گروه سیاسی: شهردار تهران با تاکید بر اینکه ایران، در حوزه خاورمیانه قدرت اول به شمار می‌رود، به نوع نگاه آمریکا نسبت به نقش آفرینی اتحادیه اروپا در این منطقه مهم جهان اشاره کرد و گفت: در بررسی مسائل خاورمیانه به‌نظر می‌رسد آمریکا سعی کرده اروپا را از خاور میانه دور نگه ‌دارد.

در 20 سال گذشته، اتحادیه اروپا نقشی جدی در خاورمیانه نداشته و معمولا در سایه آمریکا حرکت کرده است. من در دیدار‌هایی که با سیاستمداران اروپایی داشته‌ام همواره این موضوع را مطرح کرده‌ام اما تاکنون پاسخ روشنی به این پرسش نداده‌اند.
محمد باقر قالیباف که به دعوت رسمی شهردار هانوفر آلمان و همچنین به‌منظور حضور در مراسم دهمین سالگرد تاسیس مرکز مغز و اعصاب پروفسور سمیعی در هانوفر به این شهر سفر کرده بود با گرهارد شرودر، صدر اعظم پیشین آلمان و اشتفان‌ویلی شهردار هانوفر دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی تهران سما محمدباقر قالیباف در دیدار با اشتفان ویلی که در حضور خبرنگاران آلمانی برگزار شد با اشاره به تشابه‌های فرهنگی 2کشور گفت: شباهت‌های زیادی میان مردم 2 کشور به‌ویژه در حوزه فرهنگ کار و تلاش و همچنین زمینه‌های تاریخی مشترک وجود دارد.وی تاکید کرد: در 100 سال اخیر روابط ایران و آلمان نسبت به سایر کشورهای اروپایی با ثبات و دارای پیوستگی بوده و سابقه تاریخی مثبتی در ذهن مردم 2کشور نسبت به هم وجود دارد. البته در این مسیر سیاست گذاران هر دو کشور نقش داشته‌اند و در همه فراز و فرود‌های به‌وجود‌آمده روابط را با ریزبینی و دقت جلو برده و حفظ کرده‌اند. با توجه به این سابقه تاریخی، امروز که شرایط خاصی در حال شکل‌گیری است و آمریکا می‌خواهد با تحت فشار قراردادن برخی کشورها اهداف نامشروع خود را پیش ببرد، توقع 2ملت این است تا سیاستمدارانشان با دقت بیشتری نقش تاریخی خود را ایفا کنند.

شهردار تهران در این دیدار همچنین به تشریح فعالیت‌های مدیریت شهری در تهران اشاره کرد و 2موضوع ترافیک و زباله را به‌عنوان مسائل اصلی تهران نام برد و اضافه کرد: در رابطه با موضوع ترافیک، توسعه حمل‌ونقل عمومی و ایجاد شبکه مناسب، سریع و ایمن در دستور کار ماست. وی گفت: در تهران روزانه 7500 تن زباله تولید و جمع‌آوری می‌شود که هدف شهرداری تهران توسعه پایگاه‌های بازیافت و پردازش زباله در مناطق مختلف شهر است تا از حمل چند ده کیلومتری و هزینه‌های ناشی از آن کاسته شود.
در این دیدار شهردار تهران با اشاره به سفر خود به هانوفر و حضور در مراسم دهمین سالگرد تاسیس مرکز مغز و اعصاب پروفسور سمیعی، از شخصیت علمی این متخصص ایرانی تمجید کرد و گفت: با همفکری و مشارکت این جراح بزرگ مغز و اعصاب جهان به‌زودی مرکزی مشابه با ساختمان‌ ای‌ان‌ای در تهران با ابعاد بزرگ‌تر ساخته می‌شود.

وی از ساخت این مرکز توسط یک انجمن خیریه خبر داد و گفت: من به‌عنوان یک شهروند ایرانی، از ساخت این مجموعه حمایت می‌کنم و البته شهرداری تهران نیز درصورت لزوم، حمایت‌های لازم را از ساخت این مجموعه بزرگ تخصصی مغز و اعصاب انجام خواهد داد.شهردار تهران افزود: این کلینیک تخصصی 54هزار متر وسعت دارد که از نظر ابعاد 3برابر مرکز هانوفر بوده و دارای 500 تخت برای بیماران و همچنین هتلی برای اقامت همراهان بیماران خواهد بود.
در این جلسه، اشتفان ویلی شهردار هانوفر نیز با تایید صحبت‌های شهردار تهران درخصوص مسائل جهانی و سیاست‌های اتحادیه اروپا گفت: اگر اتحادیه اروپا دارای سیاست خارجی واحد بود می‌توانست نقش مهمی در مسائل منطقه‌ای و جهانی داشته باشد اما متأسفانه این سیاست واحد به چشم نمی‌خورد.

شهردار هانوفر گفت: امروزه اگرچه به‌نظر می‌رسد سیاستمدارهای آلمانی از غرب و به‌صورت مشخص آمریکا پیروی می‌کنند اما آنچه من می‌بینم این است که تنشی میان ایران و آلمان وجود ندارد. ویلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تجربیات هانوفر در زمینه مدیریت شهری گفت: از حدود 25 سال پیش، موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی‌ تفکیک و بازیافت زباله آغاز شد و امروز دارای تکنولوژی ارزشمندی در این زمینه هستیم و از این طریق انرژی برق 7000 خانواده را از همین طریق تامین می‌کنیم.

نمونه‌ای از همکاری‌های مشترک

شهردار تهران در ادامه سفر به آلمان با گرهارد شرودر صدر اعظم پیشین این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار صدر اعظم سابق آلمان با اشاره به نقش شرکت‌های آلمانی در احداث متروی تهران این موضوع را نمونه‌ای از همکاری‌های مشترک 2کشور در حوزه مسائل شهری دانست و بر توسعه روابط دوستانه و مناسبات بین شهرها تاکید کرد. شهردار تهران نیز با اشاره به روند توسعه شهری در تهران گفت: زیرساخت‌های شهر به سرعت در حال تکمیل است و با محور قرار دادن حمل‌ونقل عمومی و به شکل خاص مترو تلاش می‌کنیم علاوه بر حل معضل ترافیک، گام‌های بزرگی برای حل مسائل شهری تهران برداشته شود تا آسایش را در موضوعات شهری برای شهروندانمان فراهم کنیم. وی افزود: در توسعه تونل‌ها و به‌صورت ویژه تونل مترو امروز با خرید دستگاه‌های تی‌بی‌ام، سرعت و کیفیت بالایی برای توسعه این بخش حمل‌ونقلی فراهم شده است و دورنمای مثبتی برای آینده این شهر متصور هستیم.