گروه اجتماعی ـ مینا شهنی: کودکان 5 ساله با شروع سال تحصیلی، سرگردانی جدیدی را تجربه خواهند کرد

گفته‌های مسئولان سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش نشانه‌ای از وحدت نظر و رویه برای تعیین تکلیف کودکان 5ساله ندارد. سازمان بهزیستی اعلام کرده که مسئولیت دوره پیش‌ دبستان از امسال بر عهده آموزش و پرورش است.

از سوی دیگر وزیر آموزش و پرورش هم اعلام کرده که دوره دبستان از امسال 6ساله خواهد شد‌ اما یکی از معاونانش گفته پیش دبستان جزء ‌سال‌های دبستان محسوب نمی‌شود.

اگر حرف اولی و دومی را بخواهیم مبنا قرار دهیم و بپذیریم که وزارت آموزش و پرورش قرار است از مهرماه آینده مسئولیت آموزش کودکان 5ساله را بر عهده بگیرد  و دوره دبستان 6ساله شود، در روزهای آینده  باید  در دبستان‌های کشور برای ثبت نام 5ساله‌ها گشوده شود و با آغاز مهرماه 5ساله‌ها پشت میز و نیمکت مدرسه بنشینند  و کتاب‌ها و معلمانی را که وزارت آموزش و پرورش برایشان تدارک دیده تجربه کنند.

در این صورت وزارت آموزش و پرورش  باید با سرعتی نزدیک به سرعت نور، کار تدوین کتاب‌ها و منابع آموزشی را در کنار استخدام و تربیت معلم برای این گروه سنی انجام دهد.

اما درصورتی که حرف معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش را مبنا قرار دهیم که پیش‌دبستان  در شمار سال‌های دبستان نمی‌آید، ناچار حرف وزیر را باید دوتا شده به حساب آوریم و امسال هم چون سال‌های پیش کودکان 5ساله را به مهدها بسپریم و الی آخر.

اختلاف میان 2نهاد

اختلاف میان وزارت آموزش و پرورش و سازمان بهزیستی برای تعیین تکلیف وضعیت آموزش پیش دبستان به معمایی حل‌نشده می‌ماند که برداشتن هر گام برای بهبود، تنها اوضاع را پیچیده‌تر کرده‌است.

مدیرکل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی که مسئولیت مهدهای کودک را بر عهده‌ دارد از تفاهمنامه‌ای خبر داده که به گفته خودش وحدت رویه‌ای در چگونگی ادامه فعالیت آموزش‌های پیش دبستان  در مهدهای کودک است.

سیدمحمدحسن جوادی گفته که آموزش پیش از دبستان از سن 4سالگی شروع خواهد شد و مسئولیت تعیین محتوای آموزشی برای سنین 4 و 5ساله آموزش و پرورش تعیین شده‌است، به همین دلیل تمامی مهدهای کودکی که آموزش پیش‌ دبستان دارند 3 سال فرصت دارند تا خود را با شرایطی که آموزش و پرورش تعیین کرده  وفق دهند. در مدت این 3سال نیز وزارت آموزش و پرورش مسئول تعیین محتوای آموزشی است.

به این ترتیب آموزش و پرورش باید  برنامه و منابع آموزشی لازم را برای تدریس در مهرماه در اختیار مدیران مهد کودک قرار دهد؛ یعنی آموزش و پرورش تنها 2 تا 3 ماه فرصت دارد که منابع را آماده و در تیراژ بالا منتشر کند.

اما در این صورت مردم باید برای تحصیل فرزندان‌شان در دوره رسمی تحصیلی کشور پول بپردازند؟ یعنی آموزش رسمی کشور به‌صورت رایگان در دسترس نخواهد بود، پس نمی‌توان از مردم انتظار داشت که تن به این نوع آموزش برای فرزندان‌شان بدهند.

نکته جالب این است که براساس تفاهمنامه شهریه آموزش 5ساله‌ها در مهدهای کودک مطابق با ضوابط شورای نظارتی مدارس غیر‌دولتی توسط ادارات کل آموزش و پرورش تعیین خواهد شد.

5ساله‌ها بخوانند

5ساله‌ها در این شرایط اضطراب سختی را تحمل خواهند کرد. آنها در کنار پدر و مادرانشان با این پرسش روبه‌رویند که بالاخره دوره دبستان‌شان 6سال خواهد بود یا این سیب تا به زمین برسد هزار چرخ می‌خورد؟