گروه بورس: براساس طرحی که از سوی بورس اوراق بهادار تهران به سازمان بورس ارسال شده، روش عرضه‌های اولیه و عمده سهام بر مبنای روش هلندی یا روش ثبت دفتری تغییر می‌کند

به گزارش همشهری، به‌دنبال طولانی شدن رقابت خریداران برای خرید سهام شرکت‌ها با روش کنونی، بورس اوراق بهادار تهران طرح جدیدی را مورد مطالعه قرار داد که براساس آن از روش هلندی یا روش ثبت دفتری در عرضه‌های اولیه استفاده خواهد کرد.

در روش کنونی معاملات بورس تهران که به روش حراج معروف است، خریداران، رقابت برای خرید سهام یک شرکت را از قیمت پایه یا حداقل قیمت آغاز می‌کنند و چون هر خریداری درصدد است سهام شرکت مورد معامله را به پایین‌ترین قیمت خریداری کند، معامله به کندی پیش می‌رود.

به‌طور مثال در معاملات عمده ممکن است هر یک ریال افزایش قیمت چند میلیارد تومان به رقم کل معامله اضافه کند؛ بر این اساس خریداران تلاش می‌کنند یک ریال یک ریال قیمت را افزایش دهند تا سهام آن شرکت را به پایین‌ترین قیمت خریداری کنند.

این موضوع باعث می‌شود گاه رقابت برای خرید سهام یک شرکت معتبر روز‌ها ادامه پیدا کند. به‌طور مثال رقابت برای خرید سهام فولاد خوزستان 9 روز به طول انجامید و در حال حاضر نیز رقابت برای خرید سهام سایپا وارد دهمین روز خود شده است.

اما براساس روش هلندی که به تازگی از سوی شرکت بورس مورد مطالعه قرار گرفته است، ابتدا حداکثر قیمت سهام یک شرکت در نظر گرفته می‌شود و سپس خریداران رقابت را براساس حداکثر قیمت ممکن یک شرکت آغاز می‌کنند.

در همین رابطه علی صحرایی، مدیر معاملات بورس تهران گفت:2 روش جدید برای انجام عرضه‌های اولیه و عمده سهام مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته که برای تصویب نهایی به سازمان بورس ارسال شده است. وی افزود: پس‌از طی مراحل مطالعاتی پیشنهادهای ما در قالب 2 شیوه عرضه سهام به روش هلندی و عرضه به روش ثبت دفتری به سازمان معرفی شد.

به گفته وی، در روش هلندی نرخ سهام از بالا به پایین آغاز می‌شود و مشتریان رقابت را از بالاترین نرخ آغاز می‌کنند؛ درصورتی‌که در روش حراج، این شیوه کاملا برعکس است.
وی در پاسخ به این پرسش که چه زمانی از این روش در بازار سهام استفاده خواهد شد، گفت: این موضوع باید در سازمان بورس بررسی شود و در صورت موافقت به تصویب نهایی برسد.