گروه دانش و سلامت: نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت مجلس گفت: درحالی‌که آلودگی 8 نوع برنج وارداتی به سرب کاملاً قطعی است، وزارت بهداشت به شکل عجیبی آلودگی این برنج‌ها را رد می‌کند.

فقط درباره میزان آلودگی برنج‌ها به آرسنیک هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم که به زودی در مجلس این جمع بندی انجام می‌شود.انوشیروان محسنی بندپی در گفت‌و‌گو فارس، افزود: درباره آلودگی برنج‌های وارداتی به سرب هیچ شبهه‌ای وجود ندارد و آلودگی 8 نوع از این برنج‌ها به سرب کاملا قطعی است، تنها شبهه‌ای که هنوز وجود دارد درباره آلودگی این برنج‌ها به آرسنیک است چون هنوز استاندارد مشخصی درباره میزان حد مجاز برنج به آرسنیک اعلام نشده است.

وی ادامه داد: به همین علت دیروز با وجود اینکه مجلس تعطیل بود قرار شد حدود 10تا 20 نفر از استادان سم شناسی، شیمی، تغذیه، پزشکان متخصص و مسئولان اجرایی در کمیسیون بهداشت مجلس حاضر شوند تا درباره حد مجاز آرسنیک در برنج‌ها به جمع‌بندی نهایی و علمی برسیم. وی گفت: درحالی‌که آلودگی این برنج‌ها به سرب قطعی شده است اما وزارت بهداشت که مسئول سلامت مردم است در کمال ناباوری آلودگی این برنج‌ها را رد می‌کند.

نایب رئیس دوم کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند آزمایشگاهی را که آلودگی برنج‌ها را تأیید کرده است، قبول ندارند و آزمایشگاه معتمد وزارت بهداشت نبوده است اما خود مسئولان وزارت بهداشت در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان سایر دستگاه‌ها از جمله وزارت جهاد کشاورزی و مؤسسه استاندارد بود، زیر برگه آزمایش برنج‌ها در این آزمایشگاه‌ها را امضا کردند اما اکنون نتیجه آن را قبول ندارند.

وی گفت: مطابق قانون هیچگاه تأیید صلاحیت آزمایشگاه‌های کنترل مواد‌غذایی به‌عهده وزارت بهداشت نبوده و این کار در صلاحیت مؤسسه استاندارد است و وزارت بهداشت مطابق قانون فقط در مورد آزمایشگاه‌های کنترل دارو می‌تواند تعیین‌کننده باشد.

در همین حال مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران با بیان اینکه برای ممانعت از توزیع برنج‌های آلوده از وزارت بهداشت و مؤسسه استاندارد استعلام گرفته شده است، گفت: در انتظار پاسخ دهی این مراکز برای تأیید و جلوگیری از توزیع برنج‌های آلوده در میادین سطح شهر هستیم که تاکنون پاسخی ارائه نشده است.