گروه حوادث: مرد 60 ساله وقتی فهمید همکلاسی‌ قدیمی‌اش صاحب مغازه طلافروشی است و اوضاع مالی خوبی دارد، نقشه سرقت از مغازه او را طرح کرد.

ساعت 13:30 ظهر 6 بهمن‌ سال گذشته، یک خودروی سواری مقابل یک  مغازه طلافروشی در بندرانزلی توقف کرد و 4 مرد از آن پیاده شدند. داخل طلافروشی به غیر از صاحب مغازه، کسی حضور نداشت و مردان ناشناس یکی بعد از دیگری وارد مغازه شدند. مرد طلافروش ابتدا تصور می‌کرد مردان جوان، مشتری هستند اما با دیدن کارتی که در دست یکی از آنها بود، باورش شد که آنها مامورند.

«ما مامور وزارت اطلاعات هستیم و گزارش شده که شما در اغتشاشات اخیر نقش داشته‌اید». جوان ناشناس چنان با جدیت حرف می‌زد که صاحب مغازه حسابی گیج و سردرگم شده بود. جوان ناشناس ادامه داد: «به ما خبر رسیده که شما در مغازه‌تان اسناد محرمانه‌ای نگهداری می‌کنید و به همین دلیل باید اینجا بازرسی کامل شود.»

صاحب مغازه که باورش شده بود مردان غریبه، مامور هستند با گفتن این جمله که هیچ سندی در مغازه ندارد به آنها اجازه داد داخل مغازه و حتی گاوصندوق را تفتیش کنند؛ غافل از اینکه همه این ماجرا نقشه‌ای برای سرقت طلاهای موجود در مغازه است.

یک ساعت بعد

صاحب طلافروشی که هنوز باورش نمی‌شد فریب ماموران قلابی را خورده باشد، نشسته بود مقابل ماموران اداره آگاهی و از ماجرایی می‌گفت که ساعتی قبل بر او گذشته بود.
این مرد ادامه داد: یکی از افرادی که با معرفی خود به‌عنوان سرهنگ اطلاعات وارد مغازه‌ام شده بود، مرا حسابی سؤال پیچ کرده بود و 3 نفر دیگر مشغول بازرسی مغازه و جمع‌آوری طلاها بودند.

سرهنگ قلابی درباره اسناد محرمانه حرف می‌زد و چون بی‌سیم و کارت شناسایی همراه داشت، باورم شده بود که او و همدستانش مامور هستند. چند دقیقه بعد وقتی آنها چیزی در مغازه پیدا نکردند، مدعی شدند باید مقداری از لوازم را برای بررسی بیشتر همراه خود ببرند و بعد از مغازه خارج شدند. به محض خروج آنها بود که فهمیدم 15 کیلو طلا را  از داخل مغازه و گاوصندوق به سرقت برده‌اند.

تحقیقات شروع می‌شود

بعد از اظهارات شاکی، رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از کارآگاهان پلیس آگاهی استان گیلان قرار گرفت و تحقیقات برای شناسایی و دستگیری ماموران قلابی شروع شد.

از آنجا که سارقان هنگام ورود به طلافروشی نقاب به‌صورت نداشتند، ماموران به بررسی فیلم ضبط شده توسط دوربین مدار بسته طلافروشی پرداختند. این فیلم‌ نحوه ورود سارقان به داخل مغازه و سرقت 15 کیلو طلا را به‌خوبی نشان می‌داد و چهره متهمان نیز کاملا قابل شناسایی بود. اما ماموران به‌رغم داشتن تصویر سارقان، هیچ ردی از آنها به دست نیاوردند.

دزدان غیربومی

پلیس که مطمئن شده بود سارقان اهل استانی جز استان گیلان هستند، فرضیه‌ای را مد نظر قرار داد که می‌توانست کلید حل این معمای پیچیده باشد. براساس این فرضیه، احتمال داشت که طراح نقشه سرقت یکی از افراد آشنا با مرد طلافروش باشد که برای اجرای نقشه خود از سارقان غیربومی استفاده کرده است.

