گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با آنکه سال87 نیز اعلام شده بود که سرانه دانش‌آموزی مستقیما به حساب مدارس واریز می‌شود، وزیر آموزش و پرورش اما بدون توجه به این نکته اعلام کرد:

 «از این پس سرانه مدارس بدون هیچگونه واسطه‌ای و مستقیما به‌حساب خود مدارس واریز می‌شود.»  در سال 87 نیز برای اجرای طرح واریز مستقیم سرانه به حساب مدارس، به مدیران ابلاغ شد که حساب سیبا در بانک ملی باز کنند.

وزیر پیشین آموزش و پرورش دلیل این کار را اینگونه بیان کرد: «تعامل بیشتر در بدنه آموزش و پرورش و کاهش فاصله ارسال پیام بین ستاد و صف.»واریز مستقیم سرانه به حساب مدارس از سال 87 آغاز شد.

گواه این ادعا سخنان علی‌احمدی در مرداد87 در جمع خبرنگاران است: در مورد واریز سرانه مدارس، موانع ذیحسابی و مشکلات مربوط به دستگاه‌های نظارتی، حل شده و سرانه اکثر مدارسی که حساب بانکی قابل دسترس داشتند، «برای نخستین بار به‌صورت مستقیم به حسابشان واریز شده است».

سند دیگر، گفته‌های رئیس پیشین آموزش و پرورش شهر تهران و معاون کنونی وزیر آموزش و پرورش در خرداد‌ماه 87 است: «سرانه مدارس تهران به‌صورت مستقیم به حساب مدارس واریز می‌شود و فواصل استان به منطقه و منطقه به مدرسه حذف شده است.»

جالب اینکه، پس از مدتی مدیران برخی از مدارس شهرستان‌ها از واریز نشدن سرانه‌ها گله کردند که علی‌احمدی وزیر وقت آموزش و پرورش در پاسخ به آنها گفت: «اگر استان‌ها سرانه دریافت نکرده‌اند مشکل از حساب‌هایشان است.»

نکته قابل تامل اینکه رمضان محسن‌پور سرپرست وزارت آموزش و پرورش هم در آیین بازگشایی مدارس در سال88 اعلام کرد: «امسال برای نخستین بار سرانه مدارس را مستقیم به حساب آنان واریز می‌کنیم.  این سرانه را قبل از شروع سال تحصیلی از تاریخ 15 شهریور به حساب مدارس واریز کرده و از مدیران آنها استعلام کرده‌ایم تا درصورتی که سرانه شامل مدرسه‌ای نشده باشد برای آن اقدام کنیم.»

با توجه به تناقض در سخنان مسئولان ارشد پیشین و کنونی وزارت آموزش و پرورش، این پرسش مطرح می‌شود که مگر تاکنون سرانه مدارس مستقیما به حساب آنها واریز نمی‌شده که قرار است از امسال این کار انجام شود؟ آیا در سال تحصیلی 89-88 هم با توجه به اعلام سرپرست وزارت آموزش و پرورش  این کار انجام نشده‌است؟
نکته بعدی اینکه حاجی‌بابایی اعلام کرده از امسال؛ آیا مراد وی سال تحصیلی 90-89 است یا...؟

اختصاص 20 درصد مدارس ویژه به فرزندان فرهنگیان

وزیر آموزش و پرورش در همایش فرهنگ‌آفرینان فاطمی همچنین اظهار کرد: مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و سایر مدارس ویژه دولتی موظفند 20 درصد ظرفیت خود را به فرزندان فرهنگیان بدون دریافت هیچ وجهی اختصاص دهند.

حاجی بابایی ادامه داد: اگر تعداد فرزندان فرهنگیان ثبت‌نام شده بیش از 20درصد کل ظرفیت ثبت‌نامی باشد، مبلغ ثبت‌نام بین همه فرزندان فرهنگیان تقسیم می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش با انتقاد از عملکرد برخی مسئولان آموزش و پرورش درخصوص تساهل در امر استفاده فرهنگیان از خدمات مربوط به آنها مانند استخرهای شنا تأکید کرد: در هر منطقه‌ای از آموزش و پرورش که دستورات وزارتخانه اجرایی نشود مجبور به تغییر در آن خواهیم شد.

وزیر آموزش و پرورش در خاتمه معلم را محور تحول بنیادین در آموزش و پرورش دانست و خاطرنشان کرد: تحول بنیادین باید نگاه مردم را به آموزش و پرورش تغییر دهد.