گروه سیاسی - محمدعلی بدری: نمایندگان 5 کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، در بروکسل جلسه‌ای ترتیب دادند تا درباره برنامه هسته‌ای ایران تصمیم بگیرند

اگرچه این نشست در سطح معاونان وزیر امور خارجه این کشور‌ها برگزار شد اما اظهارنظر سخنگوی وزارت امور خارجه‌ روسیه پیش از برگزاری این نشست، نشان از اهمیت تصمیمات اتخاذ‌شده در نشست بروکسل دارد.

آندره‌ای نسترنکو سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، یک روز پیش از برگزاری نشست بروکسل، در پاسخ به پرسشی درباره اوضاع کنونی روند حل مسئله هسته‌ای ایران گفت: باید تا دیدار مدیران سیاسی گروه 1+5 در دوم جولای (جمعه 11 تیر) در بروکسل منتظر بمانیم.

در عرف دیپلماتیک، معمولا اینگونه نشست‌ها در سطح کارشناسان و مدیران سیاسی، مقدمه‌ای  برای تشکیل جلسات عالی دیپلماتیک است و صورت اولیه توافق‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در نشست‌های کارشناسی مقدماتی بررسی می‌شود.آمریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه، همراه  با آلمان، گروه 1+5 را تشکیل می‌دهند.

امضای اوباما، پای برگه تحریم بیشتر

در همین حال، از واشنگتن خبر می‌رسد، باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا، پای مصوبه تحریم‌های مضاعف کنگره این کشور علیه ایران را امضا کرده است. مصوبه تحریم‌های بیشتر آمریکا در حالی از پنجشنبه به قانونی اجرایی تبدیل شد که ایران بارها بر صلح‌آمیز‌بودن برنامه‌های هسته‌ای خود تاکید کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، کنگره به دولت باراک اوباما اجازه داده که درصورت صلاحدید، تحریم‌های تصویب‌شده علیه شرکت‌های متعلق به کشورهای همکاری‌کننده علیه ایران را البته به شکل مورد به مورد حداکثر تا 12 ماه به اجرا نگذارد.

پس از تصویب قطعنامه 1929 با رای 12 عضو دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل از 15 عضو، که دور تازه‌ای از تحریم‌ها را بر ایران تحمیل کرد، اتحادیه اروپا، دولت کانادا و دولت هلند، تصمیم به تحریم مضاعف ایران گرفتند. اکنون نیز کاخ سفید با ناکافی دانستن تحریم‌های قطعنامه 1929، تصمیم مشابهی را به اجرا گذاشته است.

هشدار ایرانی

در همین حال، وزیر امور خارجه ایران در نامه‌ای به اتحادیه اروپا درباره تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی و پیامدهای جدی آن علیه کشورهای عضو این اتحادیه هشدار داد. به گزارش ایسنا، منوچهر متکی در نامه خود هشدار داد: بدون‌شک چنین رویکرد خصمانه‌ای ممکن است پیامدهای ناگواری را برای روابط جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا در پی داشته باشد. 

متکی پیش از این از راه‌اندازی ستاد تدابیر ویژه اقتصادی برای مقابله با تحریم خبر داده بود. او اعلام کرد که این ستاد در 5 سال گذشته با اتخاذ تدابیر هوشمندانه توانست تعاملات اقتصادی 180 میلیارد دلاری کشور را ساماندهی کند.

تکروی نکنید

پیش از این مسکو نسبت به تحریم‌های مضاعف اروپا و آمریکا انتقاد کرده بود و این اقدام را خلاف همکاری‌های بین کشورهای شورای امنیت سازمان ملل خوانده بود. در یکی از این ابراز مخالفت‌های مسکو، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی خود، درباره تصمیم آمریکا و اتحادیه اروپا برای فراتر رفتن از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل و اعمال یکجانبه تحریم‌‌های تازه علیه ایران، ابراز نگرانی کرد.

این ابراز نگرانی کرملین، بیش از آنکه نگرانی از تحریم‌ ایران باشد، نگرانی از تکروی قدرت‌های رقیب در یک مسئله ازپیش‌بحث شده است.لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در یک اعلام موضع تازه گفت که جامعه جهانی امکان از سرگیری مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای در چارچوب گروه 1+5 را برای ایران محفوظ نگه می‌دارد.

به گزارش نووستی، سرگئی لاوروف گفت: ما علاقه‌مندیم که در چارچوب گروه 1+5 برای بحث در مورد برنامه هسته‌ای ایران و مسائلی که مورد علاقه طرف ایرانی است، روند گفت‌وگو را از سر بگیریم.لاوروف با بیان اینکه پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات روی میز است، تاکید کرد: ما منتظر واکنش سازنده ایران هستیم.

هاینونن از آژانس رفت

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از استعفای مدیر پادمان‌ها و مسئول موضوع هسته‌ای ایران و سوریه در آژانس خبر داد. به گزارش خبرگزاری آلمان، «گیل تودر» گفت: «اولی هاینونن»، مدیر پرونده هسته‌ای ایران و سوریه و معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استعفا کرد.

او علت این استعفا را دلایل شخصی اعلام کرد و ادامه داد که هاینونن در پایان ماه آگوست - نیمه شهریور - آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای را ترک خواهد کرد.

اولی هاینونن، کارشناس فنلاندی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان انتخاب محمد البرادعی، مدیرکل سابق در این آژانس فعالیت می‌کرد. او برای بررسی پرونده هسته‌ای و بازدید از سایت‌های هسته‌ای ایران، بارها به تهران و این پایگاه‌ها سفر کرده بود.

کد خبر 110787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز