شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۱۶:۲۴
۰ نفر

گروه بورس: انتشار خبر غیررسمی مبنی براینکه دولت تخفیفی در اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به شرکت‌های گروه معادن و فلزات نمی‌دهد، باعث کاهش ارزش سهام شرکت‌های این گروه در بورس شد

به گزارش همشهری، باز هم اخبار و شایعات جدید باعث نزول ارزش سهام برخی شرکت‌ها و همچنین شاخص بورس تهران شد.  همزمان با بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت به‌دلیل شفاف نبودن نحوه اجرای آن، شایعات متعددی پیرامون سهام بسیاری از شرکت‌ها به‌وجود آمد. این موضوع باعث نوسان ارزش سهام برخی شرکت‌ها در بورس شد.
براساس اخبار غیررسمی که پیش از این مطرح شده بود، قرار بود دولت تخفیف‌هایی را درزمان آزاد‌سازی‌ یارانه‌ها برای بخش صنعت و همچنین شرکت‌های گروه معادن و فلزات قائل شود اما براساس خبری که روز گذشته در بازار سهام منتشر شد، به‌نظر می‌رسد دولت فعلا تصمیمی برای اعمال این تخفیف‌ها ندارد.

این موضوع باعث شد تا روز گذشته شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه اصفهان، چادرملو و گل‌گهر که طی روز‌های گذشته نقش بسزایی در رشد شاخص‌های بورس داشتند با نزول ارزش سهامشان روبه‌رو شوند و به‌دنبال آن شاخص بورس تهران نیز  تنزل یابد.

در همین رابطه محمد رضا رهبر، کارشناس بازار سرمایه و عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار توضیح داد: عوامل متعددی از جمله سیاست‌های پولی، مالی، گمرکی، بازرگانی، قیمت‌های جهانی و نحوه مدیریت بازار در نوسان‌های شاخص بورس نقش دارند به همین دلیل هر نوع تغییری در این سیاست‌ها می‌تواند منجر به نوسان قیمت سهام و رشد یا کاهش شاخص بورس تهران شود.

وی با بیان اینکه نوسان‌های شاخص طبیعی است، تاکید کرد: به‌طور مثال زمانی که سیاست‌های خاصی در نظام تعرفه واردات خودرو به‌وجود آمد، ارزش سهام شرکت‌های خودروساز بورس دچار نوسان شد یا اعمال تعرفه‌های خاص در مورد قیمت سنگ آهن روی شرکت‌های تولید‌کننده این محصول تاثیر گذاشت.

مدیرعامل شرکت کارگزاری حافظ درباره اینکه آیا موضوع حذف تخفیف‌هایی برای اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به بخش صنعت، روی قیمت سهام شرکت‌ها تاثیر داشته است، تاکید کرد: آنچه مسلم است هنوز اخبار منتشر شده کاملا شفاف نیست و موضوع قطعی در این باره ابلاغ نشده است؛ ضمن اینکه هنوز جزئیات این موضوع روشن نیست.

رهبر تصریح کرد:  به احتمال زیاد تصمیم‌هایی که در بخش صنعت و برای این شرکت‌ها گرفته خواهد شد تصمیم‌های حمایتی خواهد بود چراکه کشور ما به صادرات نیازمند است و برای این کار باید از این شرکت‌ها حمایت کند؛ همان طور که دولت در طول سال‌های گذشته به موضوع صادرات محصولات پس از تامین نیاز‌های داخلی بها داده است.

بازارشفاف نیست

شهرام شهمیری کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا هم در این باره به همشهری گفت: در حال حاضر 2دسته عوامل در نوسان‌های شاخص بورس تاثیر دارد؛یکی جو روانی حاکم بر بازار است و دیگری موضوعات اقتصادی.

وی توضیح داد: در طول 20 روز گذشته انتشار برخی اخبار مبنی بر به‌وجود آمدن حباب قیمت‌ها در بورس حساسیت زیادی برای فعالان بازار و سهامداران به‌وجود آورد به‌طوری که بازار را به حالت آماده‌باش درآورد و باعث شد برخی سهامداران که پیش از این، اقدام به خرید سهام کرده بودند پس از شناسایی سود اقدام به فروش سهام کنند. 

وی افزود: انتشار چنین اخباری بازار و سهامداران را دچار وحشت سقوط ارزش سهام خواهد کرد چرا که انتشار چنین خبر‌هایی حتی سهامداران حرفه‌ای بازار را هم دچار تردید می‌کند.

شهمیری تصریح کرد: از سوی دیگر، شفاف نبودن اطلاعات باعث بروز تصمیم‌های اشتباه می‌شود و بورس تهران هم‌اکنون دچار یک عدم‌قطعیت شده است چرا که به‌دلیل شفاف نبودن اطلاعات نمی‌توان تصمیم قطعی در مورد ارزش سهام شرکت‌ها گرفت.

به گفته وی، شفاف نبودن نحوه اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها به شفاف نبودن اطلاعات موجود دامن زده است به‌طوری که مشخص نیست دولت چه تصمیمی را در مورد صنایع اتخاذ خواهد کرد و این موضوع باعث افزایش ریسک در بازار سهام خواهد شد.

کد خبر 105847

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز