گروه بورس: سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌طور میانگین 12.9 درصد سود به دست آورده‌اند

به گزارش همشهری، رونق معاملات بورس تهران از ابتدای سال‌جاری که با رشد ارزش سهام شرکت‌های بورس همراه بود، میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام را نیز افزایش داده است؛

به‌طوری‌که تازه‌ترین گزارش رسمی بورس تهران نشان می‌دهد شاخص اصلی بازار سهام که بیانگر میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران است از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌طور میانگین 9/12درصد رشد کرده است.

این موضوع نشان‌دهنده آن است که سهامداران بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون به‌طور میانگین این مقدار سود را از محل سرمایه‌گذاری در بازار سهام به‌دست آورده‌اند. این شاخص برمبنای قیمت و سود نقدی شرکت‌ها محاسبه می‌شود. در عین حال، گزارش‌های جدید نشان می‌دهد ارزش جاری بازار سهام نیز از ابتدای امسال تاکنون بالغ بر 8 میلیارد دلار معادل 12‌درصد افزایش یافته است. ارزش جاری بازار سهام در ابتدای سال، 65 میلیارد دلار محاسبه شده بود درحالی‌که این مقدار در حال حاضر به 73 میلیارد دلار رسیده است.

رشد 205 درصدی معاملات

گزارش بورس تهران همچنین نشان می‌دهد که سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون 2/41 هزار میلیارد ریال معادل 4 میلیارد دلار سهام دادوستد کرده‌اند که این میزان معامله، با یک جهش 205 درصدی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته در تاریخ بورس بی‌سابقه بوده است.

متوسط ارزش روزانه معاملات از ابتدای سال تاکنون به 936 میلیارد ریال رسیده است درحالی‌که این مقدار در مدت مشابه سال گذشته 307 میلیارد ریال محاسبه شده است

تغییر در ترکیب بزرگان بورس

جدول بزرگان بورس حکایت از آن دارد که گروه فلزات اساسی گوی سبقت را از گروه بانکداری ربوده و اکنون به بزرگ‌ترین گروه بورس تهران تبدیل شده است. این گروه در حال حاضر با ارزشی معادل 3/11 میلیارد دلار بزرگ‌ترین گروه بورس تهران محسوب می‌شود. 23‌شرکت حاضر در این گروه 5/15 درصد از مجموع کل بورس را در اختیار دارند.

پیش از این، گروه بانک‌ها و مؤسسات مالی اعتباری بزرگ‌ترین گروه بورس تهران محسوب می‌شد اما با رشد ارزش سهام شرکت‌های گروه فولادی این عنوان در اختیار گروه فلزات اساسی قرار گرفت. در حال حاضر گروه بانکداری با ارزشی معادل 2/11 میلیارد دلار دومین گروه بزرگ بورس محسوب می‌شود و 7 شرکت حاضر در این صنعت 4/15 درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند.

شرکت مخابرات نیز به تنهایی با ارزشی معادل 10 میلیارد دلار سومین صنعت بزرگ بورس محسوب می‌شود و 6/13 درصد از مجموع کل ارزش بازار را در اختیار دارد.

جدول 7 صنعت بزرگ بورس تهران