تاریخ انتشار: ۲ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۴

همشهری آنلاین: دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران شایعه رویت سیاره مریخ در کنار ماه در آسمان 5 شهریور ماه را برگرفته از منابع غیر علمی ذکر کرد و گفت: سیاره مریخ از زمین بسیار دور است و در بهترین شرایط به صورت ستاره پر نور دیده می‌شود

این روزها ایمیلی با تصویر دو ماه یکی نقره گون و دیگری سرخ فام ارسال شده است که در آن از رویت ماه و مریخ در 5 شهریور ماه خبر داده است. در این ایمیل تاکید شده است که برای نخستین بار در طول حیات ما و آخرین بار (تا 30 هزار سال دیگر) مریخ در نزدیکی زمین قرار دارد و می‌توانید در آسمان 5 شهریور ماه این جرم آسمانی را به اندازه ماه شب 14 ببینید.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسدالله قمری نژاد با اشاره به وضعیت سیاره مریخ در 5 شهریور ماه گفت: مریخ در شامگاه 5 شهریور در زیر افق قرار دارد و زمان طلوع آن ساعت 10 و 4 دقیقه صبح و غروب آن در ساعت 21 است به این ترتیب این جرم آسمانی تمام مدت تحت تاثیر درخشش خورشید است و هرگز در آسمان شب دیده نمی‌شود.

وی با اشاره به دوری سیاره مریخ از زمین یادآور شد: مریخ در آن شب حدود 250 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد که در بهترین شرایط این سیاره به صورت ستاره پر نور سفید رنگ دیده می‌شود و هیچگاه به اندازه ماه قابل رویت نیست.

دبیر اجرایی شاخه آماتوری انجمن نجوم ایران ادامه داد: اولین جرم آسمانی پرنور، سیاره "زهره" است که در افق غربی کمی بعد از غروب خورشید دیده می‌شود و دومین جرم پر نور سیاره "مشتری" در افق شرقی است که در ساعت 22 تا 23 قابل مشاهده است.

قمری نژاد با تاکید بر اینکه نردیک‌ترین جرم آسمانی به زمین، "ماه" و "خورشید" با قطر ظاهری نیم درجه است ادامه داد: مطالبی که در زمینه رویت ماه و مریخ برگرفته از منابع شبه علمی و غیر علمی است هرگز منشا علمی ندارد.

در سال 2003 (3 شهریور ماه 1381) مریخ به نزدیکترین فاصله‌اش با زمین رسید. در این زمان این جرم آسمانی تنها 56 میلیون کیلومتر با زمین فاصله گرفت. به نظر می‌رسد منشا این شایعه رخداد 5 شهریور سال 81 باشد.

منبع: همشهری آنلاین