رییس جمعیت مامایی کشور گفت با توجه به افزایش سن ازدواج دختران در کشور، مهلت بارداری برای زنان ایرانی به 10 سال محدود شده است.

به گزارش ایسنا دکتر معصومه آباد روز جمعه 17 اردییهشت در مراسم گرامیداشت روز ماما که در سالن اجتماعات برج میلاد برگزار شد، اظهار کرد: در نظام سلامت با رویکرد توجه به عوامل اجتماعی به ماما نیاز بیشتری است.

وی با اشاره به رشد روز افزون بحران طلاق و نقش محوری ماما در حل مشکلات و نقش پذیری والدین، گفت: از ظرفیت ماماها باید برای برطرف کردن این بحران استفاده کرد.

دکتر آباد به تصویب پروتکل تنظیم خانواده در 20 سال گذشته، افزود: در این قانون در جلوگیری از بارداری ناخواسته و پیشگیری از سقط غیرایمن تاکید شده است و بر این اساس، زوجین حق قانونی تعیین تعداد فرزند را دارند.

دکتر آباد با استناد به آمار ثبت احوال کشور، گفت:‌ 7/2 درصد به سن ازدواج دختران و 6/4 درصد به سن ازدواج پسران اضافه شده است. از این رو سن ازدواج پسران ایرانی، 26 و دختران به 23 سال رسیده است.

وی محدوده سن بارداری ایمن را 18 تا 35 سال عنوان کرد و افزود: رییس جمعیت مامایی کشور با اشاره به صرف ثروت ملی برای تربیت ماماهای ورزیده و آموزش دیده، گفت: بزرگترین اسراف، نادیده گرفتن ماماهای ورزیده در نظام سلامت است.

وی با تاکید بر ضرورت حضور فعال‌تر و بیش از پیش ماما در عرصه نظام سلامت کشور، گفت: هرچند زایمان و تولد بزرگترین رخداد بشری است اما وظایف مامایی در زایمان طبیعی خلاصه نمی‌شود.