تاریخ انتشار: ۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۷:۵۳

دیدگاه‌های متناقض در زمینه آلودگی برنج‌های وارداتی، سرگردانی مصرف‌کنندگان را به‌دنبال داشته و با وجود اعلام اخباری در زمینه تأیید آلودگی برخی برنج‌های وارداتی هنوز اسامی این برنج‌ها اعلام نشده و اقدامی برای جلوگیری از واردات آن صورت نگرفته است.

با این روند چندی پیش نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تأیید آلودگی 8 نمونه از برنج‌های وارداتی خبر داده و باز هم بدون ذکر اسامی این برنج‌ها، وعده کرده تا نام این برنج‌ها در صحن علنی مجلس قرائت شود.

حسینعلی شهریاری در مورد جمع‌بندی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از آخرین بررسی وضعیت آلودگی برنج‌های وارداتی که روز یکشنبه این هفته انجام شد به مهر گفت: نتیجه جلسه کمیسیون این بود که سرب موجود در 8 نمونه از برنج‌های وارداتی بالاتر از حد مجاز بوده و این برنج‌ها آلوده هستند.

وی با اعلام اینکه قرار است اسامی این برنج‌ها در صحن علنی مجلس قرائت شود، افزود: در مورد آرسینک موجود در برنج‌های وارداتی نیز قرار شده یک گروه کارشناسی براساس مقدار مصرف روزانه برنج در هر استان، موضوع را بررسی و استانداردهای آن را با همکاری وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تعیین کند.

شهریاری با تأکید بر اینکه در همه کشورها میزان استاندارد آرسینک موجود در برنج‌ها براساس مقدار مصرف روزانه تعیین می‌شود، گفت: مسئولان وزارت بهداشت موضوع غیرآلوده‌بودن برنج‌های وارداتی را تکذیب کرده و عنوان داشتند که چنین مباحثی را مطرح نکرده‌اند.

وی در مورد زمان قرائت اسامی برنج‌های آلوده در صحن مجلس، گفت: گزارش کمیسیون به هیات رئیسه داده می‌شود و آنها تصمیم می‌گیرند چه زمانی آن را اعلام کنند اما امیدواریم اسامی 8نمونه از برنج‌های آلوده بعد از تعطیلات مجلس اعلام شود.