تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۸

گروه بورس: شاخص بورس تهران در مبادلات22 فروردین از مرز 13 هزار و 800 واحد عبور کرد.

در عین حال سرعت افزایش قیمت‌ها و میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران باعث واکنش تحلیلگران و فعالان بازار سرمایه شد.بررسی‌ها نشان می‌دهد که بورس تهران در هفته گذشته به‌طور میانگین روزی یک درصد بازده به دست آورده است.

این رقم به معنای آن است که میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون در مجموع به 12 درصد رسیده که این میزان بازده معادل بازده 3 تا4 ماه بازار سهام است.

براین اساس برخی تحلیلگران با استناد به این ارقام استدلال می‌کنند، اگرچه با درنظر گرفتن میزان نسبت قیمت به درآمد شرکت‌ها (P/E ) که هم‌اکنون 5/5مرتبه است، بازار هنوز با حباب مواجه نشده است اما ادامه چنین روندی منجر به حباب قیمت‌ها در بورس تهران خواهد شد.

بر این اساس کارشناسان و فعالان بازار سهام به 2دسته تقسیم شده‌اند. برخی بر این باورند هنوز فاصله زیادی با رسیدن به حباب قیمت‌ها در پیش داریم و از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز هشدار می‌دهند سرعت افزایش قیمت و شاخص‌ها به قدری است که بورس تهران به‌زودی با حباب قیمت‌ها مواجه خواهد شد.

خوشبین‌ها

علیرضا عسگری مارانی کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار سهام در سال‌جاری از سودهای 5 ساله بانک‌ها و اوراق مشارکت بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران خود می‌کند. به گزارش ایسنا، وی با رد این موضوع که بازار هیجانی است،

تاکید کرد: رشد قیمت سهام در حال حاضر هیجانی نبوده و به‌دلیل افزایش قیمت جهانی سنگ‌آهن و فولاد بوده است ضمن اینکه حمایت رهبری و رئیس‌جمهور به‌عنوان افراد رده اول کشور از سرمایه‌گذاری در بورس نیز در رشد بازار تاثیر‌گذار بوده است.

رشد شاخص حباب نیست

یک کارگزار بورس با اشاره به اینکه رشد بازار در روز‌های ابتدایی سال جدید تا امروز حبابی نبوده، اعلام کرد: افزایش بی‌رویه نسبت قیمت به درآمد بازار یکی از دلایلی است که نشان‌دهنده رشد حبابی بازار است ولی شرایط فعلی بازار هنوز به این مرحله نرسیده است. عظیم ثابت، در گفت‌وگو با فارس گفت: در حال حاضر این رشد حبابی نیست؛ زیرا یکی از فاکتورهایی که حبابی بودن بازار را نشان می‌دهد افزایش بی‌رویه  نسبت قیمت به درآمد  بازار است.

15 هزار واحد

دبیرکل کانون کارگزاران بورس با اعلام طبیعی بودن شرایط بورس در پاسخ به این مطلب که به باور برخی از فعالان، این روزها حباب قیمت سهام و شاخص بورس نمایان شده و آیا می‌توان از شکل‌گیری حباب سخن گفت یا خیر پاسخ داد: خیر؛ چراکه میانگین نسبت قیمت به درآمد بازار سهام (P/E) بین 5 تا 6 مرتبه است.  وی اظهار داشت: بدون در نظر گرفتن افزایش تحریم‌ها و بودجه 89  رشد شاخص تا محدوده 15 هزار واحد طبیعی است.

واقع‌بین‌ها

مجید اصلی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا ادامه روند کنونی منجر به حباب قیمت‌ها در بورس خواهد شد، گفت: به اعتقاد من حباب قیمت‌ها در بورس با ادامه روند کنونی قطعا اتفاق خواهد افتاد اما این حباب با آنچه در سال 83 اتفاق افتاد، تفاوت خواهد داشت.

وی افزود: در چنین شرایطی زمانی که یک سهم با رشد مواجه می‌شود معمولا به میزانی بالاتر از ارزش واقعی خود و رقمی که شایسته آن سهم است، خواهد رسید و این موضوع درشرایط افت قیمت‌ها نیز صادق است.به گفته وی، خاصیت بازار در چنین شرایطی این است که قیمت سهام در نهایت بیشتر از ارزش واقعی خود رشد خواهد کرد.

سرعت رشد بازار منطقی نیست

علی اسلامی، کارشناس بازار سرمایه و عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا سرعت رشد شاخص‌ها در شرایط کنونی روال منطقی دارد، گفت: بازار سهام ایران تحت‌تأثیر عوامل روانی قرار دارد و طبیعتا وقتی جو روانی بازار مثبت می‌شود تصمیم‌گیری‌ها نیز شرایط احساسی تری به‌خود می‌گیرد.

اسلامی با بیان اینکه سرعت رشد قیمت‌ها به‌شدت غیرمنطقی است، خاطرنشان کرد: سرعت رشد بازار در طول 10روز گذشته معادل 10درصد بوده است و این میزان معادل رشد بازار در طول 3 ماه است؛

بنابر این سرمایه‌گذاران در چنین شرایطی به سمت رفتار‌های هیجانی رو می‌آورند و قدرت تحلیل و منطق از بین می‌رود و چنین شرایطی می‌تواند بازار را به سمت ریسک‌های بزرگ و حبابی‌شدن قیمت‌ها سوق دهد.

موضع‌گیری غیرکارشناسی

به‌دنبال انتشار گزارش‌هایی در همشهری که در آن به رشد حباب گونه قیمت‌ها در آینده و از دید کارشناسان هشدار داده بود، سایت دولت در یک موضع‌گیری غیرحرفه‌ای روزنامه همشهری را متهم کرد گزارش‌های مغرضانه منتشر کرده است.

این در حالی است که در این گزارش‌ها، کارشناسان از پیش، رشد حباب گونه قیمت‌ها را به فعالان بازار و سازمان بورس که نماینده دولت در بازار سرمایه تلقی می‌شود هشدار داده‌اند.

بر این اساس روزنامه همشهری، انتظار نداشت برای موضوعی تا این حد کارشناسی و تخصصی با برخورد غیرکارشناسی مواجه شود اما گویا سایت یاد شده تخصصی‌ترین حوزه‌های اقتصادی را نیز با ملاک‌های سیاسی می‌سنجد.

سایت دولت در گزارش خود آورده است: از دید بعضی محافل سیاسی و رسانه‌ای، افت بورس حتما تقصیر سیاست‌های اقتصادی دولت است اما رونق آن، یا نتیجه دستکاری آمارهاست یا اصلا ربطی به دولت ندارد.

به گزارش سایت دولت کارشناسان اقتصادی برای هر یک از این فراز و نشیب‌های بورس، علل مختلفی بیان می‌کنند اما متأسفانه برخی رسانه‌ها که در واقع سرچشمه آنها در جریان‌های سیاسی است، به‌دلیل تضاد منافع خود با عملکرد دولت عدالت محور و با وجود موفقیت‌های غیرقابل انکار دولت در بورس، تنها به تخریب و تشویش اذهان عمومی ‌بسنده می‌کنند.