گروه سیاسی: سفیر پاکستان در تهران، از علمای جهان اسلام تقاضا کرد به سیل‌زدگان این کشور کمک کنند

محمد بخش عباسی که به دیدار آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم‌شیرازی رفته بود، گفت: ما از علمای جهان اسلام می‌خواهیم که نه تنها به سیل زدگان پاکستان کمک کنند بلکه اگر لازم باشد فتوایی در این زمینه صادر کنند تا مسلمانان به کمک سیل‌زدگان بشتابند.

براساس گزارش مهر، سفیر پاکستان خطاب به آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی گفت: از پاکستان به من دستور داده شده که خدمت شما برسم و احترامات خود را تقدیم کنم. مردم پاکستان نسبت به شما احترام قائل هستند و مقام جنابعالی را ارج می‌نهند.

کنایه آمریکایی

او با بیان اینکه آمریکایی‌ها از ما سؤال می‌کنند که برادران ایرانی شما کجا هستند، تاکید کرد: در این زمان حساس که بیش از 20میلیون نفر در پاکستان آواره شده‌اند نباید فقط صحبت کرد بلکه باید در عمل به کمک سیل زدگان شتافت.در همین دیدار آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید با اعلام خبر کمک 50میلیون تومانی به مردم سیل زده پاکستان تاکید کرد: از همه مردم جهان می‌خواهیم به یاری این مردم آسیب دیده در این فاجعه عظیم و بی‌نظیر بشتابند. همچنین مردم می‌توانند بخشی از وجوهات شرعی خود -یک سوم سهم امام(عج)- را به این بخش اختصاص دهند.

این مرجع تقلید در ادامه گفت: امیدواریم آنهایی که دم از دوستی بشر می‌زنند احساس مسئولیت کنند و تنها به اظهار تأسف قناعت نکنند و به قول‌هایی که مطابق آن عمل نمی‌کنند قناعت نکنند بلکه قولی بدهند که در کنار آن بایستند و عمل کنند.
آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی خطاب به سفیر پاکستان گفت: سلام مرا به دولتمردان و علمای برجسته پاکستان برسانید و بگویید که ما در این غم و اندوه با شما سهیم هستیم و ان‌شاء‌الله مسئولیت خودمان را انجام می‌دهیم.

از طریق علما

همچنین امام جمعه موقت قم ضمن ابراز همدردی با ملت پاکستان درباره فاجعه سیل اخیر گفت: ملت و دولت ایران حامی و پشتیبان سیل‌زدگان پاکستانی هستند.به گزارش مرکز خبر حوزه، سیدهاشم حسینی‌بوشهری با تقدیر از تلاش‌های سفیر پاکستان در ایران به خاطر ارتباط با علمای ایرانی و رساندن پیام مردم پاکستان از این طریق، بر لزوم اتحاد دولت‌ها و ملت‌های اسلامی در شرایط کنونی تاکید کرد و گفت: این واقعیت را همیشه باید مدنظر قرار داد که دشمنان اسلام به مسلمین رحم نمی‌کنند و آمریکا با ما و شما به یک شکل برخورد می‌کند و از این حیث تفاوتی وجود ندارد.

اطلاعیه جامعه مدرسین

از سوی دیگر، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور اطلاعیه‌ای ضمن تسلیت حادثه سیل در کشور پاکستان، از مسلمانان خواست تا به کمک سیل‌زدگان بشتابند. براساس این اطلاعیه، مبلغی از سوی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌منظور امدادرسانی به آسیب دیدگان این حادثه اختصاص داده شده که به ملت داغدار پاکستان اهدا می‌شود.

اجازه 2مرجع

پیش از این نیز دفتر آیت‌الله‌العظمی لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید اعلام کرد: مومنان می‌توانند برای کمک به سیل زدگان پاکستانی، یک‌سوم سهم مبارک امام (عج) را مصرف کنند.همچنین آیت‌‌الله العظمی سیدعبدالکریم موسوی‌اردبیلی با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: دولت‌های جهان و سازمان‌های امدادرسان بین‌المللی عموما و کشورهای اسلامی و سازمان کنفرانس اسلامی خصوصا در برابر ملت مظلوم پاکستان و سایر مردم مصیبت‌‌دیده از سیل سهمگین اخیر وظایفی دارند که امیدوارم بدون فوت وقت، نقش خویش را ایفا کنند.

کمک‌های ایران، عربستان، آمریکا و اروپا

سفیر پاکستان در تهران خبر داد: وضعیت در مناطق سیل‌زده کاملا بحرانی است، تعداد کشته شدگان به 4هزار نفر نزدیک شده و 20 میلیون نفر بی‌خانمان شده‌اند. محمد بخش عباسی پس از دیدار با آیت‌الله مکارم شیرازی در جمع خبرنگاران گفت: علاوه بر چند میلیون دامی که تلف شده 6تا 7میلیارد دلار زمین و محصول زراعی نیز از بین رفته است و هم‌اکنون مردم روی سقف خانه‌ها و در محاصره آب زندگی می‌کنند.

عباسی درباره میزان کمک‌های دیگر کشورها گفت: عربستان سعودی هر روز یک هواپیما به اسلام آباد اعزام می‌کند و 110میلیون دلار کمک نقدی برای بی‌خانمان‌ها ارسال کرده است. سفیر پاکستان ادامه داد: حتی دولت آمریکا 100میلیون دلار به همراه متخصصین و تجهیزات فراوان اعزام کرده است و مردم کشورهای اروپایی نیز مبالغ زیادی را اهدا کرده‌اند.

سفیر پاکستان پیش از این سخنان و در جریان دیدار با آیت‌الله‌العظمی مکارم‌شیرازی از افتتاح حساب ویژه برای کمک مالی به سیل زدگان پاکستان در بانک ملی خبر داد و گفت: دولت ایران قرار است اکیپ‌های پزشکی خود را به پاکستان اعزام کند و در آنجا بیمارستانی تاسیس کند.

محمد بخش عباسی تاکید کرد: اتاق بازرگانی ایران نیز برای کمک به سیل زدگان و آوارگان پاکستانی اعلام آمادگی کرد. از سوی دیگر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی تلفنی با فهمیده میرزا رئیس مجلس نمایندگان پاکستان بر آمادگی ایران برای کمک به سیل زدگان پاکستانی تاکید کرد.

برچسب‌ها