گروه سیاسی: دقایقی پس از صدور قطعنامه ١٩٢٩ که با 12 رای مثبت، 2 رای منفی و یک رای ممتنع در میان 5 عضو دائم و 10 عضو غیردائم شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رسید

و آغاز دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران رقم زد، واکنش‌ها به این قطعنامه ضدایرانی آغاز شد.

رئیس‌جمهور که برای بازدید از اکسپو شانگهای در چین به‌سر می‌برد، درباره قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران گفت: این قطعنامه برای ملت ایران پشیزی نمی‌ارزد و تاثیری ندارد و بیش از آنکه نشان‌دهنده قدرت باشد، نشان‌دهنده ضعف دولت آمریکاست.

براساس‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و ایسنا، محمود احمدی‌نژاد تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم این قطعنامه تیر خلاصی به شورای امنیت است. همچنین معلوم شد این شورا به درد ملت‌ها نمی‌خورد.

یک کاغذ بدون ارزش

او که در نشستی خبری در حاشیه اکسپو شانگهای سخن می‌گفت، ادامه داد: اگر کسی خیال می‌کند این قطعنامه اثر دارد و عده‌ای باید از آن تبعیت کنند اشتباه می‌کند؛ این یک کاغذ بدون ارزش است.

رئیس دولت دهم همچنین با اشاره به شعارهای باراک اوباما رئیس کاخ سفید، گفت: این قطعنامه به معنای پایان شعار تغییر است و پایان شعار تغییر به معنای پایان رئیس‌جمهور آمریکاست.

او با بیان اینکه ما تلاش کردیم دولت آمریکا در این چاله‌ بزرگ نیفتد، گفت:  این قطعنامه تیر خلاص به دولت آمریکا نیز هست. احمدی‌نژاد ادامه داد: این قطعنامه یک شکست و افتضاح برای بانیان آن است.

خودمان تولید می‌کنیم

او در پاسخ به اینکه با توجه به صدور قطعنامه ضدایرانی شورای امنیت، بحث تبادل سوخت به کجا می‌انجامد، تاکید کرد: ایران خود سوخت 20 درصد مورد نیاز را تامین می‌کند.

مشکل، چین نیست

احمدی‌نژاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اینکه با توجه به رای مثبت چین به تحریم ایران، آیا ایران قصد دارد رابطه‌اش را با چین کاهش دهد؟ گفت: رابطه ما با چین رابطه خوبی است و دلیلی برای کنترل و تضعیف این رابطه وجود ندارد؛ همان‌طور که در سخنان قبلی گفتم مشکل،  آمریکاست.

او با بیان اینکه باید این مشکل را حل کرد، گفت: کشورهای مستقل در اینجا نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. حضور برزیل و ترکیه در این عرصه مؤثر بود. آنها رای منفی به قطعنامه دادند که در واقع نشان داده شد که در شورای امنیت اجماع وجود ندارد، بلکه فشار و تحمیل وجود دارد.

از چین تعجب می‌کنیم

از سوی دیگر،  معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از چین تعجب می‌کنیم، از رای مثبت این کشور به قطعنامه جدید در شورای امنیت علیه ایران انتقاد کرد. علی‌اکبر صالحی در ادامه تاکید کرد: آمریکا از ابتدا می‌گفت جامعه جهانی علیه ایران است؛ اما امروز نمی‌تواند با وجود رای‌گیری درباره قطعنامه در شورای امنیت درباره ایران این حرف را بزند؛ این درحالی است که همیشه قطعنامه‌های شورای امنیت با اجماع به تصویب می‌رسید.

بیش از تعهدها، هیچ‌چیز

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در واکنش به تصویب قطعنامه چهارم گفت: بیش از تعهداتمان در همکاری‌ها  با آژانس گامی برنمی‌داریم و آژانس موظف است درخواست‌هایش را در همین چارچوب ارائه کند.

