گروه بین‌الملل: کشته شدن 10 نظامی نیروهای ناتو در شرق و جنوب افغانستان در روز دوشنبه باعث شد تا مرگبارترین روز برای نیروهای ائتلاف حاضر در این کشور در سال‌جاری رقم بخورد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که در درگیری‌‌های خونین روز دوشنبه 7 نظامی آمریکا، 5 نظامی استرالیا و یک سرباز فرانسوی در 5 حمله جداگانه در جنوب و شرق افغانستان کشته شده‌اند. تلفات نظامیان خارجی روز گذشته هم ادامه داشت و 2 نظامی آمریکایی در انفجار بمبی در جنوب افغانستان کشته شدند.

سرهنگ واین شانکس، سخنگوی ارتش آمریکا در افغانستان روز گذشته با تایید کشته شدن نظامیان این کشور اعلام کرد 5 نفر از آنها به‌صورت همزمان در انفجار یک بمب دست ساز در شرق افغانستان کشته شده‌اند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که 2 پیمانکار خارجی در حمله بمب‌گذاران انتحاری به یک مرکز آموزش پلیس در جنوب قندهار کشته شده‌اند.

این حملات مرگبار باعث شد تا روز دوشنبه به‌عنوان یکی از مرگبارترین روزها برای نیروهای ناتو از زمان آغاز جنگ افغانستان در سال 2001 تاکنون شناخته شود.با این تلفات،  در حالی  تعدادکشته‌شدگان نیروهای ناتو در افغانستان در عرض یک هفته به بیش از 23 نفر رسیده است که مقام‌های دولت آمریکا امیدوارند عملیات گسترده نیروهای ائتلاف در قندهار روند جنگ را به نفع این کشور تغییر دهد.

این در حالی است که 30 هزار نیروی جدید آمریکا در حال ورود به افغانستان هستند و اکثر آنها برای این عملیات گسترده در جنوب قندهار به‌عنوان پایگاه اصلی شبه‌نظامیان طالبان آماده می‌شوند.

این در حالی است که افزایش تلفات نظامیان خارجی به‌شدت مخالفت افکار عمومی کشورهای حاضر در افغانستان را با ادامه جنگ افزایش می‌دهد و همین مسئله ممکن است مانعی جدی در برابر‌رؤیاپردازی‌های اوباما ایجاد کند.

لیام فاکس، وزیر دفاع جدید انگلیس به تازگی در سفر به افغانستان اعلام کرده بود که کشورش به‌دنبال یک فرصت است تا نظامیان خود را از این کشور خارج کند. هم‌اکنون حدود 94 هزار سرباز آمریکایی در افغانستان مستقر هستند که این رقم به‌زودی به 100 هزار نفر خواهد رسید.

سایر متحدان ناتو هم 47 هزار سرباز در افغانستان دارند.حملات مرگبار شبه نظامیان طالبان علیه نیروهای خارجی تنها چند روز پس از پایان جرگه مشورتی صلح افغانستان صورت گرفت که مهم‌ترین قدم دولت حامد کرزی در تلاش برای صلح با طالبان به حساب می‌آید.

هر چند بیش از 1600 نفر از جمله تعدادی از رهبران قبایل در این نشست شرکت کردند اما شبه نظامیان طالبان این اجلاس را تحریم کرده بودند. آنها‌ در روز نخست جرگه صلح همزمان با سخنرانی کرزی حملاتی در نزدیکی چادر برگزاری اجلاس انجام دادند که باعث استعفای 2 مقام ارشد امنیتی این کشور شد.

محمد حنیف اتمر وزیر کشور و امرالله صالح رئیس اداره امنیت پس از پایان این اجلاس با قبول مسئولیت کوتاهی در انجام وظیفه از مقام‌های خود کناره‌گیری کردند و کرزی استعفای آنها را بلافاصله پذیرفت. کناره‌گیری این مقام‌های ارشد امنیتی که هر دو به‌عنوان متحدان دیرین نیروهای آمریکایی شناخته می‌شوند همزمان نگرانی‌هایی را برای نیروهای ائتلاف به‌دنبال داشته است.

کرزی همچنین در عقب نشینی دیگری مقابل طالبان دستور بازنگری در وضعیت شبه نظامیان بازداشت شده را داد و خواستار آزادی افرادی که اتهامات جدی ندارند شد. کرزی اعتقاد دارد که بازنگری در پرونده صدها زندانی که به اتهام ارتباط با جنبش طالبان بازداشت شده‌اند گام بزرگی برای صلح در افغانستان خواهد بود.

این در حالی است که آمریکا امیدوار است با عملیات گسترده در قندهار شبه‌نظامیان طالبان چنان در موضع ضعف قرار گیرند که به راحتی پیشنهاد صلح را بپذیرند. شبه‌نظامیان طالبان همزمان با اعلام افزایش نیروهای آمریکا تهدید کرده بودند که اوباما باید منتظر تابوت‌های بیشتر نیروهای کشورش باشد.