همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه برزیل در دومین روز از سفر خود به تهران صبح سه‌شنبه هفتم اردیبهشت با منوچهر متکی همتای ایرانی خود دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سلسیو آموریم وزیر امور خارجه برزیل که روز گذشته برای دیدار و گفتگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران  وارد  تهران شده است، صبح امروز در ملاقاتی طولانی به مدت حدود 3 ساعت با منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به صورت خصوصی گفتگو کرد.

آموریم روز گذشته با سعید جلیلی دبیر شورایعالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران و علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار کرده بود و عصر امروز نیز قرار است با محمود احمدی نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران گفتگو کند.

سفر وزیر خارجه برزیل به تهران با هدف فراهم کردن زمینه سفر لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل که قرار است هفته آینده انجام شود، صورت گرفته است.

ایران و برزیل دو قدرت مهم بین المللی هستند

منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ظهر سه شنبه بعد از ملاقات با سلسیو آموریم وزیر امور خارجه برزیل در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وی حضور یافت و درباره توافقات خود با وی گفت: سفر وزیر امور خارجه برزیل به تهران در ادامه رایزنی های دو کشور در راستای توسعه روابط دو جانبه و نیز زمینه سازی سفر تاریخی آقای لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل به تهران که قرار است در هفته پایانی اردیبهشت انجام شود ،صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: رئیس جمهور برزیل همچنین در اجلاس گروه 15 در تهران حضور خواهد داشت و ما از این بابت خوشحال هستیم.

رئیس دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران روابط ایران و برزیل را خوب و رو به جلو توصیف کرد و یادآور شد: دو کشور در دو منطقه بسیار مهم قرار دارند و در همین راستا رایزنی هایی پیرامون مسائل مختلف دارند.

وی ادامه داد: برزیل به دلیل جایگاه مهمش در شورای امنیت سازمان ملل می تواند نقطه اتکایی برای ارتقای جایگاه شورا در تصمیم سازی های منطقی و عادلانه داشته باشد و  در ملاقات طولانی با وزیر خارجه برزیل روابط دو جانبه مرور شد.

متکی تاکید کرد:در این دیدار توافقات خوبی صورت گرفت و مقرر شد کمیته ای ویژه روابط دوجانبه ایران و برزیل را به صورت مستمر پیگیری  و علاوه بر این زمینه سفر رئیس جمهور به تهران را فراهم کنند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: در این دیدار همچنین آخرین تحولات روابط ایران و برزیل مورد بررسی قرار گرفت و ما معتقدیم روابط دو کشور مسیر درست و صحیح خود را طی می کند.

مذاکرات درباره تبادل سوخت هسته ای

وی با اشاره به اینکه در دیدار با وزیر خارجه برزیل موضوع هسته ای ایران و تبادل سوخت مورد بررسی قرار گرفته است، تصریح کرد: اتفاق نظر داریم که تبادل سوخت می تواند محوری اعتمادساز برای همه طرفها باشد و اگر اراده طرف ها جدی تر شود می توان مکانیسمی که بتواند ضمانت را برای همه طرفها ایجاد کند طراحی کرد.

سلسو آموریم وزیر امور خارجه برزیل نیز در این کنفرانس خبری در رابطه با توافقات خود در تهران گفت: روابط دو کشور ایران و برزیل تقویت شده و هیئت های تجاری خوبی تاکنون تبادل شده است و هم اکنون امکان بزرگتری برای تجارت بین دو کشور فراهم شده است.

تاکید بر تبادلات علمی میان ایران و برزیل

وی جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ و توسعه یافته در زمینه های فناوری و علمی توصیف کرد و گفت: تبادلات در این موضوعات می تواند بین دو کشور افزایش یابد.

آموریم ادامه داد: در زمینه ورزش و به خصوص فوتبال با وزیر خارجه ایران گفتگو کردیم و دو کشور می توانند در این موضوع همکاری کنند چرا که در جهت نزدیکی دو ملت مثبت خواهد بود.

وزیر خارجه برزیل در رابطه با موضوع هسته ای ایران نیز بیان داشت: موضوع هسته ای ایران نگرانی برزیل را به دنبال داشته چون 7 سال به درازا کشیده و ما فکر می کنیم این موضوع باید از راه مسالمت آمیز تمام شود.

وی ابراز امیدواری کرد که با انجام این نوع سفرها راه حلی برای بحث هسته ای و تبادل سوخت پیدا شود.

آموریم با اشاره به ملاقات عصر امروزش با رئیس جمهور اسلامی ایران گفت: در این ملاقات پیام لولا رئیس جمهور برزیل را تقدیم آقای احمدی نژاد می کنم .

وزیر خارجه برزیل ادامه داد: برزیل علاقه مند است در مورد موضوع هسته ای ایران گفتگو و مشارکت کند تا این موضوع به طور مناسب حل و فصل شود و ما احساس می کنیم تفاهم بیشتری در طرفین حاصل شده و اگر هر یک انعطاف به خرج دهند بدون اینکه از اصول دست بردارند امکان تفاهم وجود دارد.

وی همچنین گفت: در دیدار با متکی روابط دو جانبه و توافقات آینده مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

برچسب‌ها