گروه بورس: تازه‌ترین گمانه‌زنی‌ها حاکی از ثبات مدیریت و هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار در دوره جدید است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که قرار است مجمع عمومی بورس تهران 14مهرماه برای انتخاب هیأت‌مدیره جدید شرکت برگزارشود، خبرهای جدید نشان می‌دهد با توجه به افزایش معاملات و روند رو به رشد شاخص‌ها و عملکرد مطلوب بورس در طول 2 سال گذشته هیأت‌مدیره در جایگاه خود باقی بماند و این هیأت‌مدیره نیز نسبت به ادامه فعالیت مدیرعامل بورس تهران نظر مساعد دارد.

در چنین شرایطی فقط به‌نظر می‌رسد ائتلاف شرکت‌های کارگزاری نسبت به کسب کرسی‌های بیشتر در هیأت‌مدیره بورس اقدام کند چرا که در حال حاضر شرکت‌های کارگزاری تنها یک کرسی از هیأت‌مدیره بورس را در اختیار دارند و باقی اعضا از ترکیب شرکت‌های سرمایه‌گذاری و نهاد‌های مالی تشکیل شده است.

در چنین شرایطی حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با «همشهری»، درباره تعیین مدیرعامل و هیأت‌مدیره بورس تهران گفت:طبیعی است که مدیرعامل شرکت از طرف هیأت‌مدیره انتخاب می‌شود و این موضوع به اعضای هیأت‌مدیره بستگی دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر مدیریت بورس تهران در 2 سال آینده نیز به وی سپرده شود چه برنامه‌هایی را اجرا خواهد کرد؟ گفت: به اعتقاد من موضوعی که باید به آن پرداخته شود اصلاح مقررات و توسعه آموزش در بین سرمایه‌گذاران بورس است.
از سوی دیگر بحث توسعه ابزار‌های جدید معاملات، اوراق آتی سهام و راه‌اندازی اختیار معامله سهام نیز ازجمله موضوعاتی است که باید به آن پرداخته شود. همچنین موضوع انجام معاملات آتی سهام روی شاخص 30شرکت بزرگ بورس از دیگر برنامه‌های قالیباف‌اصل برای 2سال آینده است.

هیأت‌مدیره، فرمایشی نباشد

در همین رابطه محمدرضا رهبر رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس نیز در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت مدیرعامل بورس ادامه خواهد یافت؟ به همشهری گفت: درصورتی‌که هیأت‌مدیره کنونی برای دومین‌بار انتخاب شود طبیعی است که رای به ادامه فعالیت آقای قالیباف‌اصل خواهد داد؛ چراکه از نظر این هیأت‌مدیره عملکرد وی 100درصد مورد تایید است.

البته این موضوع که قالیباف‌اصل تمایل به ادامه فعالیت داشته باشد یا خیر به تصمیم وی بازمی‌گردد. وی با بیان اینکه هیأت‌مدیره محور تجربه موفقی در بورس تهران بود، گفت: هیأت‌مدیره بورس نباید فرمایشی باشد و باید این هیأت‌مدیره همیشه در صحنه باشد. در واقع هیأت‌مدیره کاغذی در بورس کارساز نیست.