گروه بورس: کارشناسان معتقدند پیش‌بینی وضعیت معاملات بورس تهران در نیمه دوم سال، کار دشواری است اما در شرایطی که حادثه بین‌المللی خاصی رخ ندهد، رونق مبادلات بازار سهام ادامه خواهد یافت.

بورس

به گزارش همشهری، نیمه دوم سال‌جاری مصادف است با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و اگرچه هنوز از ابعاد و جزئیات این طرح اطلاعاتی در دست نیست اما کارشناسان معتقدند اجرای این طرح می‌تواند اثرات خاصی روی بازار سرمایه داشته باشد.
هرچند وزارت صنایع و دولت قول داده‌اند مازاد درآمد‌های حاصل از اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها‌ به بخشی از صنعت اختصاص یابد اما هنوز آمار و ارقام دقیقی در این باره وجود ندارد.

بر این اساس گفته می‌شود صنایع انرژی بر بورس تهران از جمله فولاد و سیمان در نتیجه اجرای این طرح در نیمه دوم سال با کاهش ارزش سهامشان روبه‌رو خواهند شد.هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه در این باره به همشهری گفت: به غیر از موضوع هدفمندکردن یارانه‌ها در نیمه دوم سال چند موضوع دیگر نیز وجود دارد که باید به آنها توجه کرد. نکته نخست وجود نداشتن فرصت‌های جدید سرمایه‌گذاری است که باعث می‌شود بخشی از نقدینگی موجود به سمت بازار سرمایه هدایت شود.

وی افزود: در حال حاضر مردم فرصت سرمایه‌گذاری خاصی برای سودآوری ندارند و بدین‌ترتیب بخشی از سرمایه‌ها برای کسب سود به‌سوی بورس گسیل می‌شود. نکته دیگر این است که مسئولان و مجموعه کل نظام از افزایش سرمایه‌گذاری و سهامدار شدن مردم حمایت می‌کنند و به این نتیجه رسیده‌اند که اگر مردم در بورس سهامدار شوند برخی از مشکلات حل خواهد شد.

بیدختی تاکید کرد: هرچند بحث اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها بازار را نگران کرده است اما هنوز ابعاد این طرح کاملا روشن نیست ولی به‌نظر می‌رسد درصورتی‌که صنایعی از این طرح دچار آسیب شوند دولت دخالت خواهد کرد و با تخصیص اعتبار مانع زیان دهی صنایع شود؛ چرا که با اجرای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها باید بخشی از مازاد نقدینگی به صنایع باز گردد.

مدیرعامل کارگزاری عمران فارس تصریح کرد: به‌صورت کلی اگر به‌لحاظ بین‌المللی اتفاق خاصی رخ ندهد به‌نظر می‌رسد روال نیمه نخست سال ادامه پیدا کند و بورس تهران در نیمه دوم سال نیز با رونق به کار خود ادامه دهد.اکبر زرگانی‌نژاد ، کارشناس دیگر بازار سرمایه نیز در این‌باره گفت: پیش‌بینی شرایط بازار سهام در نیمه دوم سال غیرممکن است چرا که شرایط ناپیدایی برای طرح هدفمندکردن یارانه‌ها که قرار است در نیمه دوم سال اجرا شود وجود دارد.

وی افزود: روشن نیست دولت این طرح را چگونه اجرا خواهد کرد اما با کلیاتی که در باره این طرح عنوان شده فقط می‌توان گفت هزینه تمام شده تولید افزایش پیدا خواهد کرد اما بررسی دقیق آن روی صنایع مختلف در شرایط کنونی غیرممکن است.

کد خبر 116117

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز