تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۸۹ - ۰۵:۱۹

ترجمه سیدمحسن ساری: تحولات اخیر منطقه خاورمیانه یک نام را بیش از گذشته در کانون توجهات و اخبار قرار داده است. او کسی نیست جز رجب‌طیب اردوغان.

بعد از حمله رژیم صهیونیستی به ناوگان آزادی که به غزه می‌رفت، اردوغان واکنش شدیدی نشان داد. نخستین واکنش او قطع ادامه سفرش به آمریکای جنوبی بود.

ما اردوغان کیست؟ او در 26فوریه 1954در محله قاسم پاشا که یکی از فقیرترین محله‌های استانبول است در خانواده‌ای که تبار قفقازی دارد به دنیا آمد و دوره آموزش ابتدایی را در مدرسه همان محله به اتمام رساند.

او دوره دبیرستان را در مدرسه دینی امام خطیب با نمرات خوب به پایان رساند و پس از آن به دانشکده اقتصاد در دانشگاه (مرمره) پیوست.

با اینکه خیلی زود وارد سیاست شد ولی عشق به فوتبال نیز در رگ‌هایش جریان داشت و کافی است بگوییم که او مدت 10سال در تیم‌های مختلف فوتبال بازی می‌کرد.
پس از پیوستن به ارتش یکی از افسران به اوگفت که باید سبیلش را بتراشد(در قوانین کمالیسم، سبیل باید تراشیده شود)رجب طیب مخالفت کرده و همین امر به اخراجش از ارتش منجر شد.

جالموق، نویسنده ترک در کتاب خود تحت عنوان بیوگرافی اردوغان در مورد ازدواجش چنین می‌نویسد: داستان ازدواج او با امینه که در حزب رستگاری ملی، رزمنده‌ای مسلمان بود با یک ‌رؤیا آغاز شد. امینه تک‌سوار خود را در قالب یک سخنران دید. روز بعد او همراه با خانم(شعله یوکسلشلنر) نویسنده اسلامگرا به حزب رستگاری ملی رفت و در آنجا مرد، رؤیای خود را دید که در حال سخنرانی است.

پسر بزرگ آنها (نجم الدین) نام دارد و دلیل نامگذاری او این است که اردوغان به استاد خود نجم‌الدین اربکان علاقه زیادی دارد. یکی از دختران آنها در آمریکا مشغول تحصیل است زیرا در ترکیه ورود محجبه‌ها به دانشگاه ممنوع است.او در سال 1966 در سن 15سالگی وارد سیاست شد ولی فعالیت عملی او از زمان رهبری بخش جوانان حزب رستگاری ملی که نجم‌الدین اربکان آن را بنیان نهاده بود آغاز شد.

در سال 1980 به‌دنبال کودتای نظامی، همه احزاب در ترکیه از فعالیت منع شدند. پس از تجدید فعالیت‌های حزبی، او در سال 1984 به حزب رفاه پیوست و به‌عنوان رئیس شعبه حزب در شهرک بایوغلو که محل تولد اوست به فعالیت پرداخت. شهرک بایوغلو از فقیرترین شهرک‌ها در بخش اروپایی استانبول است.طولی نکشید که ستاره بخت او درخشید و به‌عنوان رئیس شعبه حزب در استانبول انتخاب شد و پس از آن به‌عنوان عضو فعال در کمیته مرکزی حزب مشغول فعالیت شد.

در زمانی که مسئولیت شهرداری استانبول را عهده دار شد، این شهرداری 2میلیارددلار بدهی داشت ولی او هم بدهی‌ها را صاف کرد و هم رشد 7درصدی را محقق ساخت و بدین ترتیب توانست حقوق کارگران شهرداری را افزایش دهد و مشکلات رفاهی و اجتماعی آنان را حل کند. همین امر محبوبیت او را در میان مردم عادی و طبقه متوسط ترکیه افزایش داد. اردوغان در این زمان دچار مشکلات قضایی و حقوقی هم شد. دادستان کل علیه او اقامه دعوی کرده و گفت: او به تفرقه مذهبی دامن می‌زند.

یکی از اتهام‌های او قرائت شعری از ضیاء‌کوکالب، شاعر معروف اسلامی بود، با این عنوان که مساجد پایگاه‌های ما هستند. دادگاه او را به 4 ماه زندان محکوم کرد. هنگام رفتن به زندان عده زیادی از مردم او را همراهی کردند. او هنگام ورود به زندان سخنرانی مشهور خود را ایراد کرد. در سال1999 حزب فضیلت که به جای حزب رفاه فعالیت می‌کرد به 2بخش تقسیم شد؛ بخش محافظه‌کاران و بخش جوانان تلاش‌گر به رهبری رجب طیب اردوغان و عبدالله گل.

آن دو در سال 2001 حزب عدالت و توسعه را بنیان نهادند.حزب عدالت و توسعه در انتخابات پارلمانی سال2002 شرکت کرد و توانست 363 کرسی به دست آورد.رجب طیب اردوغان به‌دلیل پیامدهای زندان نتوانست در رأس دولت قرار گیرد و دوست همیشگی‌‌اش عبدالله گل تا رفع مشکلات در پست نخست‌وزیری مشغول فعالیت شد.

الوطن