علی شاکری: غلامرضا محمدی در عین حال که قبول دارد تیمش در میدان جهانی مسکو ناموفق بوده اما برخلاف منتقدین، نتایج حاصله را هرگز فاجعه قلمداد نمی‌کند چرا که معتقد است کشتی ایران در گذر زمان و در مقاطعی از جمله در مسابقات جهانی سال 1999 استانبول نتایجی بدتر از این داشته درحالی که سال قبلش قهرمان جهان شده بود.

 سرمربی جوان تیم ملی شکست کشتی‌گیران آزادکار را یک اتفاق خواند که در ورزش، امری عادی تلقی می‌شود. او در همین حال جدا از ابراز نارضایتی از کشتی‌گیران باتجربه‌اش از جمله فردین معصومی، حسن‌رحیمی و احسان لشگری، به تحسین مراد‌محمدی و عرفان امیری پرداخت و حتی نوع و شیوه کشتی صادق‌گودرزی را هم در فینال زیر سوال برد و عنوان داشت که اگر او قبل از دیدار نهایی به مدال نقره راضی نمی‌شد چه‌بسا شکست‌دادن «دنیس‌چارگوش» روس هم دور از دسترس نبود. ماحصل گفت‌وگوی سرمربی تیم ملی را با همشهری پس از گذشت چند روز از پایان مسابقات کشتی قهرمانی جهان در مسکو می‌خوانید.

  • آقای محمدی نتایج به دست آمده از سوی تیم ملی کشتی آزاد هرگز با آنچه شما در گفت‌وگوی قبلی‌تان با همشهری پیش بینی کرده بودید درست از آب درنیامد.

شما درست می‌گویید؛ برای ما هم جای تعجب بسیاری داشت که تیم آماده یک‌سال گذشته در عمل دچار این همه اشتباه شود و نتواند برآورنده انتظارات و پیش‌بینی‌ها باشد.

  • مشکل کار کجا بود؟ برخی از کشتی‌گیران اصلا در اندازه‌های خود ظاهر نشدند.

مشکل اصلی ما به بحث روح و روان کشتی‌گیران برمی‌گشت که با فرصت‌سوزی، موقعیت خوبی را برای مطرح‌شدن از دست دادند.

  • ظاهرا بیشترین انتقاد شما متوجه حسن رحیمی و احسان لشگری بوده است که نسبت به بقیه نفرات ضعیف‌تر ظاهر شدند.

واقعا از این دو نفر راضی نیستم. نمی‌دانم برای رحیمی می‌بایست دیگر چکار می‌کردیم. او کشتی‌گیر کم‌تجربه‌ای نبود. در یک‌سال اخیر با داشتن عنوان قهرمانی جهان، حضور در جام جهانی، مسابقات ارتش‌های جهان و قهرمانی آسیا را تجربه کرده بود، اما به دلیل نداشتن روحیه جنگندگی ضعیف‌ترین عضو گروه بود. لشگری هم به جای تمرکز روی کشتی با حریف رومانیایی همه فکرش متوجه کشتی‌های بعدی با یکی از دو حریف ازبک یا آمریکایی‌اش در مرحله سوم بود و نتیجه آن شد که در یک مبارزه دور از انتظار مغلوب حریفی معمولی از رومانی و در نهایت حذف شد.

  • از باتجربه‌هایی چون فردین معصومی هم راضی نبودید.

کسب مدال برنز حداقل انتظاری بود که از معصومی داشتیم اما او به تفکر و تاکتیک غلط خود باخت. فردین در حالی که در خود گرجستان حریف گرجی را راحت برده بود در مسکو در میان بهت و حیرت همگان روی اشتباهاتش کشتی را واگذار کرد.

  • نقش کادر فنی در تصحیح تاکتیک غلط اتخاذشده معصومی چه بود؟

قبل از رفتن معصومی روی تشک تاکید کردیم که با این فیزیک تو حق نداری زانوزده اقدام به زیرگیری کنی، چرا که حریف با زدن خیمه تو را به دردسر خواهد انداخت، اما او همچنان با زدن زانو برای زیرگیری کار خودش را انجام داد و حریف با زدن خیمه‌های سنگین، پیروزی را از چنگ فردین درآورد.

  • در مورد صادق گودرزی هم عنوان داشتید که او نیز به رغم مدال نقره می‌توانست تنها مرد طلایی کاروان اعزامی باشد.

صادق گودرزی تا روز فینال خوب کشتی گرفت و توانست با شایستگی راهی فینال شود. او هم معلوم نیست چرا در فینال آن گودرزی روزهای پیش نبود و به کسب مدال نقره زود قانع شد وگرنه گودرزی با سبک خاص خود و زیرگیری‌های معروفش حتی توانایی غلبه بر دنیس‌چارگوش روس را داشت و به‌راحتی از کنار طلایی باارزش گذشت.

