گروه حوادث: تحقیقات پلیس به سناریوی مرد جوان و همدستانش برای کلاهبرداری از خریداران خانه پایان داد

این مرد و همدستانش که نقش بنگاه‌دار و مستاجر را بازی می‌کردند بعد از فروش خانه‌های مردم به طعمه‌هایشان، متواری می‌شدند. تحقیقات پلیس برای دستگیری مرد کلاهبردار، اواسط سال گذاشته و با شکایت مرد جوانی در دادسرای ناحیه 2 تهران آغاز شد.

شاکی، ماجرایی را که برایش اتفاق افتاده بود اینگونه شرح داد: چند روز قبل برای خرید آپارتمان مسکونی به بنگاهی در سعادت‌آباد رفتم.

مرد بنگاه‌دار مدعی بود که آپارتمان مناسبی در محدوده تهرانسر دارد که صاحب آن به خاطر نیاز فوری به پول نقد، می‌خواهد این ملک را زیر قیمت بفروشد. من که وسوسه شده بودم، همراه مرد بنگاه‌دار و صاحبخانه راهی تهرانسر شدم تا آپارتمان را از نزدیک ببینم.

شاکی ادامه داد: داخل آپارتمان اعضای خانواده‌ای که مدعی بودند مستاجر هستند، زندگی می‌کردند. آنها با دیدن مرد بنگاه‌دار و صاحبخانه، در را باز کردند تا من از نزدیک آپارتمان را ببینم.

با مشاهده اتاق‌ها و موقعیت خانه، نظرم جلب شد و چون قیمت آن مناسب بود تصمیم گرفتم هر طوری شده این ملک را بخرم. بعد از دیدن آپارتمان، همراه مرد بنگاه‌دار و صاحبخانه، به بنگاه برگشتیم و من بعد از دیدن سند خانه، 40 میلیون تومان به‌عنوان ودیعه به صاحبخانه پرداخت و قولنامه را امضا کردم.

سپس قرار شد بعد از انجام کارهای استعلامی و تعمیرات جزئی، مابقی مبلغ خرید آپارتمان را هنگام انتقال سند در دفتر اسناد پرداخت کنم اما روز بعد که برای پیگیری کارم به بنگاه رفته بودم، متوجه شدم که نه از بنگاه‌ خبری است و نه از مرد بنگاه‌دار.

با دیدن این صحنه، سراسیمه خودم را به آپارتمانی رساندم که آن را خریداری کرده بودم. اما در آنجا هم از مستاجر خبری نبود و از طریق همسایه‌ها فهمیدم که آپارتمان متعلق به فرد دیگری است و من فریب چند کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌ام.

شروع تحقیقات

بعد از اظهارات این مرد، گروهی از کارآگاهان پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران وارد عمل شدند و تحقیقات تخصصی برای شناسایی و دستگیری کلاهبرداران شروع شد.  ماموران در نخستین اقدام راهی محلی شدند که مرد بنگاه‌دار در آنجا فعالیت می‌کرد.

تحقیقات نشان می‌داد که این مرد یک ماه قبل با اجاره مغازه‌ای در سعادت‌آباد، بنگاه قلابی خود را در آنجا راه‌اندازی کرده و در این مدت با همدستی دوستانش، به بهانه فروش آپارتمان از افراد زیادی کلاهبرداری کرده است.

نقشه حرفه‌ای

طبق اطلاعات به دست آمده از سوی تیم تحقیق، متهم که خود را بنگاه‌دار جا زده بود، برای اجرای نقشه‌هایش چند همدست هم داشت. یکی از این افراد نقش صاحبخانه را بازی می‌کرد و بقیه به‌عنوان مستاجر وارد عمل می‌شدند.

نقشه اعضای این باند اینگونه بود که ابتدا آنها خانه‌ای را با مبلغ رهن کم و کرایه زیاد، اجاره می‌کردند. سپس تعدادی از اعضای باند که قرار بود نقش مستاجر را بازی کنند، در این آپارتمان ساکن می‌شدند.

در مرحله بعدی، عضو اصلی باند که سند بی‌عیب و نقصی برای خانه‌ اجاره‌ای جعل کرده بود، تلاش برای پیدا کردن خریدار را شروع می‌کرد. با پیدا شدن خریدار، یکی دیگر از اعضای باند نقش صاحبخانه را بازی می‌کرد و مدعی می‌‌شد که قصد دارد آپارتمانش را به خاطر نیاز فوری به پول، زیرقیمت بفروشد.

وقتی خریدار همراه بنگا‌ه‌دار و صاحبخانه قلابی برای دیدن آپارتمان راهی آنجا می‌شد، مستاجران طوری نقش بازی می‌کردند که خریدار مطمئن شود همه چیز کاملا واقعی است. به این ترتیب بود که خریدار به دام کلاهبرداران می‌افتاد و آنها بعد از دریافت مبالغ میلیونی به‌عنوان ودیعه از او، بنگاه و خانه‌ اجاره‌‌ای را تخلیه کرده و متواری می‌شدند.

کلاهبردار سابقه‌دار

با این اطلاعات، پلیس که با باندی حرفه‌ای روبه‌رو بود، تحقیقات خود را ادامه داد و در این بین به سرنخ‌هایی از متهم اصلی پرونده به نام سعید و همدستان وی در اطراف تهران دست یافت.

بررسی‌ها نشان می‌داد که این مرد و همدستانش پیش از این هم با این شگرد دست به کلاهبرداری از مردم در شمال غرب تهران زده بودند. بنابراین با سرنخ‌هایی که از آنها به دست آمده بود، ماموران توانستند تمامی همدستان سعید را یکی بعد از دیگری شناسایی و دستگیر کنند اما سردسته باند که در جریان دستگیری همدستانش قرار گرفته بود، به شمال کشور گریخت. طولی نکشید که مخفیگاه سعید در شمال کشور نیز شناسایی و او هم در یک عملیات ضربتی دستگیر شد.

سرهنگ مهرداد یگانه، رئیس پایگاه دوم پلیس آگاهی تهران با بیان این خبر گفت: از زمان دستگیری متهم تاکنون، تعدادی از مالباختگان شناسایی شده‌اند اما از آنجا که احتمال می‌رود این مرد از افراد زیادی کلاهبرداری کرده باشد،

بازپرس پرونده مجوز چاپ عکس بدون پوشش چهره وی را صادر کرده و از شاکیان احتمالی خواسته است برای طرح شکایت به پایگاه دوم پلیس آگاهی یا شعبه نهم دادسرای ناحیه 2 تهران مراجعه کنند.