تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۷:۳۷

همشهری آنلاین: رییس جمهور آمریکا پس از ملاقات و مذاکره با نخست وزیر انگلیس در کاخ سفید در باره عراق گفت: عراقی که بتواند خودش را اداره کند هدف نهایی ما در عراق است.

به گزارش سی ان ان جرج بوش پس از دیدار با تونی بلر و در حاشیه کنفرانس مشترک خبری ادامه خشونت ها در عراق مورد سرزنش قرار داد. این در حالی است که تنها یک روز پیش از این در گزارشی که گروه بیکر به رییس جمهور آمریکا ارائه کرد چنین عنوان شده بود که دیپلماسی آمریکا در عراق می تواند به بحران در کشور منجر شود و دولت آمریکا در حال از دست دادن زمان است.[بیشتر]

بوش با اشاره به این گزارش گفت بخش مهمی از این گزارش این بود که ما "چگونه المالکی را حمایت کنیم تا کارهای لازم را در عراق انجام دهد".

او همچنین در خصوص‌ مشارکت‌ ایران‌ و سوریه‌ در گفتگوهای‌ حل‌ بحران‌ عراق‌ گفت‌ ‌‌: پیش‌ از هرگونه‌ گفتگو با ایران‌ و سوریه‌، این‌ دو کشور باید کمک‌ های‌ خود را به‌ نیروهای‌ افراطی‌ در عراق‌ متوقف‌ و به‌ دولت‌ ضعیف‌ و نوپای‌ این‌ کشور کمک‌ کنند‌.

بوش‌ در خصوص‌ مداخله‌ های‌ ادعایی‌ ایران‌ و سوریه‌ در مسائل‌ عراق‌ خاطر نشان‌ کرد:
در صورتی‌ که‌ شرکت‌ کنندگان‌ برای‌ بحث‌ درباره‌ اوضاع‌ عراق‌ پشت‌ میز مذاکره‌ قرار گیرند لازم‌ است‌ به‌ مسئولیت‌ های‌ خود در این‌ زمینه‌ واقف‌ باشند یعنی‌ به‌ حمایت‌ مالی‌ خود از روریست‌ ها پایان‌ دهند و به‌ بقای‌ دمکراسی‌ نوپا در عراق‌ و همچنین‌ اقتصاد این‌ کشور کمک‌ کنند‌ 


او در ادامه این کنفرانس در مورد ایران مدعی شد: تا زمانی‌ که‌ ایران‌ به‌ شیوه‌ ای‌ قابل‌ بازرسی‌ فعالیت‌ های‌ مربوط به‌ غنی‌ سازی‌ اورانیوم‌ را به‌ حال‌ تعلیق‌ در نیاورد، گفتگوی‌ مستقیم‌ با این‌ کشور منتفی‌ خواهد بود‌.