گروه شهری: رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بار اصلی اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها بر دوش حمل‌ونقل قرار خواهد داشت،

گفت: اگر بخواهیم اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها به نتایج مثبت منتهی شود، باید تلاش کنیم تا حمل‌ونقل عمومی کافی و مناسب در اختیار شهروندان باشد.مهدی چمران شنبه شب در حاشیه مراسم اختتامیه نخستین نمایشگاه و جشنواره حمل‌ونقل و ترافیک اظهار کرد: ترافیک سالانه خسارات بسیار زیادی به‌دنبال دارد که آلودگی هوا، آلودگی صوتی، اتلاف وقت و انرژی، مصرف بی‌رویه سوخت، امراض جسمی، ناراحتی‌های روحی و روانی و هزینه‌های درمان این امراض و... بخشی از خساراتی است که ما متحمل می‌شویم.

به گفته چمران، حل معضل ترافیک نیازمند عزم ملی است و باید دولت، مجلس و کل نظام برای حل این معضل در شهرهای مختلف کشور نیرو و توان خود را به کار گیرند. وی با اشاره به مصوبه دیگر مجلس که براساس آن سن خودروهایی که ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی هستند از 2 سال به 5 سال افزایش پیدا می‌کند،‌

گفت: ما از این بابت گله‌مند هستیم چون در شهری مانند تهران، خودروها حتی باید قبل از 2سال هم ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی شوند و 5سال واقعا یک خودرو فرسوده شده، چنانکه در اکثر کشورهای جهان بعد از 5سال دیگر یک اتومبیل را از رده خارج می‌کنند آن وقت ما تازه می‌گوییم بعد از 5 سال خودروها به دریافت برگه معاینه فنی ملزم شوند. رئیس شورای شهر افزود: ما در تلاشیم تا لایحه‌ای را برای ارائه به مجلس آماده کنیم تا در مورد این موضوع بازنگری و تجدید نظر شود و بتوانیم وضعیت را به حالت قبل بازگردانیم.

وی همچنین از نحوه اخذ عوارض از خودروها انتقاد کرد و گفت: ما هرچه خودرویی گران قیمت‌تر باشد از آن عوارض بیشتری می‌گیریم که این موضوع اصلا پایه و اساسی منطقی ندارد، زیرا معیار باید میزان تولید آلایندگی و مصرف بالای سوخت باشد و این منطقی نیست که ما از یک خودروی فرسوده که بیشتر سوخت مصرف می‌کند و آلایندگی بیشتری هم دارد عوارض کمتری دریافت کنیم.

افزایش 80درصدی مسافران

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز در مراسم اختتامیه نمایشگاه حمل‌ونقل و ترافیک گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش 80درصدی تمایل به استفاده از حمل‌ونقل عمومی با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست.مرتضی طلایی افزود: برای آنکه بتوانیم حمل‌ونقل عمومی را گسترش داده و معضل ترافیک را مدیریت کنیم به تعامل کامل همه نهادها نیاز داریم.

وی اظهار کرد: به شهرداری‌ها اجازه داده شده که نرخ کرایه اتوبوس را تا 15درصد پس از اجرای قانون هدفمند‌کردن یارانه‌ها افزایش دهند اما اراده و خواست مدیریت شهری در تهران بر آن است که تا پایان سال نه‌نرخ کرایه اتوبوس و نه مترو افزایش نیابد.
طلایی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بیش از1.5 میلیون شهروند تهرانی با خطوط تندرو سفر می‌کنند، گفت: تنها در خط تازه تاسیس شهید چمران روانه 100 هزار نفر با اتوبوس سفر می‌کنند که با ادامه مسیر این خط تا پایانه جنوب، پیش‌بینی می‌شود تعداد مسافران آن حتی به 250 هزار نفر در روز هم برسد.

برچسب‌ها