سیدمهدی رحمتی بعد از درخشش در تیم فجر سپاسی یکباره در فوتبال ایران چهره شد و توانست زودتر از حد تصور پیراهن استقلال را بر تن کند.

 او اما در این تیم به خواسته‌هایش نرسید و در اکثر بازی‌هاروی نیمکت می‌نشست. رحمتی سرانجام تصمیم به جدایی از استقلال گرفت تا به مس کرمان برود و این اتفاق به قول خودش یک ریسک بزرگ بود که در نهایت سرنوشت رحمتی را در فوتبال ایران عوض کرد. او از مس کرمان به پیراهن شماره یک تیم ملی رسید و مدت‌هاست که رقیب جدی ندارد.

حالا سپاهانی‌ها هم از اینکه چنین دروازه‌بانی را در اختیار دارند خوشحالند و رحمتی با اینکه قبل از شروع فصل چند پیشنهاد جالب توجه داشت ولی در نهایت در تیم اصفهانی ماندگار شد. رحمتی امسال هم در تیم پرستاره سپاهان یک مهره تأثیرگذار محسوب می‌شود و به‌دنبال افتخارات جدیدی با این تیم اصفهانی است. البته او همراه با ایران، جام ملت‌های آسیا را هم در پیش دارد و اگر اتفاق خاصی نیفتد در این جام هم دروازه‌بان شماره یک تیم ملی خواهد بود. رحمتی که معمولا خیلی کم مصاحبه می‌کند درخصوص شرایط سپاهان، تیم ملی و مسائل مختلف دیگر به سؤالات خبرنگار همشهری پاسخ می‌دهد.

  • خیلی‌ها معتقدند رحمتی معمولا دوست دارد هر سال تیم عوض کند ولی جالب اینجاست که در سپاهان ماندی.

اگر قرار بود از سپاهان بروم با این تیم قرارداد دوساله امضا نمی‌کردم. من هم از لحاظ مالی و هم از لحاظ مدت قرارداد، 2فصل با سپاهان قرارداد رسمی امضا کردم و امسال هم باید در این تیم می‌ماندم.

  • ولی قبل از شروع فصل شنیده شد که تیم‌های دیگر با تو در تماس هستند.

تماس گرفتند ولی من مذاکره‌ای انجام ندادم و تنها جوابم این بود که یک فصل دیگر با سپاهان قرارداد دارم. البته بعضی از روزنامه‌ها در مورد من مطالبی را نوشتند و شلوغش کردند ولی واقعیت طور دیگری بود.

  • حتما می‌خواهی مذاکره‌ات با پرسپولیس را هم تکذیب کنی؟

این بحث اصلا جدی نبود. من یک‌بار با آقای کاشانی حرف زدم و وضعیتم را به او گفتم. منظورم این است که به ایشان گفتم با سپاهان قرارداد دارم و امسال هم در سپاهان می‌مانم.

  • ولی میثاق معمارزاده در فصل نقل‌وانتقالات مصاحبه‌ای انجام داد و گفت که رحمتی به من گفته قرار است به پرسپولیس بیایم و آنها با من مذاکره کرده‌اند.

من هیچ‌وقت به میثاق نگفتم که می‌خواهم به پرسپولیس بیایم یا اینکه آنها با من مذاکره کرده‌اند. بحث من و پرسپولیس حدود یک هفته کش‌‌‌وقوس پیدا کرد و نه حرفی از قرارداد زده شد نه پول. من به مسئولان این باشگاه گفتم که با سپاهان قرارداد دارم.

  • می‌گویند به خاطر این ماجرا با معمار‌زاده قهر کرده‌ای؟

خیر، این‌طور نیست. من فقط به او گفتم که شاید برای ادامه فوتبالم به تهران بیایم و حرف دیگری نزدم. در ضمن ناراحت هم نیستم و میثاق دوست من است.

  • در مورد مبلغ قرارداد تو با سپاهان هم حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد. می‌گویند که در دوفصل اخیر بالای 700میلیون از این باشگاه گرفته‌ای؟

حق من این است که بیشتر از اینها پول بگیرم؛ سقف قرارداد چیزی است که تنها در فوتبال ایران وجود دارد. مگر می‌شود دو بازیکن که توانایی‌های متفاوتی دارند،‌به یک اندازه پول بگیرند.

  • با پول خوبی که از سپاهان گرفتی، حتما تا چند سال می‌خواهی در این باشگاه بمانی؛ درست است؟

هیچ‌کس از آینده خبر ندارد و از حالا نمی‌توانم حرفی بزنم.

  • وضعیت فعلی خودت چطور است؟

خدا را شکر، خوب است. پارسال در اوایل فصل یک مصدومیت سخت داشتم که اذیتم کرد ولی امسال این مصدومیت قبل از شروع لیگ و زمان تمرینات بدنسازی به سراغ من آمد و مچ پایم آسیب دید. الان اما وضعیت خوبی دارم و امیدوارم تا شروع جام ملت‌های آسیا اتفاق بدی برایم نیفتد.

  • در سپاهان هم که رقیب جدی‌ای نداری و خیالت بابت فیکس بازی کردن راحت است!

