تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۲

محمدعلی توحید : با تصویب قانون حذف یارانه‌ها گمانه‌‌‌زنی و برنامه‌ریزی برای تحول در مصرف آب آغاز شده و برخی شایعات نیز در این زمینه رواج دارد.

در روزهای اخیر شایعاتی در سطح جامعه به‌وجود آمد مبنی بر اینکه با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، آب آشامیدنی از طریق لوله کشی در اختیار عموم قرار نخواهد گرفت.

بحث تفکیک آب شرب و شست‌وشو از مدت‌ها قبل مطرح بوده و به‌دلیل هزینه بالایی که دارد مردود اعلام شده است. این مسئله اما با تصویب حذف یارانه‌ها باردیگر مطرح شده است. یک راهکار در این زمینه تشویق عموم به مصرف آب شرب از طریق آب بسته‌بندی و استفاده از آب لوله‌کشی برای امور بهداشتی است.

این امر سطح هزینه تأمین آب لوله‌کشی را کاهش می‌دهد و شرکت‌های آب و فاضلاب در شهرها را که در حال حاضر زیان‌ده‌هستند می‌تواند سود‌آور کند.

علیرضا الماس‌وندی، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هرگونه تغییر در سیاست دولت در ارائه آب آشامیدنی و بهداشتی را رد کرد. با وجود تکذیب این مقام دولتی اما در اکثر شهرهای بزرگ که تا پیش از این آب شرب لوله‌کشی مصرف می‌شد مصرف آب بسته‌بندی رایج شده است.

اغلب افراد با این تفکیک در مصرف آب کنار آمده‌اند و این تفکیک را رعایت می‌کنند. البته هنوز هیچ مقام رسمی و دولتی دراین‌باره موضع مشخصی اعلام نکرده است اما شایعات در مورد احتمال آلودگی آب لوله‌کشی که بدون‌شک نمی‌تواند صحیح باشد به‌خصوص در تهران قوی است. این امر موجب شده که مصرف آب‌های بسته بندی رایج شود و بدون شک عرضه آب‌های بدون کیفیت و بدون استاندارد هم از آفت‌هایی است که در این بازار قد برافراشته است.

اقساط و بدون کارمزد

با همه شرایط پیش گفته اما قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قرار است اجرا شود و قیمت آب لوله کشی افزایش خواهد یافت و به‌دلیل وجود تجهیزات غیراستاندارد، مصرف آب در کشور بالا‌تر از معیارهای قابل قبول جهانی است. این شرایط ناشی از فقدان برنامه‌ریزی صحیح و قیمت بسیار پایین هر مترمکعب آب در کشور است که آب را به کالای بی‌ارزشی تبدیل کرده است. این مسئله موجب شده تا مسئولان دولتی برای مصرف کالاهایی که به کمک مصرف‌کننده می‌آید و به کاهنده موسوم شده یارانه بپردازند.

در این زمینه معاون درآمد و امور مشترکان شرکت آب و فاضلاب تهران از آغاز توزیع تجهیزات کاهنده مصرف آب خبرداد و می‌گوید: مشترکان می‌توانند هزینه این تجهیزات را به‌صورت اقساطی و بدون کارمزد بپردازند.

بهرام حیدری گفت: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شرکت‌های آب و فاضلاب، تجهیزات کاهنده مصرف آب را دریافت کرده و هزینه آن را به‌صورت اقساط 10تا12‌ماهه و بدون کارمزد بپردازند. وی تصریح کرد: با اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها، استفاده از تجهیزات کاهنده مصرف برای بسیاری از مشترکان ارزشمند می‌شود، چرا که با استفاده از این تجهیزات، مصرف یکباره کاهش می‌یابد.

حیدری در پاسخ به این سؤال که چرا سیاست توزیع گسترده لامپ‌های کم مصرف برای تجهیزات کاهنده آب اعمال نمی‌شود، گفت: دولت برای این کار، یارانه‌ای تخصیص نداده است، به همین دلیل ما  با منابع داخلی خود از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان حمایت می‌کنیم، به‌نحوی که تجهیزات کاهنده مصرف آب را به‌صورت نقدی از تولید‌کنندگان خریداری کرده و به‌صورت اقساط 10 تا 12‌ماهه در اختیار مشترکان قرار می‌دهیم. این روش یک نوع یارانه است که در اختیار مردم قرار می‌گیرد.