تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۸۹ - ۱۹:۳۱

گروه بین‌الملل: درحالی‌که میزان محبوبیت نیکلا سارکوزی پس از اعتراضات به اصلاح قانون بازنشستگی این کشور به کمتر از 35 درصد رسیده است رئیس‌جمهوری فرانسه با تغییرات کلی در دولت خود تلاش ویژه‌ای برای باقی ماندن در قدرت انجام داد.

سارکوزی که به تازگی با اعتصاب‌ها و تظاهرات سراسری در اعتراض به اصلاح قانون بازنشستگی این کشور دست و پنجه نرم کرده است کمتر از 18 ماه تا انتخابات فرانسه در سال 2012 فاصله دارد و به همین خاطر بسیاری معرفی کابینه جدید این کشور را نخستین قدم جدی از سوی وی برای باقی ماندن در کاخ الیزه می‌دانند.

فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه که چند ساعت پس از استعفای صوری هیات دولت این کشور بار دیگر از سوی سارکوزی مسئول تشکیل دولت شد با معرفی کابینه‌ای که اکثر آن را راستگرایان تشکیل می‌دهند قدرت بیشتری پیدا کرده است. این مسئله باعث شده که برخی رسانه‌های چپگرای این کشور اعلام کنند فیون در واقع در حال اداره کردن و نگه داشتن سارکوزی در پست ریاست‌جمهوری است.

وزرای جدید معرفی شده از سوی فیون 31 نفر هستند که 7 وزیر از کابینه قبلی این کشور کمتر است. درحالی‌که فرانسه با مشکلات اقتصادی مختلفی روبه‌روست و افزایش سن بازنشستگی در این کشور از 60 به 62 سال هم در همین راستا صورت گرفت دولت در تلاش است با کوچک کردن تشکیلاتش هزینه‌های خود را کاهش دهد.

تغییر وزرای امور خارجه و دفاع فرانسه از مهم‌ترین تغییرات کابینه جدید به حساب می‌آید. برنارد کوشنر هر چند که از محبوبیت تقریبا مناسبی برخودار بود پست خود را در کابینه جدید به میشله آلیوماری، وزیر دادگستری در کابینه قبلی واگذار کرده است. همچنین آلن ژوپه که از سال 1995 تا 1997 به‌عنوان نخست‌وزیر فرانسه فعالیت کرده است به‌عنوان یک چهره جدید در دولت سارکوزی پست حساس وزارت دفاع را که به‌عنوان شخصیت دوم دولت فرانسه به حساب می‌آید به دست آورده است. این در حالی است که اروه مورن، وزیر دفاع دولت قبلی و رهبر یکی از احزاب راست میانه در کابینۀ جدید حضور ندارد.

فهرست وزرای جدید کابینه را روز گذشته رئیس ستاد کارکنان کاخ الیزه به‌طور رسمی اعلام کرد. در کابینه جدید فرانسه کریستین لاگارد، فرانسوا بارون و بریس هورتفو در پست‌های خود به‌عنوان وزرای اقتصاد، بودجه و کشور ابقا شده‌اند. فرانسوا بارون علاوه بر وزیر بودجه به‌عنوان سخنگوی جدید دولت فرانسه هم فعالیت خواهد کرد.

این در حالی است که ژان لوئی بورلو، وزیر محیط‌زیست که از شخصیت‌های قدرتمند دولت به حساب می‌آمد و در روزهای گذشته حتی گمانه‌زنی‌هایی درباره رسیدن او به پست نخست‌وزیری وجود داشت اعلام کرده است که دیگر با دولت این کشور همکاری نخواهد کرد.

از نکات قابل توجه در کابینه جدید پایان سیاستی موسوم به «گشایش سیاسی» برای مشارکت احزاب دیگر و جامعه‌مدنی به حساب می‌آید. به‌عنوان نمونه برنارد کوشنر که از حزب سوسیالیست به دولت سارکوزی پیوسته بود در کابینه جدید جایی ندارد.

وی در هفته‌های گذشته اعتراض خود را نسبت به برخی سیاست‌های سارکوزی اعلام کرده بود. راما‌ یاد و فاضله عماره، 2خارجی‌تبار هم دیگر در کابینۀ جدید حضور ندارند. به اعتقاد بسیاری ترکیب جدید کابینه سارکوزی نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور فرانسه فقط بر انتخاب‌ها و افراد مورد نظر خود تاکید دارد و به هیچ عنوان نمی‌خواهد از گروه‌های دیگر در کابینه استفاده کند.
اعضای دولت جدید فرانسه روز گذشته در حالی به‌طور رسمی معرفی شدند که کارکنان امنیتی زندان‌های این کشور دست به اعتصاب زده‌اند و اعتراض‌ها نسبت به سیاست‌های دولت سارکوزی همچنان ادامه دارد.

فرانسوا فیون، نخست‌وزیر فرانسه روز گذشته پس از معرفی کابینه جدید خود گفت:پس از 3سال و نیم از انجام اصلاحات شجاعانه که با وجود بحرانی اقتصادی در جهان صورت گرفت ما فاز جدیدی را برای افزایش قدرت و پیشرفت اقتصادی خود شروع می‌کنیم. این در حالی است که چپگرایان و سیاستمداران میانه‌رو در فرانسه از ترمیم کابینه دولت سارکوزی به‌دلیل عدم‌تغییرات چشمگیر انتقاد کرده و اعتقاد دارند که ترمیم کابینه تنها یک حرکت تبلیغاتی به حساب می‌آید که انتظارها برای تغییرات گسترده در دولت سارکوزی را به هیچ عنوان برآورده نمی‌کند.

براساس نظرسنجی‌ها حمایت از عملکرد فرانسوا فیون بالاتر از سارکوزی است اما بسیاری با مشکلات موجود در فرانسه انتصاب مجدد او را یک اشتباه می‌دانند. هرچند سارکوزی در تلاش است که بتواند با پیروزی در انتخابات سال 2012 بار دیگر در کاخ ریاست‌جمهوری باقی بماند اما وضعیت او آنقدر بد است که عده بسیار کمی به موفقیت او امید دارند.