همشهری آنلاین: استاندار تهران درباره زمانبندی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در استان تهران گفت: شهروندان تهرانی از 25 مرداد الی سوم شهریور به مدت 10 روز مهلت دارند تا از طریق سامانه رفاهی به نشانی http://refahi.ir شماره حساب خود را برای دریافت یارانه نقدی اعلام کنند

به گزارش ایسنا، مرتضی تمدن  با بیان اینکه افراد دارای شماره حساب نیاز به افتتاح شماره حساب جدید ندارند و تنها باید شماره حساب فعال خود را اعلام کنند، گفت: آن دسته از سرپرستان خانوار که شماره حساب ندارند می‌توانند با مراجعه به یکی از 4000 شعبه بانکی خصوصی و دولتی استان تهران برای خود شماره حساب افتتاح و آن را به سامانه رفاهی اعلام کنند.

 وی تاکید کرد: شهروندان تهرانی توجه داشته باشند که حتما باید شماره حساب سرپرست خانوار که در فرم اقتصادی ثبت شده است،‌ اعلام شود، در غیر این صورت سامانه رفاهی شماره حساب را ثبت نمی‌کند.

 تمدن درباره زمان پرداخت‌ها و قسط اول یارانه‌ها نیز با بیان اینکه پرداخت یارانه‌ها بر اساس اعلام رئیس جمهور از مهر ماه آغاز می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مرحله اعلام شماره حساب‌ها مرحله‌ای و چنداستان - ‌چند استان انجام شد، ممکن است پرداخت‌ها نیز پلکانی صورت گیرد که جزئیات آن را دولت اعلام می‌کند.

 به گفته وی، دولت از مهرماه آماده می‌شود تا واریز نقدی یارانه‌ها به حساب مردم را اجرایی کند.

 استاندار تهران درباره مبلغ یارانه‌ها نیز اظهار کرد: جزئیات میزان و مبلغ یارانه‌ها توسط سخنگوی اقتصادی دولت اعلام می‌شود.

 وی در ادامه سخنان خود با اشاره به پیشنیه قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، و بررسی جزء به جزءآن در مجلس و دولت، گفت: درباره اجرای این قانون هیچ نگرانی وجود ندارد، این اطمینان بخشی، از این جهت است که با حساب و کتاب و محاسبه انجام شده است و مبانی و اساس این کار بر اساس بحث کارشناسی، ‌علمی و اقتصادی است.

 استاندار تهران نیز با بیان اینکه یک ابهام در ذهن‌ها وجود دارد که با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها قیمت‌ها افزایش می‌یابد، تورم بوجود می‌آید، گفت: اگر کسانی اهل حساب و کتاب و منطق هستند، ما حاضریم با آنها راجع به این نظریه و حرفی که بعضا در این طرف و آن طرف مطرح می‌کنند، بحث علمی کنیم.

 وی تاکید کرد: هدفمند کردن یارانه‌ها،‌ حذف یارانه‌ها نیست بلکه دولت این یارانه‌ها را پرداخت خواهد کرد اما این بار به جای اینکه یارانه‌ها را به دستگاه‌ها و سازمان‌های ارایه کننده خدمات بدهد، به حساب مردم واریز می‌کند.

 تمدن بار دیگر تاکید کرد: قانون هدفمندی یارانه‌ها نه تنها گرانی و تورم ایجاد نمی‌کند، بلکه ضد گرانی خواهد بود و منشاء آن ایجاد یک روند عادلانه در توزیع است. من مطمئن هستم هر مقدار یارانه‌ای که دولت به مردم به صورت نقدی پرداخت می‌کند، بخشی از آن در حساب مردم به عنوان پس‌انداز باقی می‌ماند.

 وی با اشاره به برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی که درباره قانون مذکور مطرح می‌شود، اظهار کرد: نباید با حرف‌های غیر کارشناسی برای مردم نگرانی ایجاد کرد، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها یک قانون مترقی است.

   7/3 میلیون خانوار تهرانی مشمول دریافت یارانه هستند

 استاندار تهران درباره اجرای این قانون در تهران نیز اظهار کرد: ‌در استان تهران تعداد خانوارهایی که بر اساس فرم اقتصادی خانوار تکمیل کرده‌اند، 3 میلیون و 700 هزار خانوار مشمول دریافت یارانه هستند.

