تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۶

شاتل فضایی آتلانتیس جمعه طبق برنامه‌های زمان بندی شده به‌منظور انجام آخرین ماموریت فضایی خود زمین را به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی ترک کرد

تا طی ماموریتی 12 روزه اتاقک روسی و تجهیزات و باتری‌های جدیدی را به این ایستگاه انتقال دهد. به‌گزارش مهر، پس از این پرواز، تنها 2 پرواز دیگر از برنامه شاتل‌های ناسا به جا خواهد ماند که این دو نیز به‌عهده شاتل‌های دیسکاوری و اندیور خواهد بود. ناسا در تلاش است پیش از اتمام سال‌جاری میلادی این دو ماموریت را نیز به پایان برساند.

پس از پایان یافتن پرواز شاتل‌ها این فضاپیماها در موزه‌های مختلف بازنشسته خواهند شد. آخرین پرتاب شاتل آتلانتیس تماشاچیان زیادی را به سوی جاده‌های منتهی به سوی تشکیلات ناسا و سواحل فلوریدا کشانده بود و آتلانتیس بدون مشکلی خاص به راحتی پایگاه کندی را ترک و 8 دقیقه پس از ترک پایگاه موتورهای اصلی‌اش را با موفقیت خاموش کرد.

در روز دوم، ساکنان شاتل با استفاده از سیستم حسگری ویژه لایه خارجی شاتل را به‌منظور اطمینان از سالم بودن مورد بررسی قرار خواهند داد.شاتل آتلانتیس که از سال 1981 و به‌مدت 29 سال برای انجام ماموریت‌های مختلف ناسا در اختیار این سازمان قرار دارد برای انجام طرح‌های جدید که شامل سفر انسان‌ها به فراتر از ایستگاه فضایی، فراتر از ماه و به سوی شهاب سنگ‌ها و مریخ است،

از توانایی کافی برخوردار نیست و از این‌رو پس از بازنشستگی شاتل‌ها ناسا برای انتقال فضانوردان خود نیازمند کشورهای دیگر و شرکت‌های خصوصی خواهد بود تا زمانی که بتواند فضاپیمایی با توانایی سفر به فاصله‌های دوردست‌تر بسازد.

آتلانتیس با آغاز آخرین ماموریت خود سی و دومین ماموریت فضایی‌اش را از سال 1985 تا به حال به انجام خواهد رساند. این شاتل طی دوره فعالیت خود دستاوردهایی از قبیل پرتاب کاوشگرهای بین سیاره‌ای از مدار زمین و انجام ماموریت‌های مختلف داشته است.