تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۶

همشهری آنلاین: عمر یارالدعا رییس جمهور نیجریه پس از یک مبارزه طولانی مدت با بیماری‌های کلیوی و قلبی در سن 58 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گودلاک جاناتان رییس‌جمهور موقت نیجریه که طی چند ماه گذشته و در دوران بیماری یارالدعا، پرجمعیت‌ترین کشور قاره ‌آفریقا را اداره کرده است، انتظار می‌رود که بر اساس قانون به عنوان رییس دولت سوگند یاد کند و برای خود یک معاون جدید انتخاب کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جاناتان و معاون انتخابی وی سپس دوره ریاست جمهوری را که هنوز به اتمام نرسیده در کشور نیجریه که بیش از 140 میلیون نفر جمعیت دارد تا آوریل سال 2011 ادامه خواهند داد.

رییس جمهور موقت نیجریه با اعلام هفت روز عزای عمومی گفت: نیجریه نگین درخشان خود را از دست داده است.

عمر یارالدعا ساعت 2 ظهر امروز به وقت محلی در شهر زادگاه خود موسوم به کاتسینا دفن می‌شود.

دور آکن‌ییلی وزیر اطلاع‌رسانی نیجریه به خبرگزاری رویترز گفت که وی حوالی ساعت 4 بعدازظهر روز چهارشنبه در مقر ریاست جمهوری در گذشته است.

باراک اوباما رییس جمهور ‌آمریکا در پی درگذشته یارالدعا اظهار کرد که برای خانواده یارالدعا، دعا می‌کند و وی را به عنوان یک انسان برازنده و صادق به خاطر خواهد سپرد.

رییس جمهور متوفی نیجریه از ماه نوامبر زمانی که کشور را برای مداوا و درمان بیماری قلبی‌اش به مقصد عربستان ترک کرد از صحنه سیاسی به دور بود.

وی در ماه فوریه به نیجریه بازگشت اما برای اداره کشور بیش از حد بیمار بود.

جاناتان اختیارات اجرایی کشور را در ماه فوریه به دست گرفت و از آ‌ن ماه تاکنون سلطه خود بر قدرت را با انتخاب یک کابینه جدید و تیم مشاوران خود تثبیت کرده است. اما مرگ یارالدعا نگرانی‌ها را در آستانه انتخابات آینده نیجریه افزایش می‌دهد.

مشخص نیست که آیا جاناتان که از منطقه دلتای نیجر در جنوب نیجریه است به خاطر یک توافق نانوشته در حزب حاکم مبنی بر این که قدرت باید بین شمال و جنوب کشور بچرخد، در انتخابات ریاست جمهوری شرکت خواهد کرد یا خیر.

کویاد آکیندله مدیر مرکز مشاوره موسوم به شرکای استراتژیک گرین‌گیت مستقر در لاگوس گفت: مساله بسیار مهم این خواهد بود که چه کسی معاون رییس جمهور خواهد شد . احتمالا این فرد یک نفر از شمال کشور خواهد بود که در انتخابات ریاست جمهوری سا ل 2011 پیشتاز خواهد بود.

یکی از مشاوران ریاست جمهوری نیجریه به خبرگزاری رویترز گفت: هیچ عجله‌ای برای سوگند یاد کردن جاناتان به عنوان رییس دولت وجود ندارد زیرا وی به عنوان رییس جمهور موقت هم اکنون فرماندهی کل قوا را در دست دارد.

یارالدعا که در هنگام در دست گرفتن ریاست جمهوری متعهد به احترام به حکومت قانون شد در ابتدا از سوی بسیاری از مردم نیجریه به عنوان یک هوای تازه پس از 8 سال ریاست جمهوری اولسگون اوباسانجو رییس جمهور سابق این کشور که یک فرد سلطه‌جو و با تمایلات بی‌توجهی به احکام دادگاهی و جزییات حقوقی بود، نگریسته می‌شد.

یارالدعا اولین رهبر تحصیل کرده‌ی دانشگاهی نیجریه بود که در آوریل سال 2007 در انتخاباتی که اگرچه بر اثر ارعاب و تهدید و پر کردن تقلبی صندوق‌ها تخریب شد اما اولین انتقال قدرت از یک رییس جمهور غیر نظامی به رییس جمهور دیگر از زمان استقلال نیجریه در سال 1960 بود.

اما خوش‌بینی‌ها به سرعت رنگ باخت. یارالدعا از سوی منتقدان خود به خاطر پیشرفت کند در خصوص همه چیز از اصلاحات اقتصادی گرفته تا احیای افتضاح بخش انرژی مورد انتقادات شدید قرار گرفت.

بزرگترین دستاورد یارالدعا در منطقه ناآرام دلتای نیجر مرکز بزرگترین صنعت نفت و گاز قاره آفریقا بود.

حملات شبه نظامیان در دوران آغازین تصدی یارالدعا ادامه پیدا کرد اما پیشنهاد عفو وی به شبه نظامیان در سال گذشته باعث شد که هزاران نفر از افراد مسلح سلاح‌هایشان را زمین بگذارند و یک دوره‌ی صلح نسبی شش ماهه در منطقه برقرار شود.

گروه اصلی شبه نظامی نیجریه موسوم به جنبش آزادی بخش دلتای نیجر(MEND) اعلام کرد که از مرگ یارالدعا ناراحت شده است.

این گروه در یک ایمیل ارسالی به خبرگزاری رویترز اعلام کرد: MEND رییس جمهور فقید را یک برقرار کننده‌ی واقعی صلح می‌داند که طرح‌ها، فروتنی و احترامات وی باعث اعتماد به روند صلح شد. مرگ وی ممکن است باعث یک خلاء شود که احتمالا پر نخواهد شد.