گروه شهری: معاون مالی و اداری شهرداری تهران گفت: براساس آنچه در دفاتر شهرداری ثبت شده است،سازمان‌های دولتی 700 میلیارد تومان به شهرداری بدهی دارند که از این میزان 50 درصد رای قطعی کمیسیون ماده 100 دارد

و شهرداری می‌تواند اعمال رای کند اما تا‌کنون تنها 13 میلیارد و 500 میلیون از مطالبات شهرداری از دولت پرداخت شده است.

حسین محمد پورزرندی دیروز در حضور خبرنگاران با اشاره به توزیع قبوض‌ عوارض برای شهروندان گفت: امسال تمهیدات خاصی برای این فیش‌ها در نظر گرفته شده و سعی داریم تا شهروندان، عوارض خود را به‌صورت غیر‌حضوری پرداخت کنند و در این صورت برای قرعه کشی جوایز، امتیازشان 3 برابر خواهد شد.

وی افزود: شهروندان می‌توانند از طریق خودپردازهای بانک، از طریق تلفنبانک و از طریق مراجعه به سایت شهرداری به نشانی
www.tehran.ir قبوض عوارض خود را پرداخت و در غیر این صورت به‌طور حضوری به بانک‌ها مراجعه کنند.

پورزرندی خاطرنشان کرد: براساس قانون بودجه سال 86، یک درصد ارزش منطقه‌ای ملک برای عوارض نوسازی در نظر گرفته شده که در سال 89 با مصوبه مجلس به 1.5 درصد افزایش یافت که به‌دنبال آن عوارض کسب و پیشه و بهای پسماند نیز به 1.5درصد افزایش یافته است.وی افزود: عوارض نوسازی در 4قسط، عوارض بهای خدمات و پسماند در کسب و پیشه هر کدام با یک قبض، یک فیش برای بدهی شهروندان و یک فیش برای اطلاع‌رسانی است که برای شهروندان ارسال می‌شود.

پورزرندی خاطرنشان کرد: شهروندانی که تا پایان سال عوارض خود را پرداخت کنند مشمول 10 درصد جایزه خوش‌حسابی می‌شوند، اما کسانی که تا پایان شهریور فیش خود را بپردازند به قید قرعه از جوایز ویژه‌ای بهره‌مند خواهند شد.
معاون شهردار تهران در ادامه با بیان اینکه 1500 میلیارد تومان در سال هزینه جاری و نگهداشت و همچنین یارانه بلیت مترو و اتوبوس می‌شود، افزود: از بودجه 7600 میلیارد تومانی شهرداری، بیش از 6100 میلیارد تومان صرف کارهای عمرانی و فرهنگی برای شهر می‌شود.

وی با اشاره به رکود چشمگیر ساخت و ساز در سال‌های اخیر، اظهار کرد: با توجه به این رکود بخش درآمدی شهرداری که 72 درصد آن از ساخت و ساز تامین می‌شود، کاهش داشته است اما در بخش بافت فرسوده حدود 70 درصد افزایش صدور مجوز داشته‌ایم که به‌دلیل بخشودگی عوارض بوده است.

پورزرندی با بیان اینکه در کلانشهرهای دنیا 40 تا 45 درصد درآمد شهرداری‌ها از مالیات‌های محلی تامین می‌شود، افزود: در این کلانشهرها30 درصد درآمد نیز از بهای خدمات شهری وصول می‌شود.وی افزود: با وجود این از سال 86 تا‌کنون هیچ تراکم فروشی غیرمجازی در شهر نداشته‌ایم و در سال 86، حدود 70 درصد درآمد شهرداری از فروش تراکم بود که در حال حاضر به 45 درصد کاهش یافته است.

پورزرندی با بیان اینکه در همه کلانشهرهای دنیا 20 تا 25 درصد درآمد شهرداری‌ها را دولت تامین می‌کند، گفت: ما در بخش حمل‌ونقل فقط 7‌درصد کمک دولت را آن هم اگر اتفاق بیفتد خواهیم داشت و به‌دلیل آنکه نظام جامع درآمدی برای کار شهرداری تضمینی ندارد، در وصول درآمدها دچار مشکل هستیم.