علی‌اصغر سلطانیه همچنین واکنش به قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت علیه ایران را به موضع‌گیری مسئولان کشور در زمان دیگری موکول کرد. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز صدور قطعنامه جدید علیه ایران را شکست بزرگی برای آمریکا خواند و به چین و روسیه هم توصیه کرد براساس منافع بلند‌مدت تصمیم بگیرند، نه براساس حوادث زودگذر.

بدون اجماع تصویب شد

همچنین در مجلس شورای اسلامی، نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به قطعنامه جدید تحریم ایران، اعلام کرد که طرح دو فوریتی تجدیدنظر در میزان رابطه ایران و آژانس روز یکشنبه به صحن علنی پارلمان ارائه و دوفوریت آن به رأی گذاشته می‌شود. اسماعیل کوثری به فارس گفت: این قطعنامه یکی از مصوبات غیراجماع شورای امنیت بود.

آمریکا منزوی شد

خطیب جمعه موقت تهران  نیز با محکوم کردن صدور قطعنامه تحریم علیه ایران، این اتفاق را باعث منزوی شدن آمریکا دانست. سیداحمد خاتمی گفت: شیطنت اخیر، بحران بی‌آبرویی و بی‌اعتباری را به مجموعه بحران‌های این کشور اضافه کرد.

یک اشتباه

از سوی دیگر رویترز گزارش داد: ترکیه اعمال تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را یک اشتباه خواند و اعلام کرد که این کشور و برزیل همچنان درصدد  یافتن راه‌حل دیپلماتیک برای رفع نگرانی‌ها درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران هستند. رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در نشستی که با حضور وزیران 22 عضو اتحادیه عرب برگزار شد، تاکید کرد: ما نمی‌خواهیم در چنین اشتباهی مشارکت داشته باشیم زیرا تاریخ ما را نخواهد بخشید.

اردوغان گفت: منزوی ساختن ایران، راه‌حل مشکلات ایران نیست.همچنین براساس گزارش پایگاه خبری داوجونز، رئیس‌جمهور برزیل با اشتباه خواندن تصویب قطعنامه چهارم ایران گفت: برزیل و ترکیه دقیقا کاری را کردند که دیگر اعضای شورای امنیت قادر به انجامش نبودند. ما ایران را بر سر میز مذاکره آوردیم.

لوییس ایناسیو لولا داسیلوا که در سفر به شمال شرق کشورش سخن می‌گفت، تاکید کرد: به عقیده من سازمان ملل به جای آوردن ایران بر سر میز مذاکره تصمیم دارد تحریم‌هایی را اعمال کند که در نهایت احتمالا هیچ تاثیری بر ایران نخواهد داشت.

غیبت احمدی‌نژاد در نشست شانگهای، تصمیمی شخصی بود

وزیر خارجه روسیه گفت که رئیس‌جمهوری ایران دعوتنامه شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری‌ شانگهای در تاشکند را دریافت کرده بود اما شخصا تصمیم گرفت که در این اجلاس شرکت نکند.

به گزارش نووستی، سرگئی لاوروف با اشاره به حاضر نشدن محمود احمدی‌نژاد در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان گفت: «مهم این است که هیچ‌کس دعوتنامه احمدی‌نژاد را که وی از میزبان ازبکی اجلاس دریافت کرده بود باطل نکرده است و تصمیم به نیامدن، تصمیم شخصی وی است.»

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: سازمان همکاری شانگهای، هیچ تصمیمی مبنی بر اینکه منتظر احمدی‌نژاد نیستیم، نگرفت. چهارشنبه گذشته منابع خبری اعلام کردند که رئیس‌جمهوری ایران در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای که 10-11 ماه ژوئن در تاشکند برگزار می‌شود، شرکت نمی‌کند. علت این تصمیم اعلام نشد اما سفیر ایران در تاجیکستان اعلام کرد که وی از شهر دوشنبه برای شرکت در نمایشگاه شانگهای به چین سفر می‌کند.