تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۸۹ - ۱۸:۳۲

جام جهانی از ساعت 18:30 روز21 خرداد با رویارویی آفریقای جنوبی میزبان و مکزیک افتتاح می‌شود

این نخستین بازی جام جهانی در قاره آفریقاست و 90 هزار تماشاگر که اکثرشان حامی تیم میزبان خواهند بود، برای تماشای آن به ورزشگاه ساکرسیتی ژوهانسبورگ می‌روند.

بازیکنان کشور میزبان هم همگی می‌گویند که این بزرگ‌ترین لحظه زندگی حرفه‌ای شان محسوب می‌شود. آفریقای جنوبی هرچند در سالیان گذشته حرفی برای گفتن نداشته ولی در 3بازی تدارکاتی اخیرش به پیروزی رسیده که آخرین آن مقابل تیم قدرتمند دانمارک بود.

آمار دیگری که مردم آفریقای جنوبی را امیدوار می‌کند، این است که در تاریخ جام جهانی تیم‌های میزبان هرگز در بازی افتتاحیه شکست نداشته‌اند. کارلوس آلبرتو پریرا، سرمربی برزیلی این تیم پس از پیروزی مقابل دانمارک گفت که آنها از هیچ تیمی نمی‌ترسند و درباره بازی اول تیمش اضافه کرد: مکزیک ثابت کرده که تیم بزرگی است.

ما در گروه سختی هستیم و هر بازی حکم فینال را دارد ولی تیم آماده است و با اعتماد به نفس وارد جام می‌شود.این پنجمین تجربه مکزیک در افتتاحیه جام جهانی است و جالب اینکه آنها در 4 بازی قبلی نتوانسته‌اند به پیروزی برسند. اما به‌نظر می‌رسد مکزیکی‌ها این بار می‌خواهند جشن میزبان را خراب کنند.

گی یرمو فرانکو، مهاجم این تیم می‌گوید: ما به جشن فکر نمی‌کنیم و به‌دنبال نتیجه هستیم. طبیعی است که انتظارات از آفریقای جنوبی زیاد باشد ولی ما روی کار خودمان تمرکز کرده‌ایم و اجازه نمی‌دهیم اتفاقات اطراف زمین حواسمان را پرت کند.

فرانسه – اروگوئه

در دومین بازی جام جهانی (ساعت 23:00)، فرانسه شروع دشواری مقابل اروگوئه دارد. آنچه هواداران این تیم را حتی بیش از قدرت حریف خشن آمریکای جنوبی نگران می‌کند، تردیدهایی است که تا 48 ساعت قبل از نخستین بازی هم برطرف نشده بود.

پس از صعود پردردسر فرانسه و انتقادهایی که به بازی تدافعی این تیم می‌شد، دومنک تصمیم گرفت که از آرایش تهاجمی‌تر 3-3-4 استفاده کند. ولی 3 بازی تدارکاتی نشان داد که تیم هنوز راه زیادی برای رسیدن به هماهنگی دارد.

ترکیب انتخابی دومنک هم بحث‌های مختلفی را به‌وجود آورده که شاید مهم‌ترین آن بازی نکردن آنری باشد. روزنامه اکیپ روز گذشته خبر داد که بازیکنان قدیمی تیم می‌خواهند دومنک را متقاعد کنند که از آنری و ابو دیابی به جای گوو و گورکف در ترکیب اصلی استفاده کند. آنلکا به‌عنوان مهاجم نوک موفقیت زیادی نداشته و عقب نشینی‌های او بازی تیم را دچار مشکل می‌کند.

به همین دلیل بازیکنان معتقدند آنری باتجربه باید در این پست بازی کند و آنلکا در گوش راست جانشین گوو شود که ضعیف‌ترین بازیکن فرانسه در این سه بازی بوده. ابو دیابی هم در دقایقی که به زمین آمده عملکرد بسیار خوبی داشته، درحالی‌که گورکف مانند شروع فصل آماده نیست و با بازیکنان کناری‌اش هماهنگی چندانی ندارد. با وجود این دومنک در تمرینات اخیر همچنان به استفاده از ترکیب 11نفره‌ای که این سه بازی را  با آن شروع کرده  اصرار داشته است.

اسکار تابارز، سرمربی اروگوئه اما برخلاف دومنک مدعی است که ترکیب اصلی تیمش را می‌داند. اروگوئه قرار است با روش 2-5-3 بازی کند که خط حمله آن‌را 2 نفر از آماده‌ترین مهاجمان اروپا تشکیل می‌دهند؛

فورلان که سابقه بردن کفش طلا را دارد و این فصل با آتلتیکو مادرید فاتح لیگ اروپا شد و سوارز، کاپیتان آژاکس که باشگاه‌های بزرگ اروپایی خواهان او هستند. مهار آنها قطعا محک سختی برای گالاس و آبیدال، مدافعان میانی فرانسه خواهد بود که اولی به تازگی به شرایط مسابقه رسیده و دومی در این پست متزلزل بوده.

شاید به همین دلیل است که تابارز به تساوی هم قانع نیست: نمی‌توانم بگویم که یک امتیاز از این بازی برای صعود ما کافی خواهد بود. به چنین محاسباتی اعتقاد ندارم و فکر می‌کنم باید بازی به بازی پیش برویم. می‌دانیم بازی بسیار سختی است و احترام زیادی برای فرانسه قائلیم ولی هدف ما پیروزی است، چرا که 5 امتیاز هم ممکن است برای صعود کافی نباشد.

ترکیب احتمالی فرانسه: لیوریس، سانیا، اورا، گالاس، آبیدال، تولالان، مالودا، گورکف، ریبری، آنلکا، گوو (آنری)

ترکیب احتمالی اروگوئه: موسلرا، اسکوتی، لوگانو، گودین، پرز، گارگانو، گونزالس، ماکسیمیلیانو پریرا، آلوارو پریرا، فورلان، سوارز