همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست اصفهان هشدار داد: 90 درصد تالاب بین‌المللی گاوخونی خشک شده است و هم ‌اکنون تنها لکه‌هایی از آب در این تالاب دیده می‌شود

به گزارش ایسنا، در حالی که پیش از این کارشناسان نسبت به بحرانی شدن وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی هشدار داده و گفته بودند که در صورت ادامه این روند نام این تالاب در معرض مونترو کنوانسیون رامسر ـ تالاب‌های در فهرست تغییرات شدید اکولوژیکی ـ قرار خواهد گرفت، سرانجام 90 درصد این تالاب خشک شد.

 مریم فرهمند، معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست اصفهان در این خصوص با اشاره به وضع تالاب بین‌المللی گاوخونی و آثار خشکسالی بر این زیست بوم  گفت: بیش از 90 درصد وسعت 46 هزار هکتاری این تالاب بین‌المللی خشک شده است.

 وی افزود: امسال تنها زهکش‌های منطقه شرق اصفهان و دشت ورزنه و سگزی به تالاب وارد شد.

 فرهمند تصریح کرد: اوضاع نامساعد اقلیمی و خشکسالی، بهره‌برداری‌های بی‌رویه از آب زاینده رود، کاهش آب ورودی به تالاب و افزایش آلودگی آب تالاب ناشی از پسماند صنایع و کشاورزی، تالاب بین‌المللی گاوخونی را با خطر نابودی مواجه کرده است.

 معاون محیط طبیعی اداره کل محیط زیست اصفهان تصریح کرد:عمق تالاب بکر گاوخونی که از با ارزشترین اکوسیستم‌های کشور در فلات مرکزی به شمار می‌رفت، در مواقع پرآبی بیش از 5 متر بود.

 وی گفت: تالاب گاو خونی در 140 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان در ارتفاع حدود هزار و 475 متری از سطح دریا قرار دارد و دارای پوشش گیاهی شامل گونه‌های متفاوت از جمله نی، لوئی، بارهنگهای آبی، علف بوریا و انواع جلبک و درفصل مهاجرت میزبان پرندگان مهاجر همچون فلامینگو و حواصیل است.

 تالاب بین‌المللی گاوخونی در استان اصفهان در سال 1354 هجری شمسی / 1975 میلادی با وسعت 43 هزار هکتار در فهرست کنوانسیون جهانی تالاب‌ها ـ رامسر ـ ثبت شد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها