همشهری آنلاین: وزیر خارجه برزیل درسخنرانی خود در آکادمی دیپلماتیک وین در خصوص بیانیه تهران که سه کشور برزیل، ترکیه و ایران در 17 ماه می منتشر کردند گفت:

مزیت ابتکار تامین سوخت راکتور تهران این است که برای اولین بار در این پیشنهاد حق ایران برای غنی سازی اگرچه نه بطور صریح ولی بطور ضمنی برسیمت شناخته شده بود که یک نکته مثبت است.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر از برلین، این پیشنهاد از سوی دیگر دربردارنده عامل مثبتی در خصوص انتقال مواد هسته ای موجود در ایران بود که عامل اعتماد ساز است.

برزیل در ابتکار جدید تلاش کرد نشان دهد که با دیپلماسی میتوان به راه حل صلح آمیز دست یافت تاکنون تمام پیشنهادات محکوم به شکست بود زیرا حق ایران برای استفاده صلح آمیز بدرستی برسیمت شناخته نشده بود و از سوی دیگر غنی سازی برسمیت نشناخته بود.

سلسو آموریم افزود: ظرفیت ایران در حل مسائلی چون موضوع خاورمیانه از جمله عناصر مهم محسوب می شود. در گفتگوهای مختلف در مقاطع و محل‌های مختلف در داووس و بروکسل در پی دستیابی به راه حل بوده‌ایم. مذاکرات وین پیرامون سوخت راکتور تهران و طرح موضوع مبادله خود بالنفسه نکته مثبتی از سوی ایران محسوب می شود که ایران آماده بود. همزمان سوخت را با مواد مبادله کند.

با توجه به آمادگی ایران مطابق بیانیه تهران ما و اینکه این تحریم‌ها نافذ و اثر گذار باشد، تصویب قطعنامه را با تردید جدی می نگریستیم.