گروه شهری: تمام بدهی‌های شهرداری به مردم ظرف 5 سال تسویه می‌شود

رسول خادم 17 اسفنددر مصاحبه با خبرنگاران در پاسخ به پرسش  خبرنگارهمشهری ضمن اعلام این خبر، حجم بدهی‌های شهرداری به مردم را جمعا 7 هزار میلیارد تومان دانست که برای سال آینده قرار است 700 میلیارد تومان اعتبار برای بازپرداخت مطالبات شهرداری به مردم اختصاص یابد.

اولویت نخست شهرداری تهران به گفته رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر به افرادی اختصاص دارد که توان پیگیری حقوقی از سوی مراجع قضایی را ندارند. وی در پاسخ به سؤال دیگر همشهری در مورد رای مجمع تشخیص مصلحت نظام به اجرای مصوبه برداشت مترو از حساب ذخیره ارزی گفت: بحث مصوبه نیست، مهم آن است که اراده اجرای این مصوبه در دولت وجود داشته باشد.

وی با اعلام اینکه با توجه به شرایط موجود، مدیریت شهری روی اعتباری که باید از صندوق ذخیره ارزی به مترو پرداخت شود حساب باز نکرده، ادامه داد: ما معتقدیم که در هرحال با کمک یا بدون کمک دولت باید توسعه خطوط مترو را مطابق طرح جامع حمل‌ونقل عمومی دنبال کنیم.

خادم به مردم حق داد که از کمبود‌های موجود در سیستم حمل‌ونقل انبوه ناراضی باشند. وی ادامه داد: البته هزینه این بی‌توجهی‌ها و غفلت‌های صورت گرفته از سوی مدیران، فقط اقتصادی نیست بلکه همان طور که ملاحظه شد به نارضایتی‌های سیاسی و اجتماعی در بخش‌های دیگر هم منجر می‌شود.

ساختار مالی و حسابداری شهرداری تهران بی‌نظیر است

به گفته خادم، یکی از ماندگارترین اقدامات شورای اسلامی شهر تهران در این دوره اصلاح نظام مالی شهرداری تهران و تعهدی کردن بودجه نقدی بود.  وی ضمن ابراز امیدواری بابت اینکه سیستم مالی شهرداری الگویی پیشتاز در حوزه اصلاح نظام مالی برای سایر مجموعه‌ها باشد،گفت: جدای از بحث‌های شعاری، هیچ مجموعه‌ای را نمی‌بینم که در مورد بودجه تعهدی مانند شهرداری تهران عمل کرده باشد.

وی همچنین از هماهنگی میان شهرداری و شورا ی شهر در تنظیم بودجه سال 89 شهرداری سخن گفت و در توضیح آن اظهار داشت: بودجه سال آینده شهرداری نه‌تنها به لحاظ شکلی منظم است و در 4 بخش ماموریت‌ها، برنامه‌ها، طرح و پروژه طبقه‌بندی شده بلکه امسال سرعت بررسی بودجه نیز بسیار خوب بود.

خادم در پاسخ به این سؤال همشهری که تا چه اندازه به تحقق درآمدهای شهرداری در سال آینده امیدوار است اظهار داشت: امسال 86 درصد درآمدهای نقدی و غیرنقدی شهرداری محقق شده است.

بنای ما این است که در سال 89 نسبت به امسال عقبگرد نداشته باشیم. خادم تحقق درآمد نقدی را نیز نزدیک به 75 درصد خواند که در مقایسه با دیگر شهرهای کشور که بعضا زیر 50 درصد درآمدهایشان محقق شده رقم بسیار خوبی است.

وی همچنین از افزایش تقاضای ساخت و ساز در 6 ماهه دوم سال به‌ویژه در دو سه ماه پایانی سال  خبر داد که به افزایش درآمد شهرداری منجر شده است.

لزوم پیگیری اجرای طرح جامع تهران توسط شورای شهر بعدی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود، لزوم استمرار و پیگیری برای عملیاتی شدن سند طرح جامع را مهم‌ترین دغدغه‌ای اعلام کرد که باید در شورای چهارم دنبال شود.

