روه اقتصادی: به دلیل به‌کارگیری تکنولوژی قدیمی و تجهیزات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ناکارآمد در شبکه دولتی ارتباطات سیار، این شبکه از کیفیت و خدمات مناسبی برخوردار نیست.


به گزارش همشهری، مشکلات ایمنی و امنیتی مختلفی در این شبکه وجود دارد که یکی از این مشکلات امکان کپی سیمکارت و استفاده‌های غیرقانونی از سیمکارت‌های متعلق به دیگران است.
این امر اگرچه برای مصرف کنندگان و مردم عادی در شبکه مخابرات کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی در صورت عدم برنامه‌ریزی برای اصلاح آن مشکلات بیشتر و عمیق‌تری در این شبکه رخ خواهد داد.  در هفته اخیر، برخی رسانه‌های گروهی از مشکلات شبکه ارتباطات سیار دولتی از جمله امکان کپی سیمکارت خبر داده‌اند.
خبرگزاری فارس گزارش داد: با توجه به این‌که تا پایان سال گذشته واگذاری سیمکارتهای دولتی با تکنولوژی قدیمی بوده است، حدود 8 میلیون سیمکارت دولتی که معادل نیمی از سیمکارتهای موجود است قابل کپی و سوءاستفاده است.
 یک مقام آگاه اظهار داشت: کپی سیمکارت تلفن همراه طبق اعلام کارشناسان مخابراتی تنها بر روی سیمکارتهای دولتی قابل اجراست. در حال حاضر 13 میلیون و 600 هزار سیمکارت توسط دولت واگذار شده است که حدود 60 درصد آن با تکنولوژی قدیمی است و قابل کپی کردن می‌باشد. شرکت مخابرات به عنوان متولی سیمکارت دولتی موظف به جمع‌آوری سیمکارت با تکنولوژی قدیمی است. رقم تقریبی برای تعویض این نوع سیمکارت برای بیش از 8 میلیون مشترک حدود 24 میلیارد تومان است؛ یعنی هزینه‌ای معادل 30 هزار ریال برای هر سیمکارت که دولت باید متقبل شود.