اصلا اینطور نیست. محمد سواری خیلی خوب تمرین می‌کند و بسیار آماده است و دروازه‌بان دیگر ما هم یک دروازه‌بان آینده‌دار است. من اصلا به رقیب و این‌جور مسائل فکر نمی‌کنم و معتقدم آدم‌ها باید خودشان با خودشان رقابت کنند. من 2سال در مس کرمان تنها بودم ولی هیچ‌وقت افت نکردم و دچار غرور کاذب هم نشدم. مهدی رحمتی همیشه انگیزه دارد. فقط خودم می‌توانم خودم را نابود کنم؛ به همین دلیل هیچ‌وقت انگیزه‌ام کم نمی‌شود و اصلا دوست ندارم این جایگاه را از دست بدهم.

  • 2سال پیش از نروژ پیشنهاد داشتی. چرا به اروپا نرفتی؟

لیگ نروژ به تاریخ کشور ما در دی‌ماه آغاز می‌شد و من اگر به این تیم می‌رفتم باید چند ماه فوتبال بازی نمی‌کردم و منتظر می‌ماندم. بنابراین تصمیم گرفتم در ایران بمانم. من برنامه‌های زیادی داشتم ولی متأسفانه بعد از عدم‌صعود ایران به جام جهانی خیلی چیزها عوض شد. من هنوز هم بابت نرفتن به جام جهانی حسرت می‌خورم. اگر این اتفاق می‌افتاد و من در جام جهانی بازی می‌کردم الان در اروپا بودم.

  • چرا سپاهان نتایج خوبی در لیگ نگرفته است؟

فعلا که اتفاق خاصی نیفتاده است. پارسال در هفته اول و سوم باختیم و تا چند هفته هم در خارج از خانه نتوانستیم پیروز شویم ولی در نهایت قهرمان شدیم. به‌هرحال فصل جدید است و ما هم مثل همه تیم‌ها نیاز به زمان داریم تا به هماهنگی برسیم.

  • سپاهان ۸۹ از سپاهان ۸۸ قوی‌تر است؟

من فکر می‌کنم که از سال قبل قوی‌تر هستیم و بازیکنان خوبی به جمع ما اضافه شده‌اند. پارسال دست کادر فنی روی نیمکت بسته بود ولی امسال تیم قوی‌تری داریم.

  • فکر می‌کنی امسال چه تیم‌هایی مدعی قهرمانی باشند؟

به‌نظر من سپاهان، ذوب‌آهن، استیل‌آذین، پرسپولیس و استقلال.

  • شانس سپاهان برای قهرمانی چقدر است؟

تیم‌های دیگر هم تلاش می‌کنند و رسیدن به قهرمانی خیلی سخت است.

  • مدتی پیش ترابیان مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون مصاحبه‌ای در مورد بازیکنان تیم ملی انجام داد که گویا تو هم به‌شدت ناراحت شدی؟

من زیاد مصاحبه نمی‌کنم چون هیچ‌وقت دوست ندارم حاشیه‌ای ایجاد شود ولی باید بگویم حرف‌هایی که ایشان زد به هیچ عنوان در‌شأن او نبود. حرف‌های او توهین به بازیکنان و خانواده‌های آنها بود. باید بگویم که برای خانواده ما رفتن به اماکن متبرکه شیرین‌تر است و آنها برای سفرهای خارجی ترجیح می‌دهند که به چنین جاهایی بروند.

  • ولی ترابیان هم از بازیکنان تیم ملی عذرخواهی کرد.

الان شرایط طوری شده که حتی بازیکنانی که عاشق تیم ملی هستند با این حرف‌ها سرخورده می‌شوند. ما نباید شاهد چنین مسائلی باشیم. وقتی ایشان می‌گوید که نمی‌توانستیم بازیکنان را جایی ببریم که در کنار رودخانه و دریا باشد، دیگران چه فکری می‌کنند؟ حتما می‌خواسته‌اند ما را به کوه ببرند تا آدم نبینیم.

  • گردان: برخورد قطبی غیرمنصفانه است

خیلی‌ها معتقدند که شهاب گردان، دروازه‌بان بلندقامت ذوب‌آهن می‌توانست یک رقیب جدی برای رحمتی باشد ولی او هم خیلی زود از اردوی تیم ملی رفت و احتمالا به‌دلیل مصاحبه علیه قطبی تا مدت‌ها نباید به فکر حضور در تیم ملی باشد. گردان که حتی توبیخ و جریمه نقدی شد در این مورد می‌گوید: باشگاه به من گفته که مصاحبه نکنم ولی این اتفاقات اصلا برایم مهم نیست و بابت نبودن در تیم ملی اصلا ناراحت نیستم. سرمربی تیم ملی حق بازیکنان شایسته را می‌خورد و بهتر است که با این شرایط در تیم ملی نباشم.