 وی ادامه داد: از آن تعدادی که برای دریافت یارانه تخمین زده بودیم حدود 60 هزار خانوار ثبت‌نام نکرده و فرم اقتصادی را تکمیل نکردند.

 وی با اشاره به مرحله تطبیق اطلاعات فرم‌ اقتصادی با واقعیات گفت: این اطلاعات و فرم‌ها با چندین پایگاه و سازمان مرتبط همچون ثبت احوال، سامانه کارت بنزین و ... چک و مطابقت داده شد.

 به گفته تمدن، در مرحله سنجش یک اتفاق افتاد که دولت آن را اصلاح کرد که بحث خوشه‌بندی‌ها مطرح شد که کنار گذاشته شد. فعلا در این مرحله همه یارانه‌ها دریافت خواهند کرد اما در طول زمان اصلاح می‌شود.

 وی درباره این پرسش که آیا همه به یک میزان یارانه دریافت می‌کنند، ‌پاسخ داد: ممکن است در ابتدا به یک میزان باشد اما در پایان به یک نسبت نیست، کسانی که درآمد کمتری دارند یارانه بیشتر دریافت خواهند کرد و بر عکس.  به گفته تمدن، مبنای پرداخت یارانه میزان درآمد و فرم اقتصادی خانوارهاست.

 تغییرات کمی و کیفی خانواده باید از طریق سامانه رفاهی اعلام شود

 تمدن درباره چگونگی ثبت تغییرات کمی و کیفی خانواده‌ها همچون تولد، مرگ و ازدواج، طلاق و ... در فرم اقتصادی طی گذشت زمان، گفت: ‌هرگونه تغییر در ترکیب و کمیت خانواده باید از طریق سامانه رفاهی اعلام شود و این اطلاعات به صورت اتوماتیک توسط سامانه رفاهی و پایگاه‌ها و سامانه‌های مرتبط و متصل به روز و اصلاح و مبنای پرداخت یارانه‌ها می‌شود به عنوان مثال اگر خانواده جدید تشکیل شود، ‌به طور اتوماتیک اسامی زوج از فرم اقتصادی خانوارها جدا می‌شود و به عنوان خانواده جدید ثبت می‌شود. البته درباره میزان درآمد شکل کار فرق دارد در این بخش بانک اطلاعاتی مالیات، بانک اطلاعاتی حقوق و ... کارکرد خود را دارند که امیدواریم در آینده این بخش‌ هم هوشمند و اتوماتیک خواهد شد.

  ارایه فرصت مجدد برای افرادی که فرم اقتصادی را تکمیل نکرده‌اند

 وی درباره نحوه پرداخت یارانه‌ها برای خانوارهای بدسرپرست و فاقد صلاحیت نیز گفت: در این باره هنوز بحثی نشده است و در آینده باید تعیین تکلیف شود. فعلا مبناء را روی 99 درصد که سرپرست خانوار مشکل ندارند گذاشته‌ایم و تصور داریم که تنها یک درصد مشکل دارند.

 استاندار تهران درباره آن دسته از افرادی که فرم اقتصادی را تکمیل نکرده‌اند نیز گفت: برای این افراد پس از پایان مهلت اعلام شماره حساب‌ها، فرصت مجددی داده می‌شود تا کسی از دریافت یارانه‌ها جا نماند البته تاریخ دقیق آن هنوز قطعی نشده است.

 استاندار تهران ابراز امیدواری کرد که افراد و خانوارهای دارای توان مالی و غیرنیازمند از دریافت یارانه انصراف دهند تا یارانه‌ها به نیازمندان بیشتر برسد.

 وی با بیان اینکه قانون هدفمندی برای ملت ایران است و این قانون باعث خوشبختی ملت ایران می‌شود، ادامه داد: بعضی‌ها طوری حرف می‌زنند که گویا دولت با این قانون می‌خواهد به خانه، خانواده و معیشت آنها ضربه بزند، در حالی که دولت با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به خدمت خانوارها ، اقتصاد و معیشت آنها آمده است.