با این فرضیه، ماموران به شناسایی افرادی پرداختند که از اوضاع مالی مرد طلافروش خبر داشتند. در فهرستی که از سوی پلیس تهیه شده بود اسامی برخی از آشنایان و حتی همسایه‌های مالباخته نیز به چشم می‌خورد.

این افراد به‌صورت نامحسوس زیرنظر گرفته شدند تا اینکه مدتی بعد، ماموران به مرد جوانی به نام صادق مشکوک شدند. صادق یکی از افرادی بود که در نزدیکی محل زندگی مالباخته سکونت داشت. او جوان معتادی بود که خرج زندگی خود را با کارگری در شهرهای جنوبی کشور تامین می‌کرد اما آنچه توجه پلیس را به‌خود جلب کرد،  این بود که او به‌رغم اوضاع بد مالی، آپارتمانی در یکی از مناطق خوش آب و هوای بندرانزلی خریداری کرده بود.

با این اطلاعات، صادق دستگیر و به اداره آگاهی منتقل شد. این مرد وقتی نتوانست توضیح مناسبی درخصوص نحوه خرید آپارتمان 45 میلیون تومانی ارائه دهد، تحت بازجویی قرار گرفت و پرده از راز سرقت 15 کیلو طلا برداشت.

همکلاسی قدیمی

صادق به ماموران گفت: پدر همسرم که در کرج زندگی می‌کند، دوست و همکلاسی قدیمی مرد طلافروش بود. او که از اوضاع مالی این مرد خبر داشت، 4 نفر از سارقان حرفه‌ای را در خانه‌اش در کرج دور هم جمع کرد و نقشه سرقت از طلافروشی را با آنها در میان گذاشت.

مدتی قبل این سارقان به خانه من در بندرانزلی آمدند و بعد از چند روز زیرنظر گرفتن طلافروشی مورد نظر، نقشه سرقت را عملی کردند. بعد از سرقت نیز پدر همسرم به‌عنوان سهم من و دخترش در سرقت طلاها، این آپارتمان را برایمان خرید.

دستگیری در کمد

سرهنگ عبادالله کریمی، رئیس‌پلیس آگاهی استان گیلان، با بیان این خبر گفت: بعد از اعترافات صادق، ماموران راهی خانه پدر همسر او در کرج شدند و این مرد را دستگیر کردند. متهم در بازجویی‌ها به طراحی نقشه سرقت اعتراف کرد و مدعی شد سردسته سارقان که هنگام سرقت خود را سرهنگ اطلاعات معرفی کرده بود، در تهران زندگی می‌کند.

وی افزود: بعد از دستگیری دیگر متهمان پرونده، ماموران راهی مخفیگاه سرهنگ قلابی در تهران شدند و بامداد جمعه گذشته، این مرد را که برای فرار از دست پلیس در داخل کمدی در اتاق خواب خانه‌اش مخفی شده بود، دستگیر کردند.

سرهنگ کریمی با اشاره به دستگیری تمامی 7 عضو این باند، ادامه داد: در بازرسی از مخفیگاه متهمان تعدادی کارت شناسایی و احکام قضایی جعلی، 10 قبضه کلت تقلبی، یک قبضه کلاشینکف تقلبی، بی‌سیم قلابی، شوکر برقی، تعدادی قمه و شمشیر و مقداری از طلاهای مسروقه کشف و ضبط شد.

وی تصریح کرد: با توجه به تجهیزات کشف شده از متهمان این احتمال وجود دارد که آنها با این شگرد سرقت‌های دیگری را هم رقم زده باشند. به همین خاطر از تمامی مالباختگان دعوت می‌شود برای شناسایی سارقان به پلیس آگاهی استان گیلان مراجعه کنند.