گردان تأکید می‌کند: من زیاد در مورد خودم حرفی ندارم. بهتر است که در مورد فهرست تیم ملی کارشناسان نظر بدهند ولی معتقدم که خیلی از بازیکنان شایسته بودند ولی دعوت نشدند. این لیست نشان می‌دهد که قطبی با برخی بازیکنان غیرمنصفانه برخورد کرده است. من فکر نمی‌کنم از آنهایی که دعوت شده‌اند چیزی کمتر داشته باشم و البته باید بگویم که بحث سیدمهدی رحمتی جداست.

میرزاپور: روزی من دروازه‌بان اول بودم حالا هم رحمتی

از روزهایی که ابراهیم میرزاپور دروازه‌بان ثابت تیم ملی بود، بیشتر از 4سال می‌گذرد. او حالا به‌دنبال موقعیتی برای حضور درون دروازه تیم ملی است. میرزاپور می‌گوید: «باید این شانس به من رو کند. همیشه دنبال فرصتی هستم که برای تیم ملی بازی کنم. در فوتبال این چیز‌ها طبیعی است. روزی من برای تیم ملی فیکس بازی می‌کردم و امروز مهدی رحمتی.»

ابراهیم میرزاپور جزو ‌بازیکنانی بود که از فولاد به تیم ملی راه یافتند؛ زمانی که وینکو بگوویچ سرمربی فولاد بود و میروسلاو بلاژویچ سرمربی تیم ملی. از تیمی که بگوویچ سرمربی آن بود، بازیکنانی مثل ایمان مبعلی، حسین کعبی، علی بداوی، ابراهیم میرزاپور و... به تیم ملی دعوت شدند؛ بازیکنانی که اغلب ناشناخته بودند. دروازه‌بان جوان فولاد اما مورد توجه بلاژویچ بود. او که بعد از خداحافظی احمدرضا عابدزاده به‌دنبال یک گلر شماره یک بود، دست روی دروازه‌بان فولاد گذاشت؛ طوری که بعد از بلاژویچ دستیارش برانکو ایوانکوویچ هم به دست‌های میرزاپور اعتماد کرد؛ دست‌هایی که از نظر منتقدان آن روزهای تیم ملی مطمئن نبود؛ «همیشه همین طور است. آن موقع به من انتقاد می‌کردند و الان از رحمتی انتقاد می‌کنند.»

یکی از ایرادهایی که به او گرفته می‌شد، بازی با پا بود؛ در زمان شروع بازی معمولا یکی از مدافعان ضربه می‌زد؛ «من مشکلی داشتم که نمی‌توانستم به توپ ضربه بزنم زانویم مشکل داشت و به توپ نمی‌توانستم ضربه محکم بزنم یعنی این مشکل من دلایل خاص خودش را داشت. الان 90‌درصد این مشکل حل شده است و دیگر نمی‌بینید که مشکل شوت زدن داشته باشم.» بخشی دیگر از انتقادها نیز به خروج‌های این دروازه‌بان در هنگام سانتر از جناحین یا ضربه کرنر مربوط می‌شد. او معمولا در این صحنه‌ها به مشکل برمی‌خورد و نمی‌توانست تأثیر خوبی روی توپ بگذارد؛ «از سخت‌ترین کارهای یک دروازه‌بان همین خروج از دروازه است. آن موقع مشکلات خروج از دروازه زیاد داشتم. ولی به هر حال الان خیلی از آن موقع گذشته است.»

میرزاپور اما بعد از جام جهانی 2006 آلمان ناگهان افت کرد- دقیقا بعد از رفتن برانکو - و خیلی‌ها معتقد بودند که تبدیل شدن میرزاپور به دروازه‌بان ذخیره بی‌ارتباط با رفتن مرد کروات نیست؛ «البته هیچ ربطی به این موضوع ندارد. من بعد از جام‌جهانی مصدوم شدم. در جام ملت‌ها هم بودم، ولی بعد از آلمان دو سه بار آسیب دیدم و نمی‌توانستم بازی کنم.» او معتقد است که در چنین شرایطی جای ثابت خود را از دست داده است؛ «در زمان مربیگری امیر قلعه‌نویی به تیم ملی دعوت می‌شدم، ولی به‌دلیل مصدومیت جای ثابت خودم را از دست دادم.»

او درباره مهدی رحمتی هم معتقد است که دروازه‌بان بزرگی است؛ «مهدی همه فاکتورهای لازم را دارد. او دروازه‌بان خوبی است. به او هم مثل زمانی که من در تیم ملی بازی می‌کردم، انتقاد می‌شود. او هم مثل من روزی برای تیم ملی بازی کرده و شده دروازه‌بان ثابت. یعنی طبیعی است که او برای تیم ملی بازی کند. من امیدوار هستم که دوباره به روزهای اوج برگردم.» او در اردوی اتریش هم حاضر بود و به نظر می‌رسد به تدریج جایش را در فهرست قطبی باز می‌کند. میرزاپور از وضعیت تیم ملی در اردوی‌های تیم ملی پیش از جام ملت‌های آسیا می‌گوید؛ «هم اردوی اتریش خوب بود و هم این اردوی آخر. این اردوها می‌تواند به تیم ملی در جام ملت‌ها کمک کند. امیدوارم که در این مسابقات موفق شویم.»