 واقعی ‌شدن قیمت‌ها پس از واریز یارانه‌ها انجام می‌شود

 تمدن در ادامه درباره نگرانی برخی‌ها نسبت به امکان عدم واریز یارانه‌ها علیرغم واقعی شدن قیمت‌ها، گفت: بنا بر تاکید رئیس جمهور، قبل از اینکه قیمت‌ها واقعی شود باید مابه‌تفاوت آن به حساب مردم واریز شود. به عبارت دیگر واقعی ‌شدن قیمت‌ها پس از واریز یارانه‌ها انجام می‌شود.

 وی افزود: با اجرای این قانون قرار نیست برای مردم مشکل بوجود آید بلکه این قانون به کمک مردم و اقتصادی ملی آمده است.

 وی با بیان اینکه بستر قانون هدفمندی فراهم شده است، جمع آوری اطلاعات اقتصادی و دریافت شماره حساب از جمله بسترهای آن بیان کرد و گفت: بستر دیگر این است که معین کنیم چه مقداری از یارانه‌ها به حساب مردم واریز می‌شود که آن هم در مجلس تعیین تکلیف شده است. بستر دیگر تعیین نرخ واقعی کالا و خدمات است که نحوه محابه آن در دولت مشخص شده است.

 تمدن ادامه داد: سه سال در دولت نهم و یک سال در دولت دهم در این باره کار شده تا زیرساخت‌ها و بسترهای اجرای این قانون آماده شود.

 وی افزود: برای همه بخش‌های کشاورزی، صنعت، خدمات، آب و برق و گاز و ... بسته سیاست‌های کلی و حمایتی آماده شده است.

 قیمت جدید بنزین برای همگان تعجب آور خواهد بود

 وی با اشاره به نگرانی‌های ناشی از افزایش تورم با اجرای قانون نیز با بیان اینکه تورم ریشه‌های مختلفی همچون؛ میزان نقدینگی، عدم تعادل عرضه و تقاضا و تورم روانی و ... دارد، گفت: در قانون هدفمندی این مساله پیش‌بینی شده است که قیمت‌ها را واقعی ‌شده و مابه تفاوت آن به حساب مردم واریز ‌شود. حالا اگر این مابه تفاوت واریز نمی‌شد ولی قیمت‌ها افزایش می‌یافت و هزینه اضافی به مردم تحمیل می‌شد در این صورت می‌توان اسمش را تورم ‌گذاشت.

 به گفته تمدن، قیمت واقعی، قیمت تمام شده جهت تولید یک کالا بدون افزوده شدن سود است، دولت برای اجرای قانون هدفمندی،‌ قیمت واقعی خدماتی که در دست خودش است را محاسبه کرده است. اما یکسری کالا و خدمات دست دولت نیست که برای جلوگیری از بروز مشکل، دولت یارانه‌ها را به شکلی تقسیم کرده است که 50 درصد یارانه‌ها به صورت نقدی به حساب مردم واریز می‌شود، ‌30 درصد یارانه‌ها نیز برای تولید کنندگان بخش خصوصی اختصاص یافته است تا آثار قیمت تمام شده کالاهای آنها به مصرف کننده نرسد. دولت همچنین 20 درصد را برای کارهای عام المنفعه همچون حمل و نقل عمومی و... در نظر گرفته است که همه اینها باهم شروع می‌شوند.

 وی درباره راهکاری دولت برای جلوگیری از بروز شوک روانی ناشی از اجرای قانون نیز گفت: هر شوکی که قرار بود وارد شود،‌ تاکنون وارد شده است،‌ عده‌ای از روز اول با ارایه آمار و ارقام غیرواقعی، مردم را نگران کردند. یک روز قیمت بنزین را مطرح کردند که 2000 تومان می‌شود در حالی که این گونه نیست، من مطمئن هستم قیمت بنزین، قیمتی خواهد شد که برای همگان تعجب آور خواهد بود.

 تمدن بار دیگر تاکید کرد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها، یارانه‌ها حذف نمی‌شود بلکه جهت پرداخت یارانه‌ها از دستگاه‌ها و سازمانها به حساب مردم منتقل می شود.

 استاندار تهران درباره قیمت حمل و نقل عمومی با اجرای قانون مذکور نیز گفت: مردم نگران نباشند کنترل و نظارت آنچنان پیش‌بینی شده اگر کسی و کسانی بخواهند به زیان مردم وارد عمل شوند دولت برای آنها روش مقابله را پیش‌بینی کرده است. 

منبع: همشهری آنلاین