تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۷

همشهری آنلاین: تجمع در قاهرهباعث درگیری میان تظاهرکنندگان و پلیس شد

حدود 300 نفر از شرکت کنندگان در تظاهرات شعارهای ضددولتی سر داده، پرچم مصر را به اهتزاز درآورده و تصاویری از رییس جمهور این کشور را به آتش کشیدند.

پلیس دور تظاهرکنندگان حلقه زد. تعداد بسیاری از شرکت کنندگان در این تجمع بازداشت شده و به اتوبوس هایی که پلیس از پیش در محل مستقر کرده بود، منتقل شدند. ظرف دو ماه آینده در مصر انتخابات پارلمانی و یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شود.

خبرگزاری اتریش از قاهره گزارش داد، اعتراضات به تلاش احتمالی رییس جمهور حسنی مبارک برای انتصاب پسرش، جمال، به عنوان جانشین بر می گشت.

گمانه زنی ها درباره جانشین

مبارک 30 سال است که بالاترین سمت را در مصر در دست دارد و در همین حال می تواند سال آینده هم نامزد انتخابات شود. اما وضع سلامت این مرد 82 ساله نگران کننده به نظر می رسد، به طوری که کیسه صفرا و یک تومور خوش خیم از روده کوچک او جراحی و بیرون آورده شد. مبارک از معرفی نماینده و جانشین احتمالی خود تاکنون سر باز زده است.

در جبهه دولتی علاوه بر جمال مبارک، نام عمر سلیمان (70 ساله)، رییس سازمان اطلاعات، احمد نظیف (58 ساله)، نخست وزیر یا نظامیان ارشد به عنوان جانشینان احتمالی حسنی مبارک به گوش می رسد. در صف مخالفان هم محمد البرادعی (68 ساله)، مدیرکل سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی یا ایمن نور، نامزد سابق ریاست جمهوری دیده می شوند.

مبارک سال 1981 و پس از آنکه انور سادات ترور شد، به قدرت رسید. او بارها فقط از طریق همه پرسی در سمت خود ابقا شده است. سال 2005 وی در انتخاباتی که دست نامزدهای مخالف بسته بود، پیروز شد.

منبع: همشهری آنلاین