گروه بورس: مدیرکل دفتر سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی اعلام کرد: سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند درصورت تمایل ریسک‌های سیاسی خود را برای سرمایه‌گذاری در بورس با دریافت مجوز از این سازمان رفع کنند

به گزارش همشهری، به‌دنبال اظهارنظر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر ارائه درخواست‌های متعدد از سوی خارجی‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران سامان قاسمی، مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری‌های خارجی نیز جزئیات بیشتری در این مورد اعلام کرد. وی در پاسخ به این پرسش که تاکنون چه تعداد درخواست از سوی سهامداران خارجی برای سرمایه‌گذاری در بورس ارائه شده است،

گفت: پس از اصلاح آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی، سهامداران و شرکت‌های خارجی می‌توانند بدون دریافت مجوز از سازمان سرمایه‌گذاری خارجی به‌طور مستقیم اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند؛  بر این اساس این سرمایه‌گذاران دیگر به این سازمان مراجعه نمی‌کنند بنابراین آماری در این رابطه در دست ما نیست.

وی افزود: براساس آیین‌نامه قبلی، سرمایه‌گذاران خارجی موظف بودند از این سازمان مجوز دریافت کنند اما در آیین‌نامه جدید این موضوع حذف شده است.

وی تاکید کرد: این سرمایه‌گذاران فقط درصورت تمایل می‌توانند به سازمان سرمایه‌گذاری خارجی مراجعه و  از ما مجوز دریافت کنند تا ریسک سرمایه‌گذاری‌شان کاهش یابد. به گفته وی، این سازمان ریسک‌های  سرمایه‌گذاری در ایران را پوشش خواهد داد به این معنی که اگر  اموال و دارایی‌ها مصادره یا ملی شود، خسارت آنان پرداخت خواهد شد.

درخواست‌های خارجی

در همین رابطه رئیس سازمان بورس از ارائه درخواست چند سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای مختلف برای ورود به بورس تهران خبر داد و گفت: بعد از نهایی‌شدن سازوکار اجرایی به این سرمایه‌گذاران مجوز ارائه می‌شود.

علی صالح آبادی تصریح کرد: با تصویب آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی در بورس در حال حاضر درخواست‌های زیادی از سوی سرمایه‌گذاران خارجی که قصد سرمایه‌گذاری خرد در بورس را دارند، ارائه شده است.

وی بدون ذکر تعداد درخواست‌ها و کشورهای درخواست‌کننده ادامه داد: درخواست‌های زیادی از کشورهای مختلف برای سرمایه‌گذاری در بورس تهران ارائه شده است و افراد خارجی خواستار سرمایه‌گذاری در ایران هستند.

جذب سرمایه خارجی توسط کارگزاران اماراتی

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری آبان اعلام کرد: این شرکت قصد دارد تا با همکاری چند کارگزار اماراتی، سرمایه‌های خارجی را جذب بازار سرمایه ایران کند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مازیار مهمانداری گفت: تحقیقات نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به کارگزاران خود اعتماد کافی دارند؛ به‌طوری‌که می‌توان از طریق آنان سرمایه‌های جدیدی را جذب بازار سرمایه ایران کرد.

وی به مزیت‌های آیین‌نامه جدید سرمایه‌گذاری خارجی اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون کارگزاری آبان مطالعاتی را برای برگزاری همایش معرفی بازار سرمایه ایران در امارات آغاز کرده است تا بتواند مزایا و ویژگی‌های این بازار را برای ایرانیان مقیم امارات و سرمایه‌گذاران این کشور تشریح کند.

مهمانداری هدف از برگزاری این همایش را اطلاع رسانی و دریافت نقطه نظرات و دیدگاه‌های سرمایه‌گذاران اماراتی اعلام کرد و گفت: مزیت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران خارجی و بازدهی مطلوب بورس اوراق بهادار تهران در طول یکسال اخیر می‌تواند انگیزه سرمایه‌گذاران این کشور برای ورود به بازار سرمایه ایران را افزایش دهد.

وی پیشنهاد تشکیل کارگروهی با حضور تمامی فعالان بازار سرمایه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی به بورس اوراق بهادار تهران داد و افزود: با تشکیل این کارگروه می‌توان هدفمندتر و در فاصله زمانی کوتاه تری شرایط را برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در بورس تهران فراهم کرد.

کد خبر 106923

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز