احمد افشار : ایرانیان همواره به خاطر خلاقیت و ابداع در بسیاری از رشته‌های هنری شهرت جهانی داشته‌اند؛ در معماری، صنایع‌دستی، خوشنویسی، نگارگری، هنر کتابسازی، طرح‌های تزئینی، ساخت زیور آلات، کاشی‌کاری، چوب ، نساجی و ده‌ها هنر دیگر که نمونه‌های زیادی از آنها هم‌اکنون در بسیاری از موزه‌های جهان نگهداری می‌شوند.

 آثار و سبک ایرانی در گنجینه‌های دنیا به سرعت و سهولت قابل تشخیص است. ایرانی‌ها مهارت و سبک خاص خود را در هنر داشته‌اند که در بسیاری از کشورهای آسیایی و شاید نقاط دیگر جهان، نفوذ و تأثیر آن ‌را می‌توان دید. به هرحال بسیاری از رشته‌های هنر امروزه در جهان به‌عنوان شاخه‌هایی از طراحی یا هنر گرافیک کاربردی محسوب می‌شوند.چندی پیش نخستین نمایشگاه سرو نقره‌ای برای تحقق گسترش کیفی فعالیت‌های گوناگون اعضای انجمن صنفی طراحان گرافیک، کسب اعتبار بیشتر برای آنها، جلب توجه عموم مردم به اهمیت طراحی گرافیک و کاربرد آن در زمینه‌های تولیدی، ارتباطی و اجتماعی، با مشارکت خانه‌ هنرمندان ایران، موزه‌ هنرهای دینی امام علی، مرکز توسعه‌ ارتباطات و آگهی‌های روزنامه‌ همشهری و چند نهاد خصوصی در تالارها و نگارخانه‌های مختلف خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

نمایشگاه سرو نقره‌ای چندی پیش در 9 رشته‌ طراحی نشانه و نشانه نوشته، پوستر، جلد نشریات (کتاب و مطبوعات)، صفحه‌آرایی نشریات (کتاب و مطبوعات)، گرافیک تبلیغات، بسته‌بندی، بروشور و کاتالوگ، طراحی الکترونیک و سایر آثار طراحی گرافیک برپا شد که با استقبال نسل جوان طراحی گرافیک ایران و دانشجویان این رشته روبه‌رو شد.

در همین رابطه فرشید مثقالی، رئیس هیأت‌مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران با بیان اینکه ما در حوزه گرافیک با استعداد‌های درخشانی روبه‌رو هستیم، گفت: در این نمایشگاه ما برای نخستین بار، یکی از جوایز را به بهترین سفارش‌دهنده که در گرافیک ایران تأثیرگذار بوده است اختصاص داده‌ایم که این موضوع تاکنون مسبوق به سابقه نبوده است.

تهمتن امینیان، دبیر نمایشگاه سرو نقره‌ای نیز یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه را ارائه اصل آثار در نمایشگاه عنوان کرد و گفت: برخلاف دیگر نمایشگاه‌ها که در برخی از رشته‌های گرافیک مثل طراحی روی جلد کتاب به‌صورت پرینت و تابلو ارائه می‌شد، ما اصل اثر را که همان کتاب است به نمایش گذاشتیم و سعی کردیم به این ترتیب روش ارائه آثار در این نمایشگاه براساس روش صحیح متریال گرافیک باشد.

وی یکی دیگر از اهداف این نمایشگاه را جذب مشتریان بالقوه گرافیک خواند تا آنها کارها را ببینند و دیدشان روشن‌تر شود و معیار خوب و بد بودن آثار را بسنجند، همچنین سفارش‌دهندگان کار و طراحان گرافیک با هم آشنا شوند و تعامل بیشتری برقرار کنند. البته حضور دانشجویان گرافیک نیز جنبه آموزشی داشت.

امینیان درباره اقبال بیشتر طراحان گرافیک به بخش پوستر می‌گوید: این طبیعی است که بیشترین آثار معمولا در بخش پوستر باشد چرا که تاکنون روی این بخش کار شده است. از سوی دیگر پوستر در تمام دنیا نمایشگاهی‌ترین متریال طراحی گرافیک است و به همین دلیل اهمیت ویژه‌ای یافته است اما فعالیت‌ها در سایر بخش‌های گرافیک آنچنان که باید و شاید نبوده است.

مسعود سپهر، عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک که در این نمایشگاه با موضوع «چی، کجا، چطور» حضور داشت، درباره نشانه‌های شهری می‌گوید: گرافیک بر نشانه‌ها و در نهایت هویت شهرها تأثیر می‌گذارد. اگر به عکس‌های قدیمی تهران نگاه کنید خانه‌هایی می‌بینید که متعلق به مکتب قاجار هستند اما دیگر از آن خانه‌ها خبری نیست چون گرافیک شهری تغییر کرده است. مردم سال‌هاست از نشانه‌های شهری به‌صورت‌های مختلف استفاده کرده‌اند. تابلوی راهنمای مسیر و اماکن شهری، انواع علائم، نشان‌های نوشتاری به‌صورت نمادین و تصویری، تابلوهای بزرگ و بیلبوردهای شهری نمونه‌های مهمی از این نوع نشانه‌ها هستند.

سپهر همچنین می‌افزاید: امروزه با ایجاد شهرهای بزرگ یک نوع گیجی و سردرگمی در نشانه‌ها و علائم ایجاد شده است. این فضاهای اضافه شده به شهر سردرگمی به افراد می‌دهد و تنها کسی که می‌تواند به هم ریختگی معماری و شهری را سامان دهد، طراح گرافیک شهری است.

بهرام کلهرنیا، دبیر انجمن گرافیک ایران چیدمان آثار و نحوه‌ برگزاری نمایشگاه سرو نقره‌ای را بسیار خوب و سطح کارها را متوسط اما در مجموع سطح نمایشگاه را به نسبت نمایشگاه‌های قبلی حرفه‌ای‌تر تلقی می‌کند.

مهران زمانی، از داوران نمایشگاه سرو نقره‌ای، سطح آثار را تقریبا یکدست و خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید که کارها چندین بار و با دقت و حساسیت مورد بررسی قرار گرفته‌اند. وی همچنین معتقد است وجود اشکالاتی در معماری فضای خانه‌ هنرمندان ایران، محدودیت‌هایی را برای نصب محل برخی کارها پدید آورده بود که البته در این خصوص مسئولیتی متوجه برگزارکنندکان نمایشگاه نیست.

امیر علی قاسمی از دیگر اعضای هیأت داوران نحوه‌ اجرا و چینش آثار در‌ نمایشگاه، تنوع و سطح کیفی آثار را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید در انتخاب آثار، ملاحظات حرفه‌ای، تنوع سلایق و سوابق گوناگون اعضای انجمن نیز محترم شمرده شد.
امرالله فرهادی، عضو شورای برگزاری نمایشگاه سرو نقره‌ای برنامه‌ریزی، نحوه‌ ارائه و اجرای این نمایشگاه را عالی و بهتر از نمایشگاه‌های مشابه می‌داند.

ساعد مشکی، هنرمند گرافیک نیز نحوه‌ برگزاری، چیدمان و سطح کارهای انتخاب شده را خوب و خارج از حد انتظار پیش‌بینی شده توصیف می‌کند.

کیانوش غریب‌پور نمایشگاه را در مجموع خوب ارزیابی می‌کند و معتقد است هرچند ریتم طراحی گرافیک مشاهده شده در آثار نمایشگاه کند است ولی نسبت به نمایشگاه‌های مشابه پیشین خیلی بهتر است. وی همچنین نحوه‌ چیدمان کتاب‌ها به شکل طبیعی و واقعی آن را، از نقاط قوت نخستین نمایشگاه سرو نقره‌ای بر می‌شمارد.