تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۸

گروه ادب و هنر: مراسم کاشت درخت به یاد هنرمندان فقید با عنوان «سپیدارهای آسمانی» در حضور شهردار تهران، حسن بیادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری و خانواده هنرمندان درگذشته 20 اسفند در بوستان گفتگو برگزار شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم دکتر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، درختچه‌های کاجی به نام و یاد 59 هنرمند و ادیب فقید همچون پرویز مشکاتیان، آیت‌الله سیدمرتضی نجومی، سیف‌الله داد، جمشید لایق، رضا سیدحسینی و مسعود رسام در قطعه‌ای از بوستان گفتگو کاشت.

سیدمحمدجواد شوشتری سرپرست این سازمان در این مراسم با تشکر از خانواده‌های هنرمندان و  دیگر حاضران، گفت: وظیفه ما این است که هم در زمان حیات، به فکر استادان هنر و ادب کشورمان باشیم و هم بعد از وفات هنرمندان‌مان به یاد آنها باشیم و به هر بهانه‌ای ارادت و دوستی‌مان را به هنرمندان و ادیبان ابراز کنیم.

این نیت ماست و امید که با بضاعت ناچیزی که داریم، بتوانیم وظیفه مان را به‌جا بیاوریم. وی افزود: از همه خانواده‌های هنرمندان تشکر می‌کنم و امیدوارم سال آینده سالی شکوفا و پربرنامه برای هنرمندان وعلما و ادیبان داشته باشیم تا از امکاناتی که داریم برای هنرمندان حداکثر استفاده را بکنیم. 

وی خبر ساخت بوستانی به نام فرهیختگان را داد و اظهار داشت: در سال آینده یکی از بوستان‌های در حال ساخت را به نام «بوستان فرهیختگان»، برای هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری افتتاح خواهیم کرد. شوشتری افزود: نهال‌های کاجی که امروز به یادبود این هنرمندان و ادیبان فقید، در بوستان گفتگو کاشته شد، نیز به این بوستان منتقل خواهد شد.

مراسم یادمان و بزرگداشت هنرمندان درگذشته عصر همان روز با اهدای لوح تقدیر به خانواده این هنرمندان در فرهنگسرای ارسباران ادامه یافت.در این مراسم چند کلیپ تصویری درباره چهره‌های فقید درگذشته در سال 1388 پخش شد و سپس حسین مسافرآستانه، استاد اسماعیل‌خلج، استاد حمید سبزواری، استاد علی شیرازی و دکتر محمد سریر، سخنان کوتاهی در این زمینه ایراد کرده و از مساعی شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری در گرامیداشت یاد چهره‌های فرهنگی تشکر کردند.

در ادامه، دکتر محمدهادی ایازی، معاون امور اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران گفت: مدیریت شهری وظیفه خود می‌داند که مقام هنرمندان را چه در زمان حیات و چه بعد از آن گرامی دارد.

بدین‌منظور قصد داریم که در سال آینده مجموعه‌ای برای پیشکسوتان هنر راه‌اندازی کنیم تا در آنجا به تبادل افکار و انتقال تجربیات به نسل جوان بپردازند؛ موضوعی که جناب آقای جمشید مشایخی هم طی نامه‌ای از شهردار تهران درخواست کرده‌اند و در حال پیگیری است.

همچنین قصد داریم در مکانی مشخص در تهران، سردیس و تندیس هنرمندان را نصب کنیم و بدین‌منظور در منطقه آبشار البرز جنوبی و در محوطه‌ای به وسعت 50 هکتار، این امکان ایجاد خواهد شد تا نسل جوان با حضور در این مکان و دریافت اطلاعاتی از این چهره‌های فرهنگی، آشنایی بیشتری با آنها پیدا کنند و علاوه بر آن، در منطقه 19 تهران، پارکی به وسعت 180 هکتار در دست ساخت داریم که در آنجا یاد هنرمندان گرامی داشته خواهد شد.

وی با اشاره به تاسیساتی که در تهران در دست ساخت است، افزود: هم‌اکنون 3میلیون متر مربع مکان فرهنگی در دست ساخت است. سال آینده، 2باغ موزه کتاب و دفاع مقدس راه‌اندازی می‌شود. طی 3ماه آینده نیز 2پردیس سینمایی «راگا» و «جوانه» را در جنوب تهران و در ادامه، مجموعه «تماشاخانه خاوران» را با 7سالن افتتاح خواهیم کرد.
در پایان به خانواده‌های چند هنرمند فقید لوح تقدیر اهدا شد و لوحی نیز از سوی خانواده مرحوم امیر قویدل برای شهردار تهران، به دکتر ایازی تقدیم شد.