همشهری آنلاین: تازه‌های بسیاری در پنجاهمین نمایشگاه بین‌المللی نوآوری‌های رسانه‌ای و ارتباطی (ایفا) عرضه شده است. تلویزیون‌های سه بعدی و تلویزیون‌های مسطحی که به اینترنت وصل می‌شوند، از محبوبت‌ترین تازه‌های این نمایشگاه هستند.

نخستین نمایشگاه فن‌آوری مخابراتی، سال ۱۹۲۴ در برلین برپا شد. نمایشگاهی که با عرضه فرستند‌ه‌های رادیویی، بسیاری را حیرت‌زده کرد. از چهار سال بعد، یعنی ۱۹۲۸ تلویزیون هم به این نمایشگاه اضافه شد. سال ۱۹۳۰ زمانی که آلبرت اینشتین، فیزیک‌دان برجسته و برنده جایزه نوبل، نمایشگاه فن‌آوری مخابراتی را افتتاح می‌کرد، گفت:« وقتی به رادیو گوش می‌دهید به این نکته هم فکر کنید که انسان چطور چنین وسیله‌فوق‌العاه‌ای برای ارتباط ساخته است. آنچه دنیای تکنولوژی را پیش‌ می‌برد، کنجکاوی، عشق به بازی و خیال‌پردازی سازنده است.»

کنجکاوی، عشق به بازی، خیال‌پردازی سازنده در دنیای امروز بیش از هر زمان دیگری شکوفا شده است. اکنون تقریبأ در هر خانه‌ای رادیو، تلویزیون یا حتی کامپیوتر پیدا می‌کنید. امسال هم بیش از ده هزار محصول تازه در نمایشگاه بین‌المللی مخابرات و لوازم برقی (ایفا) در برلین عرضه شدند. در این میان تلویزیون‌های سه بعدی گوی سبقت را از سایر محصولات ربوده‌اند.

شوق خرید تلویزیون‌ سه بعدی فروکش می‌کند

مدیر ایفا، جینز هایتکر می‌گوید:« تقریبأ نیمی از غرفه‌های بخش تلویزیون، تلویزیون‌های سه بعدی عرضه کردند. در این قسمت حتی می‌توانید روش تولید تصاویر سه بعدی را نیز ببنید.»

به نظر می‌رسد تلویزیون‌های سه بعدی به سرعت جای خود را میان مصرف‌کنندگان خانگی باز کردند. تا کنون چهل هزار از این دستگاه‌ها در آلمان به فروش رفته است. همه‌پرسی‌ها حاکی از آن است که ۴۰ درصد آلمانی‌ها در فکر خرید تلویزیون‌های سه بعدی هستند. راینر هکر، مدیر هیئت تولیدات سرگرم‌کننده و الکترونیکی ارتباط جمعی معتقد است که این اشتیاق فروکش می‌کند.

دلیل نخست کمبود تولید فیلم‌های سه بعدی برای تلویزیون است. هکر می‌گوید دلیل دوم این است که هر کسی دوست ندارد با عینک سه بعدی جلوی تلویزیون بنشیند. او می‌گوید: « کیفیت تصویر و صدای تلویزیون‌های صفحه مسطح معمولی بسیار بالاست و همین برای بسیاری از مصرف‌کنندگان خانگی کافی است.»

به گزارش دویچه‌وله، هکر معتقد است تلویزیون‌های جدیدی که به اینترنت متصل می‌شوند‌آینده بهتری خواهند داشت. او ادامه می‌دهد: «با فشار یک دکمه وارد کتابخانه دیجیتال تلویزیون می‌شوید و هر چه دوست دارید انتخاب می‌کنید. چنین چیزی برای مصرف کننده جذابیت بیشتری دارد.» این گیرنده‌های تلویزیونی که به اینترنت متصل می‌شوند با وارد شدن به آرشیو شبکه تلویزیونی، انتخاب برنامه مورد علاقه را برای بیننده فراهم می‌کنند.

 

منبع: همشهری آنلاین