گروه اقتصادی: رئیس‌کل بانک مرکزی از کشف فاکتورهای صوری و ساختگی در برخی بانک‌ها برای دریافت تسهیلات بانکی خبر داد و گفت: در نتیجه بازرسی‌های صورت‌گرفته، مشخص شد که در برخی پرونده‌ها، فاکتورهای تایید شده وجود دارد

اما بعد از بررسی‌های دقیق این نتیجه حاصل شده که فاکتورها توسط گیرنده تسهیلات پشت‌نویسی شده و تسهیلات توسط آنها دریافت شده است. به گزارش همشهری، اذعان این مقام ارشد بانک مرکزی در شرایطی عنوان می‌شود که پیش‌تر طهماسب مظاهری رئیس‌کل سابق بانک مرکزی در زمان ریاست‌اش بر این بانک، از برخورد جدی با تخلفات بانک‌ها در اعطای تسهیلات بانکی براساس فاکتورهای ساختگی سخن گفته بود.

او گفته بود: ارائه اسناد صوری نیز در معاملات بانکی به‌صورت یک مشکل در آمده است و حتی در مواقعی که گزارش‌های نظارتی بازرسی داخلی بانک‌ها، موجودی برخی مدارک صوری را احراز می‌کنند و آن را به‌صورت یک ایراد مطرح می‌کنند، پاسخ شعب و مسئولان مربوطه این است که این رسم همه جاست و غیراز این نمی‌توان کاری انجام داد و درصورت مقاومت یا رد این روش‌های رایج، مشتری خود را از دست می‌دهیم و از این‌رو مواردی مثل فاکتورهای صوری برای مضاربه و... به وفور در نظام بانکی دیده می‌شود.

به گزارش فارس، محمود بهمنی رئیس‌کل بانک مرکزی تاکید کرد: بعد از اینکه نتیجه پرونده‌ها و وضعیت فاکتورها مشخص شد، متوجه شدیم که به جای اینکه منابع تسهیلات پرداختی در تولید مصرف شود به سمت خرید آپارتمان در شمال شهر رفته و انحراف یافته است. او با تاکید براینکه اگر فاکتورها در معاملات صوری نباشد، معاملات بانکی مشکلی نخواهند داشت، افزود: وای به روزی که فاکتورها صوری و ساختگی باشد یا خودمان(بانک‌ها) به مشتریان بگوییم در قبال ارائه فاکتور وام می‌دهیم؛ دیگر معاملاتمان اسلامی نیست بلکه در این شرایط ربا وارد معاملات می‌شود.

رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن اشاره به اجرای برنامه کنترل و نظارت در بانکداری اسلامی از 2 سال گذشته توسط این بانک، اظهار داشت: برای انجام این برنامه تیمی متشکل از 120 بازرس به تمام بانک‌ها فرستاده شد و آنها گزارش‌های زیادی را از نحوه عملکرد بانک‌ها در اجرای عملیات بانکداری ارائه داده‌اند. وی افزود: میزان انحراف در برخی از گزارش‌ها کم و در برخی دیگر خیلی زیاد بود، به همین دلیل دستور داده شد تا جزئیات پرونده‌هایی که انحراف آنها بالا بود به دقت بررسی و علت انحراف آنها مشخص شود.

تورم قابل کنترل

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین افزایش قیمت برخی کالاها را درست و نرخ تورم را قابل کنترل دانست و گفت: ممکن است برخی از قیمت‌ها بعضاً بالا رفته باشد که البته این هم درست است، اما باید توجه داشت که بانک مرکزی قیمت 359 قلم کالا را مورد محاسبه قرار می‌دهد، اما می‌شود تورم را کنترل کرد و کاهش داد.

کنترل سازمان بازرسی بر تسهیلات کلان بانکی

رئیس سازمان بازرسی کل کشور از کنترل پرداخت تسهیلات بانکی بیش‌از 10میلیارد تومان به متقاضیان توسط این سازمان خبر داد. به گزارش ایرنا، مصطفی پورمحمدی افزود: سازمان بازرسی در گذشته بررسی و نظارت اعطای تسهیلات یک میلیارد تومانی را در دستور کار داشت اما به‌دلیل بالا‌بودن تعداد آنها، این سازمان تنها تسهیلات پرداختی بیش از 10میلیارد تومان را کنترل می‌کند.

وی از بررسی پرونده پرداخت یک فقره تسهیلات 200 میلیارد تومانی در روزهای اخیر خبر داد و گفت: هرچند تضمین‌های لازم دریافت شده اما باز هم سازمان بازرسی توضیحات لازم را درخصوص آن درخواست کرده و پیگیری‌های لازم را کرده است.