آلینوش طریان، مادر نجوم و بانوی اخترفیزیک ایران کتابخانه شخصی خود را شامل کتاب‌هایی به 3 زبان فارسی، ارمنی و فرانسوی به سازمان اسناد و کتابخانه‌ ملی ایران اهدا کرد.

طریان کتابخانه شخصی خود را شامل 1116 جلد کتاب چاپی، یک جلد کتاب چاپ سنگی، 162 جلد منابع غیرکتابی (پایان‌نامه و مقالات) و 902 جلد نشریه به سازمان اسناد و کتابخانه ملی اهدا کرد و به همین مناسبت، صبح دیروز، مراسم تقدیر از او با حضور علی‌اکبر اشعری - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی - در سرای سالمندان نصرت برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حجت‌الحق حسینی مشاور ارشد و عضو هیأت علمی مرکز ستاره‌شناسی تهران، احمد دالکی استاد پیشکسوت نجوم و نماینده شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان نیز همراه بود، اشعری با اهدای لوح تقدیر، از آلینوش طریان تقدیر کرد. مادر نجوم ایران هم که با پیکر نحیف و دستان لرزانش بر تخت کوچکی نشسته بود، از خاطرات زندگی و جوانی خود سخن گفت.

او خود را از نخستین استادان زن دانشگاه تهران خواند و گفت: من از این‌رو این رشته علمی را برای تحصیل انتخاب کردم که همه فکر می‌کردند کاری مردانه است و من می‌خواستم ثابت کنم می‌توانم این کار را انجام دهم و زنان سرزمینم را هم به درس‌خواندن ترغیب کنم. طریان که هیچ‌وقت ازدواج نکرده است، معلم را مانند مادر معرفی کرد و گفت: معلمی کارش را خوب انجام می‌دهد که مانند مادر، بچه‌ها را دوست داشته باشد.

او که در این مراسم، 2 کتاب از کتابخانه شخصی‌اش را به‌صورت نمادین به اشعری اهدا کرد، درباره اهدای کتاب‌هایش به کتابخانه ملی گفت: کتاب باید جایی برود که خواننده دارد. طریان پایه‌گذار نخستین رصدخانه فیزیک خورشیدی در تهران است و برای نخستین‌بار، درس‌های فیزیک خورشیدی و اختر فیزیک را در دانشگاه تهران ارائه کرد.