گروه حوادث: کلاهبردار کم‌سواد بعد از فرار از زندان قوچان راهی کرج شد تا نقشه‌های مجرمانه خود را در این شهر از سر بگیرد

این مرد 8 زنه، به بهانه اعزام پزشکان، وکلا و دفترداران به حج عمره از آنها کلاهبرداری می‌کرد. تحقیقات پلیس استان تهران برای دستگیری متهم اوایل مهرماه سال گذشته و با شکایت وکیل جوانی در اداره آگاهی کرج آغاز شد.

این مرد به ماموران گفت: مدتی قبل مرد ناشناسی با دفتر کارم تماس گرفت و خود را از مسئولان کانون وکلا معرفی کرد، او مدعی شد که در قرعه‌کشی کانون، برنده عزیمت به حج شده‌ام و باید تا آخر وقت اداری همان روز مدارکم را به همراه 300 هزار تومان به شماره فکس و شماره حسابی که داده بود بفرستم تا بتوانم ظرف چند هفته دیگر راهی حج‌عمره شوم.

من هم که با شنیدن این خبر خوشحال شده بودم، همان روز پول را به حسابی که گفته بود واریز کرده و مدارکم را هم فکس کردم اما تا چند هفته بعد خبری نشد. بعد از اینکه ماجرا را از کانون وکلا پیگیری کردم، آنها مدعی شدند که هیچ قرعه کشی‌ای در کار نبوده و در آن وقت بود که فهمیدم فریب یک کلاهبردار حرفه‌ای را خورده‌ام.

با این شکایت، تحقیقات پلیسی برای شناسایی و دستگیری مرد کلاهبردار شروع شد اما تا چند ماه بعد هیچ ردی از این مرد به دست نیامد.

شاکیان به صف

درحالی‌که تحقیقات ادامه داشت، چند پزشک، سردفتر و وکیل دیگر هم به اداره آگاهی رفتند و شکایت‌های مشابهی را مطرح کردند. تمامی شاکیان مدعی بودند فرد ناشناسی به بهانه اعزام آنها به حج عمره، مبالغی از 100 تا 700 هزار تومان از آنها گرفته و سرشان کلاه گذاشته است.

آمار این شکایت‌ها در حالی رو به افزایش بود که بررسی‌ها نشان می‌داد تمامی شماره حساب‌هایی که از سوی کلاهبردار ناشناس در اختیار مالباختگان قرار گرفته، به اسم فردی به نام محرم است. پلیس که حالا مطمئن شده بود همه این کلاهبرداری از سوی یک نفر صورت گرفته، تحقیقات خود را روی شناسایی این متهم متمرکز کرد و به این ترتیب روند رسیدگی به پرونده وارد مرحله‌ای تازه شد.

آدرس جعلی

شماره حساب بانکی تنها سرنخ پلیس برای شناسایی مرد کلاهبردار بود. ماموران در این مرحله از تحقیقات راهی بانک‌هایی شدند که متهم در آنجا حساب باز کرده بود. بررسی‌ها نشان می‌‌داد که محرم برای باز کردن حساب در این بانک‌ها از مدارک شناسایی واقعی استفاده کرده بود اما تمامی نشانی‌هایی که از وی در بانک ثبت شده بود، جعلی بود.

ماموران که تنها راه باقیمانده برای شناسایی متهم را بررسی مدارک شناسایی او می‌دیدند، با ردگیری این مدارک به یک گاوداری در شهرری رسیدند. آنها بعد از حضور در این گاوداری متوجه شدند که محرم چند ماه قبل به‌عنوان کارگر در آنجا کار می‌کرده اما بعد از 2 ماه با صاحب گاوداری تسویه حساب کرده و دیگر به آنجا مراجعه نکرده است.

