گروه اجتماعی- علی‌‌اصغر محمدی: از امروز سال تحصیلی 90-89 آغاز می‌شود و 13 میلیون دانش‌آموز در 110 هزار واحد آموزشی تحصیل می‌کنند که تعداد دانش‌آموزان نسبت به سال تحصیلی گذشته حدود 500 هزار نفر کاهش نشان می‌دهد.

البته دیروز دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و اول راهنمایی به مدرسه رفتند. وزیر آموزش و پرورش نیز با حضور در یکی از مدارس ابتدایی تهران و نواختن زنگ آغاز سال تحصیلی دانش‌آموزان کلاس اولی گفت: آموزش و پرورش در مسیر تحول بنیادین قرار گرفته و شکوفه‌های امسال ما در سال تحصیلی آینده درصورت اجرایی‌شدن تغییر ساختار نظام آموزشی به دوره تحولی آموزش و پرورش وارد می‌شوند و از سال تحصیلی 91-90 دوره ابتدایی 6 ساله می‌شود و کتاب‌های درسی نیز بر این اساس تغییر خواهد کرد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی خطاب به خانواده دانش‌آموزان کلاس اولی گفت: این نوید را به شما می‌دهم که نظام جمهوری اسلامی در ادامه خدمات 30 سال اخیر به نظام تعلیم و تربیت، گام‌های جدید و بلندی را برای تحول در نظام آموزش و پرورش برداشته است.
حاجی‌بابایی در پاسخ به پرسش همشهری که شما تاکید زیادی روی هنرستان‌ها دارید اما هنرستان‌ها با کمبود شدید امکانات روبه‌رو هستند اعلام کرد: امسال 12 درصد از بودجه عمرانی استان‌ها به تجهیز مدارس اختصاص یافته است، ضمن اینکه به استان تهران به‌عنوان پایتخت ایران نگاه ویژه‌ای داریم.

وی با بیان اینکه آموزش و پرورش شهر تهران در آستانه مهرماه ظرفیت هنرستان‌های خود را 12 درصد افزایش داده است، گفت: افزون بر اهتمام نسبت به تجهیز هنرستان‌ها، به‌سمت هوشمند‌سازی‌ مدارس نیز حرکت می‌کنیم. البته گفته‌های مدیران برخی از هنرستان‌های تهران و مشاهدات خبرنگار همشهری با اظهارات وزیر در این‌باره مغایرت دارد تا جایی که وزیر آموزش و پرورش حاضر به بازدید از هنرستان کار‌دانش دخترانه پیامبر در مجاورت مدرسه‌ای که آیین جشن شکوفه‌ها برگزار شد، نشد.

در آستانه آغاز سال تحصیلی 90 - 89 و بازگشایی مدارس، وزیر آموزش و پرورش در پیامی خطاب به دانش‌آموزان و فرهنگیان سراسر کشور با بیان اینکه تحول بنیادین نه یک انتخاب بلکه یک اضطرار است، به تشریح مهم‌ترین محورهای این موضوع پرداخت.