به گفته وی، اگر این سند عملیاتی نشود، تهران همچنان با همین شرایط و اشکالات پیش خواهد رفت.خادم که نتوانست نگرانی‌های خود را در این باره پنهان سازد به تجربه ناهماهنگی‌ها در اجرای برنامه‌های 5 ساله اول، دوم، سوم و... دولت و مجلس استناد کرد و گفت: این اتفاق نباید برای طرح جامع شهر تهران بیفتد.

به گفته خادم، درست است که طرح جامع شهر تهران، یک سند حکومتی است اما از آنجا که تحقق آن به  جراحی در نظام مالی شهرداری، تحقق درآمدهای پایدار، کاهش وابستگی به درآمد ناشی از ساخت‌وساز، تغییر در رویکردهای اجتماعی و فرهنگی و...  نیاز دارد کار بسیار سختی   بوده و طبیعی است که تمایل به عقب انداختن اجرای آن از سوی مدیریت‌های بعدی به‌وجود آید.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه قیمت تمام شده برای هر مسافر اتوبوس بدون در نظر گرفتن هزینه استهلاک، 300 تومان است، اظهار داشت‌: هر سال باید هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شود که تامین بیش از 80 درصد آن بر عهده دولت است اما در چند سال گذشته متأسفانه کمک دولتی نداشته‌ایم درحالی‌که در همه دنیا رویکرد دولت‌ها به حمل‌ونقل عمومی رویکردی یارانه‌ای است و این نگاه باید در کشور ما نیز حفظ شود.

وی به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و افزایش تورم در سال آینده اشاره کرد و گفت‌: با وجود این ما باز هم ملاحظه اوضاع اقتصادی مردم را کردیم و قیمت بلیت را از 20 به 25 تومان افزایش دادیم که رقمی نیست بنابراین شورا و شهرداری تهران نگاه درآمدی به بلیت‌ها نداشته و بیشتر به‌دنبال اصلاح سیستم هستند.

موفقیت در کاهش هزینه‌های جاری شهرداری تهران

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، رقم بودجه جاری شهرداری تهران را یک هزار و 398 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: با در نظر گرفتن اینکه هزینه‌های جاری طبق قانون نباید از 60 درصد درآمدها تجاوز کند، به‌گونه‌ای عمل کردیم که بودجه جاری شهرداری از 19 درصد تجاوز نکند، در عوض بودجه عمرانی افزایش یابد.

بنا بر این گزارش در حالی که این اقدام از نظر رسول خادم به‌عنوان یک امتیاز جدی برای شهرداری تهران محسوب می‌شود اما افزایش بودجه جاری سال آینده دولت باعث شده تا بحث‌های جدی پیرامون آن در مجلس صورت بگیرد.

خادم ادامه داد: رویکرد مدیریت شهری کنترل بودجه جاری و عدم‌افزایش آن است که تاثیر آن در افزایش سال به سال بودجه عمرانی کاملا قابل تشخیص است.

وی هنگام اشاره به اعتبارات در نظر گرفته شده برای معاونت فرهنگی- اجتماعی از اجرای چند طرح بزرگ فرامنطقه‌ای برای سال آینده خبر داد که مرکز تئاتر حرفه‌ای شهر، مجموعه فرهنگی- ورزشی معلولان، باغ کتاب، باغ - موزه دفاع مقدس، تبدیل زندان قصر به مرکز فرهنگی و شروع فاز صفر احداث تالار شهر و باغ متبرک قرآن از این دست پروژه‌ها هستند.

و اما افزایش بودجه معاونت عمرانی شهرداری تهران به 864 میلیارد تومان، به گفته خادم به توسعه شبکه‌های شریانی در شهر تهران منجر خواهد شد. برخی از این شبکه‌ها عبارتند از: تونل صدر- نیایش (83 میلیارد تومان)، بزرگراه  امام علی از رسالت تا دولت‌آباد (40‌میلیارد تومان)، بزرگراه یادگار امام(35 میلیارد تومان )، بلوار آسیا (48 میلیارد تومان)، پل جوادیه (19 میلیارد تومان) و برای کاروان سنگی (12 میلیارد تومان).