تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۰۶:۵۴

واردات بی رویه نوشت‌افزار موجب شده است که اکنون بازار در تسخیر انواع نوشت‌افزار وارداتی به ویژه مدادهای چینی باشد؛ موضوعی که حتی در نمایشگاه‌های پاییزه فروش کالا به رغم تاکید مسئولان مبنی بر عرضه نکردن کالاهای وارداتی در اینگونه نمایشگاه‌ها، به خوبی قابل رویت بود.

این امر موجب شده در حال حاضر سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار مداد فقط 40درصد باشد و 60درصد بقیه نیاز بازار به این محصول از طریق واردات تامین ‌شود.

رشد بی رویه واردات انواع خودکار، ماژیک و مداد طی سال‌های اخیر موجب شده است تا حداقل ظرفیت موجود کارخانه‌های تولید داخل این محصولات نیز مورد استفاده قرار نگرفته و اکنون با کاهش تولید محصولاتی مانند مداد، 85درصد ظرفیت کارخانه‌های فعال در این صنعت غیر فعال شود. دبیر انجمن تولید‌کنندگان مداد در مورد سهم تولیدکنندگان داخلی در تامین نیاز کشور به مداد و ظرفیت فعال کارخانه‌های تولید این محصول در کشور به فارس گفت: هم اکنون بازار به حد نیاز اشباع شده و این در حالی است که سهم تولید‌کنندگان داخلی در بازار در سال 88 و نیمه اول سال 89تقریبا کمتر از 40درصد بوده و 60 درصد بقیه از طریق واردات تأمین می‌شود.

بهزادی‌کیا با اشاره به اینکه اکنون شرکت‌های تولید‌کننده مداد تقریبا با 15درصد ظرفیت خود فعال هستند، دلیل اصلی این امر را اشباع بازار با محصولات وارداتی و کاهش تمایل و توان خرید مردم به خرید کلی لوازم‌التحریر به ویژه مداد قلمداد کرد.
وی افزود: مدادهای مصرفی وارداتی و همچنین تولید داخل از نظر کیفیت در رده‌های مختلف قرار داشته و امکان تولید بیشتر مدادهای مورد نیاز کشور با کیفیت مناسب در داخل وجود دارد. این در حالی است‌که مدادهای مختلف با کیفیت‌های متفاوت و برندهای معروف اروپایی به کشور وارد می‌شود و این مسئله قدرت رقابت تولید‌کنندگان داخلی در مواجهه با محصولات وارداتی را کاهش داده است.

بهزادی‌کیا دلیل اصلی کاهش قدرت رقابت‌پذیری تولید کنندگان داخلی را در ثبات نرخ ارز و به ویژه دلار طی سال‌های اخیر دانست و افزود: از 10سال پیش تاکنون قیمت دلار تنها 15 تا 20درصد افزایش یافته و این در حالی است‌که قیمت تمام شده تولید داخل با افزایش چشمگیری همراه بوده و مواد اولیه تولید داخل گاهی تا 150درصد نیز افزایش قیمت داشته است. این مسئله در قیمت تمام شده کالا تأثیرگذار بوده است اما برای واردکننده تنها 15درصد افزایش قیمت دلار اتفاق افتاده و به این ترتیب، واردات لوازم‌التحریر روند رو به رشدی داشته است.

وی در مورد تعرفه واردات مداد نیز افزود: اکنون تعرفه واردات هر قراص مداد (144 عدد مداد) 55درصد ارزش محصول وارداتی است یا اینکه بابت هر کیلوگرم مداد 2هزار و 227 تومان و 5 ریال دریافت می‌شود که هر کدام از این ارقام بیشتر باشد، همان لحاظ می‌شود. با این وجود، حجم واردات مداد به کشور بسیار زیاد است و اکنون مدادهای خارجی از کشورهای چین، ترکیه، اندونزی، مالزی و هند به ایران وارد می‌شود.