محاصره مخفیگاه

پلیس که هنوز نتوانسته بود سرنخی از مخفیگاه مرد کلاهبردار به دست بیاورد، این‌بار ترفندی به کار برد که خیلی زود نتیجه داد. ماموران با استفاده از شماره تماس‌هایی که از متهم در بانک‌ها ثبت شده بود با وی تماس گرفتند و به این بهانه که حساب بانکی وی شرایط دریافت وام را دارد توانستند او را به یک قرار صوری کشانده و در آنجا وی را دستگیر کنند.

مرد جوان بعد از انتقال به اداره آگاهی به کلاهبرداری از 150 وکیل، پزشک و سر دفتر اعتراف کرد و مدعی شد که تا‌کنون از این طریق میلیون‌ها تومان به جیب زده است.

زندانی فراری

بعد از دستگیری محرم مشخص شد که وی یک مجرم سابقه‌دار است و پیش از این 8 بار به اتهامات مختلف از جمله کلاهبرداری دستگیر و راهی زندان شده است.

این مرد آخرین بار توسط پلیس شهرستان قوچان به اتهام کلاهبرداری دستگیر شد اما زمانی که در حال انتقال به دادسرا بود با هل‌دادن مامور محافظ خود پا به فرار گذاشت و به استان تهران گریخت.

او که تحصیلاتش را فقط تا پنجم ابتدایی ادامه داده است، ابتدا به شهریار رفت و تا آب‌ها از آسیاب بیفتد، در یک گاوداری به‌عنوان کارگر استخدام شد. 2 ماه بعد، متهم که تصور می‌کرد پلیس از دستگیری او ناامید شده است، تصمیم گرفت کلاهبرداری‌های خود را از سر بگیرد و این بار راهی شهرستان کرج شد.

متهم در تشریح شگرد کلاهبرداری‌هایش به ماموران چنین گفت: با پرسه زدن در خیابان‌ها، شماره تلفن دفترخانه‌ها، مطب‌ها و وکلا را به دست می‌آوردم و بعد از طریق سیم‌کارت‌های اعتباری که خریداری کرده بودم، با طعمه‌هایم تماس می‌‌گرفتم. وقتی به آنها می‌گفتم برنده حج شده‌اند، حرفم را باور می‌کردند و مبلغ درخواستی  را به شماره حسابی که گفته بودم واریز می‌کردند. من هم بخشی از پول‌ها را نزد خودم نگه‌می‌داشتم و  بقیه آن را طلا یا ارز می‌خریدم.

مرد 8 زنه

در ادامه تحقیقات از متهم مشخص شد که وی تا‌کنون با 8 زن ازدواج کرده اما از 5 نفر از آنها  جدا شده  و در حال حاضر 3 همسر دیگرش در شهرهای مختلف کشور زندگی می‌کنند. این مرد به تمامی همسرانش خود را کارمند روزنامه معرفی کرده بود و از این طریق توانسته بود اعتماد آنها را جلب کند.

سرهنگ هادئی، رئیس پلیس آگاهی استان تهران، با اشاره به دستگیری این مرد کلاهبردار گفت: ماموران بعد از دستگیری متهم، در بازرسی مخفیگاه وی 85 عدد سیم‌کارت اعتباری کشف کردند که او برای اجرای نقشه‌هایش از آنها استفاده می‌کرد.

وی ادامه داد: این مرد با معرفی خود به‌عنوان معاون غذا و داروی وزارت بهداشت، یکی از مسئولان کانون وکلا یا مسئول اتحادیه سردفترداران اقدام به برقراری تماس تلفنی با پزشکان، وکلا یا سردفترها می‌کرد و به بهانه اعزام آنها به حج عمره، نقشه خود را عملی می‌کرد.

سرهنگ هادئی افزود: از آنجا که احتمال می‌رود این مرد کلاهبرداری‌های بیشتری رقم زده باشد، قاضی صمدی، بازپرس شعبه دوم دادسرای جنایی کرج، مجوز چاپ عکس بدون پوشش چهره وی را صادر کرده و از شاکیان احتمالی خواسته است برای طرح شکایت به اداره آگاهی کرج یا دادسرای جنایی این شهر مراجعه کنند.