  • حذف کدامیک از کشتی‌گیران برای کادر فنی سخت‌تر بود؟

مهدی تقوی 2 کشتی بسیار خوب گرفت، اما تا حدود زیادی اسیر قرعه بد و روحیه پایین خود شد. البته از حق نباید گذشت که خریدن کشتی‌گیر کوبایی برنده مقابل تقوی از سوی روس‌ها باعث پریدن یک مدال برنز ما شد؛ همان مدالی که می‌توانست باعث تکرار مقام سومی دوره پیش شود.

  • اصلا چطور شد که مهدی تقوی قهرمان جهان مغلوب این حریف کوبایی شد؟ آیا درست است که دلیل اصلی باخت تقوی به حریف کوبایی، به راست‌گارد بودن حریف او برمی‌گشت؟

واقعیت آنکه حریف کوبایی تقوی، کشتی‌گیر کم‌عنوانی نبود و او تا حدودی هم مشکل مبارزه با این حریف راست‌گارد را داشت و در نهایت هم ضعف روحی موجبات شکست مهدی تقوی را فراهم ساخت. هنوز هم اعتقاد دارم که تقوی شایسته تکرار مدال طلای مسابقات جهانی دانمارک بود.

  • مراد محمدی با کسب چهارمین مدال جهانی‌اش ثابت کرد که واقعا تمام نشده است؛ نظر شما در این باره چیست؟

مراد بسیار عالی ظاهر شد. «کودوخوف» یکی کشتی‌گیر استثنایی در وزن مراد محمدی است. به‌نظر من او با غیرت و حساب‌شده توانست اثبات کند که هنوز هم توانایی حضور در بالاترین عرصه مسابقات کشتی جهان را دارد.

  • خیلی از منتقدین به دنبال نتایج کشتی آزاد دوباره مدیریت کشتی را زیر سؤال برده‌اند؛ به‌نظر شما در ناکامی مسکو فدراسیون تا چه اندازه مقصر بوده است؟

به نظر من فدراسیون همه نوع همکاری و حمایت را با کادر فنی داشته و هیچ قصوری مرتکب نشده است. من جوابگوی تمامی مسائل فنی هستم. ما تا قبل از مسکو نتایج بسیار خوبی داشته‌ایم؛ 2‌بار قهرمان آسیا شدیم، 2بار نایب‌قهرمان جام‌جهانی و سال پیش هم روی سکوی سوم جهان ایستادیم. این‌بار هم برخلاف نظر منتقدین من مقام چهارمی را فاجعه نمی‌دانم، بلکه کمی بدشانس بودیم و با اندکی خوش‌اقبالی می‌توانستیم دوباره سوم شویم. بزرگ‌ترین لطمه را تیم در 3وزن 55، 66 و 84کیلو خورد که از جمع 30امتیاز ممکن تنها یک امتیاز به دست آورد.

  • انتقادات زیادی از نتایج تیم کشتی آزاد شده است. از دید شما به عنوان سرمربی تیم ملی کدامیک از این انتقادها به واقعیت نزدیک‌تر است.

من همیشه انتقادات دلسوزانه توأم با راهکار و فنی را با جان و دل پذیرا هستم ولی بسیاری از انتقادهای به‌عمل‌آمده جنبه تسویه‌حساب شخصی داشت و بویی از دلسوزی در آن دیده نمی‌شد. من قبول دارم که نمی‌بایست آنقدر روی حسن رحیمی و احسان لشگری حساب ویژه‌ای باز می‌کردیم. حداقل اینکه کشتی‌گیران ما نمی‌بایست به حریفانی کمتر از خودمان می‌باختند. معصومی حق اشتباه کردن نداشت و اینکه اگر کمی فکورانه‌تر عمل می‌کردیم مطمئنا تکرار نتیجه دانمارک (مقام سومی) دور از دسترس نبود.

  • حالا با توجه به نتایج حاصله، برای گوانجو ترکیب تیم چند درصد دچار دگرگونی خواهد شد؟

حداقل اینکه برای گوانجو در 4 الی 5 وزن تغییر خواهیم داشت و تنها تعدادی از نفرات حاضر در مسکو در ترکیب قرار خواهند گرفت.

  • با توجه به درخشش کشتی‌گیران قزاقستان، ازبکستان، کره‌جنوبی و ژاپن در مسکو فکر می‌کنید کشتی آزاد بتواند مدال‌های دوحه را در گوانجو به دست آورد؟

کار سخت‌تری در گوانجو نسبت به بازی‌های آسیایی دوحه داریم و حتی بسیاری از کشورهای آسیایی بدون نفرات اصلی به مسکو آمده بودند و همین موضوع می‌رساند که ما در گوانجو کار دشواری داریم. با این حال ناامید نیستیم و قول می‌دهم که باز هم کشتی آزاد با کسب مدال‌های رنگین باعث سربلندی کاروان ورزشی ایران شود.