گروه حوادث: جوان قوی هیکل آنقدر ترسو بود که فقط از زنان جوان هنگام عبور از خیابان سرقت می‌کرد

و در هیچ‌یک از سرقت‌هایش به سراغ مردان نمی‌رفت،  اما سرانجام با دستگیری این جوان، زنجیره سرقت‌های او پاره شد.

22 آذرماه پارسال، زن جوانی با مراجعه به کلانتری 102 پاسداران با شکایت از یک سارق کیف قاپ گفت: ساعت 2 بعد از ظهر در حال عبور از خیابان پاسداران بودم.  هنگام عبور از خیابان ناگهان راننده یک پراید سفید رنگ که در حال عبور بود، کیفم را که 200 هزار تومان پول نقد و تلفن همراهم داخل آن بود،  قاپید و بعد با سرعت دور شد.

زنان تنها، طعمه سارق کیف‌قاپ

پس از تشکیل پرونده با دستور دادیار شعبه یکم دادیاری دادسرای جنایی تهران،  پرونده برای رسیدگی تخصصی در اختیار کارآگاهان پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

کارآگاهان در بررسی‌های تخصصی خود دریافتند سرقت‌های مشابه دیگری نیز از مدتی قبل گزارش شده است که در تمام آنها راننده پراید سفید رنگی به طعمه‌های خود هنگام عبور از خیابان نزدیک  شده و کیف آنها را به سرقت برده است، این در حالی بود که تمامی طعمه‌ها زنان تنها بودند.

با توجه به آنکه تمامی سرقت‌ها در مناطق پاسداران و قیطریه گزارش شده بود و شباهت‌های زیادی بین آنها وجود داشت،  تیم‌های ویژه‌ای از کارآگاهان پلیس این مناطق را به‌صورت نامحسوس تحت کنترل قرار دادند و در بررسی‌های خود دریافتند سارق،  مرد جوان قوی هیکلی حدود 35 ساله است که سوار بر یک پراید بدون صندوق سرقت‌ها را رقم می‌زند.

سارق ترسو در دام

بیستم خردادماه،  مأموران گشت کلانتری 102 پاسداران، هنگام گشتزنی در خیابان پاسداران متوجه فریادهای مردمی شدند که در خیابان در تعقیب راننده یک خودروی پراید سفید رنگ بودند که بعد از سرقت کیف یک زن در حال فرار بود.

از آنجا که احتمال زیادی وجود داشت که راننده خودرو همان سارق تحت‌تعقیب ماموران باشد، ماموران طرح مهار را به اجرا گذاشته و تمامی خیابان‌هایی را که احتمال عبور خودرو از آنجا وجود داشت ،  تحت کنترل قرار دادند و سرانجام بعد از یک ساعت عملیات تعقیب،  گشت‌های پلیس موفق شدند خودرو را به محاصره درآورده و راننده را وادار به توقف کنند.

من کاری نکرده‌ام

با وجود آنکه سارق ترسو در هنگام ارتکاب سرقت شناسایی شده بود، اما وی با پررویی ادعا می‌کرد هیچ سرقتی را مرتکب نشده و اشتباهی از سوی پلیس دستگیر شده است.
نکته عجیب این بود که حتی وقتی متهم به پایگاه چهارم پلیس آگاهی انتقال یافت و از سوی تعدادی از مالباختگان شناسایی شد، باز هم منکر ارتکاب این سرقت بود.

شاهد مهم: دوربین مدار بسته

کارآگاهان که براساس گفته‌های مالباختگان و شواهد موجود مطمئن بودند که جوان دستگیر شده همان سارق تحت تعقیب است برای اثبات اتهام وی در شاخه دیگری به تحقیقات گسترده دست زدند. آنها در این مرحله به بررسی تصاویر ثبت‌شده در دوربین‌های مداربسته محل‌های سرقت پرداختند.

کارآگاهان همچنین وقتی در بازجویی از مالباختگان دریافتند در یکی از سرقت‌ها، سارق بعد از ربودن کیف طعمه خود با عابر بانک وی اقدام به برداشت پول کرده است،  به بررسی تصاویر ضبط شده در دوربین مداربسته بانک پرداخته و به تصاویری از سارق دست پیدا کردند.

مرد جوان که تا آخرین لحظه تلاش داشت با مظلوم نمایی و انکار ادعاهای مالباختگان،  خود را بیگناه نشان دهد،  وقتی با تصاویر خود هنگام برداشت پول از بانک مواجه شد لب به اعتراف گشود و به بیش از 30فقره کیف قاپی از زنان تنها اعتراف کرد.

سرهنگ کارآگاه رضا مؤذن،رئیس پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ،  با اعلام این خبر گفت: از تمامی مالباختگانی که بدین شیوه در مناطق شمالی تهران به‌ویژه در مناطق پاسداران و قیطریه از سوی راننده یک پراید سفیدرنگ از آنها سرقت شده،  دعوت می‌شود برای طرح شکایت خود و شناسایی متهم به پایگاه چهارم پلیس آگاهی تهران بزرگ یا شعبه یکم دادیاری دادسرای جنایی تهران مراجعه کنند.