تاریخ انتشار: ۲۸ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۲

شاید داستان میهمانی روباه و لک‌لک را شنیده باشید

 خلاصه ماجرا از این قرار است که روباه، لک‌لک‌ را به میهمانی دعوت می‌کند و در یک بشقاب تخت به او غذا تعارف می‌کند اما لک‌لک با نوک تیز و درازش به هیچ‌وجه از پس خوردن غذا بر نمی‌آید و برای تلافی هم که شده هنگامی‌که روباه را به خانه دعوت می‌کند در یک جام بلند و کشیده به وی غذا تعارف می‌کند تا وی نیز طعم ناتوانی در استفاده از ظرف غذا را بچشد.

حال حکایت برخی فست‌فود‌هاست. آنها برخلاف تبلیغاتی که در بوق و کرنا می‌کنند سر میز غذا کاردی می‌گذارند که به قول معروف ماست هم نمی‌برد. این کارد‌ و چنگال‌های نرم پلاستیکی و یکبار مصرف گاهی به‌قدری نرم و نازک هستند که قیافه هر مشتری از عصبانیت شبیه به همان لک‌لک بخت‌برگشته می‌شود.

البته با این تفاوت که مشتری‌های فست‌فود‌ها نمی‌توانند طرف مقابل را دعوت به میز غذا کنند و این کارش را تلافی کنند. با وجود این به‌طور حتم بازرسان نظارت بر کیفیت کار این صنف می‌توانند از پس این کم‌فروشی برآیند. یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که پس از رسیدگی به علت نازک‌شدن کارد و چنگال‌های پلاستیکی فست‌فود‌ها، فکری هم به حال ضخیم‌شدن جعبه‌های شیرینی قناد‌ها بکنند.

خوب، بد، زشت

خوب است در سریال‌های تلویزیونی که با هزینه‌‌های خود مردم تهیه می‌شوند به‌جای خانه‌ها و زندگی‌های مرفه آنچنانی با محور سوژه‌های کلیشه‌ای و تکراری همچون ازدواج‌، طلاق و غیره سریال‌هایی با موضوع فرهنگ زندگی شهری و مهارت‌های رفتاری مواجهه با سختی‌های زندگی ساخته شود.

بد است که سریال‌های دارای صحنه‌های خشن که در هیچ کشور دیگری پیش از ساعات نیمه‌شب پخش نمی‌شود به‌وفور در ساعات روز و جلوی کودکان پخش می‌شود و تاثیر‌های منفی خود را روی آنها برجا می‌گذارد. در پایان زشت است که در برخی محاورات بین شخصیت‌های تلویزیونی واژه‌هایی به کار می‌رود که والدین مجبور می‌شوند شبکه را عوض کنند.

آویز یا ایربگ آهنی

طراحان و سازندگان خودروهای خارجی هر روز به این می‌اندیشند که چگونه ایمنی خودروها را بالاتر ببرند. رضایتمندی خریداران هم به‌حدی است که کمتر کسی اقدام به تغییر مشخصات اصلی خودرو می‌کند. اما گویا در ایران از وقتی نصب سامانه کیسه هوا روی خودروهای تولیدی جدید اجباری شده،بعضی از دارندگان خودروهای بدون‌کیسه‌هوا بیکار ننشسته و خودشان اقدام به نصب ضربه‌گیر البته از نوع آهنی و بدون نکات ایمنی کرده‌اند.

برای نمونه این ضربه‌گیرها نه‌تنها از صدمه‌دیدن مسافران جلوگیری نمی‌کند بلکه باعث می‌شود گهگاه آنها بعد از یک ترمز ناگهانی کوچک به فکر جراحی بینی و فک و صورت خود باشند. به‌هر حال رانندگان باید هنگام تغییر یا اضافه‌کردن اجزای خودرو (مانند نصب یک آ‌ویز لباس در پشت صندلی) عواقب آن را هم در نظر بگیرند.

حق دوستی چرخ‌د‌ستی

یکی از وسایلی که در خرید‌ها به‌واقع یار و یاور ما می‌شود سبد و سبد‌های چرخ‌دار فروشگاه‌هاست ولی گهگاه افرادی دیده می شوند که به‌حکم ضرب‌المثل «جواب محبت را با سیلی دادن» در حق دوستی چرخ‌دستی هر بلایی می‌خواهند سر آن  می‌آورند.

در بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای چرخ‌دستی‌ها‌ اسباب بازی برخی کودکان بازیگوش می‌شود یا بعضی از خریداران هنگام  رساندن اجناس خود به در خروجی فروشگاه چرخ‌ها را به‌شدت از سراشیبی رها می‌کنند. گاهی اوقات مشتریان برای گذاشتن بارهای خود در خودرو، چرخ‌دستی را به خیابان می‌برند و آن را همانجا باقی می‌گذارند.