تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲

مخالفان دولت با استفاده از فرصت به دست آمده در روز جهانی کارگر در اقدامی که در سال‌های اخیر در روسیه تحت حکومت پوتین سابقه نداشته‌است، پوتین را دیکتاتور خطاب کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در میان تظاهرات‌کنندگان گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان حضور داشت. او در سال‌های اخیر به مخالف سرسخت کرملین تبدیل شده و فعالیت‌هایی علیه دولت پوتین انجام داده است.

تجمع‌کنندگان در این تظاهرات فریاد می‌زدند: پوتین استالین است، پوتین برژنف است، ما خواستار روسیه بدون پوتین هستیم. پلیس چند تصویر بزرگ را از دست معترضان که پوتین را در حال بوسیدن برژنف نشان می‌داد، گرفت اما برخوردی با مخالفان نکرد. معترضان در حلقه نیروهای پلیس خواستار برگزاری انتخابات آزاد شدند.

آنها به سرکوب رسانه‌های آزاد و همچنین محدود کردن گروه‌های حقوق بشری و دمکراسی‌خواه در روسیه اعتراض می‌کردند. معترضان همچنین سیاست‌های اقتصادی پوتین را هم محکوم کردند. رسانه‌های دولتی روسیه این تظاهرات را پوشش نداد‌ند اما عده‌ای از معترضان از جمله کاسپاروف با نمایندگان خبرگزاری‌های خارجی حاضر در محل تجمع گفت‌وگو کردند. کاسپاروف گفته‌است که بیش از 40 هزار نفر از مردم روسیه درخواستی را برای استعفای پوتین امضا کرده‌اند.

تا سال گذشته و پیش از آنکه پیامدهای بحران جهانی، اقتصاد روسیه را نیز تحت‌تأثیر خود قرار دهد، پوتین به خاطر اقتصاد رو به رشد کشور روسیه و بهبود استاندارد زندگی مردم مورد تحسین قرار می‌گرفت اما در ماه‌های اخیر و با افزایش تورم و کاهش دستمزدها، اعتراض‌های ضددولتی در روسیه بالا گرفته‌است.

با این حال عده‌ای دیگر از تحلیلگران امور روسیه می‌گویند که پوتین مجموعه‌ای از اصلاحات اقتصادی را آغاز کرده که هدف آن بخشی از گروه‌های سابقا قدرتمند دولتی و اقتصادی کشور است.

به همین دلیل آنها مجموعه‌ای از اعتراض‌ها علیه دولت پوتین را آغاز کرده‌اند. به هر حال دلیل این اعتراض‌های خیابانی هر چه که باشد می‌تواند باعث تضعیف دولت پوتین و تاثیر بر آینده حزب حاکم در انتخابات‌‌های آینده شود.