گروه شهری: درحالی‌که ظهر امروز اعلام شد وضعیت آلودگی هوای تهران از شرایط هشدار فراتر رفته است، کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوا بلافاصله تشکیل جلسه داد تا تمهیدات لازم برای جلوگیری از تداوم این وضعیت را اتخاذ کند.

 این کمیته عصر امروز مصوبات روز شنبه را برای یک روز دیگر تمدید کرد.

به گزارش همشهری، در جلسه کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران مقرر شد که محدوده طرح ترافیک به محدوده تردد خودروها با پلاک زوج و فرد اضافه شود. براساس این گزارش، شرکت‌کنندگان در جلسه کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران تاکید کرده‌اند که وضعیت آلودگی هوای تهران به‌گونه‌ای مدیریت شود که وضعیت از شرایط هشدار وارد شرایط اضطراری نشود.

کمیته مواقع اضطراری آلودگی هوای تهران باتوجه به وضعیت پایدار هوای تهران تا پایان هفته، حضور اورژانس در برخی میادین اصلی شهر را تمدید و مقرر کرده که اطلاع‌رسانی درخصوص خودداری از تردد غیرضروری شهروندان در سطح شهر ادامه یابد.
ساعات کار ادارات نیز به جز بانک‌ها و مراکز آموزشی همچنان یک‌ساعت کاهش یافته است. این کمیته همچنین در جلسه امروز خود تمهیدات لازم را برای مقابله با آلودگی هوا طی هفته جاری بررسی و مصوبات خود را اعلام می‌کند.

پیش از برگزاری این جلسه، اطلاعات دریافت شده از افزایش میزان غلظت آلاینده‌ها خبر داد که شاخص کیفیت هوای تهران بالاتر از شرایط هشدار قرار دارد. ایستگاه آزادی تا عصر دیروز به لحاظ آلاینده منواکسیدکربن به شرایط اضطرار رسید، پایداری جوی و افزایش پتانسیل آلاینده‌ها نیز همچنان ادامه داشت. به‌دنبال تداوم وضعیت آلودگی هوای تهران اعلام شد امکان دسترسی تهرانی‌ها به نقشه آلودگی هوا از طریق تلفن همراه‌شان فراهم شده است.

یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت که در پی افزایش آلودگی هوا در تهران و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران امکان دریافت آخرین نقشه پراکندگی آلودگی هوا در پایتخت روی تلفن همراه فراهم شده است.شهروندان همچنین می‌توانند با مراجعه به سایتhttp://mobile.tehran.ir و ورود به بخش نیازمندی‌های روز، از آخرین وضعیت آلودگی هوا مطلع شوند.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران همچنین از افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی، سالمندان و کودکان خواست از فعالیت‌های طولانی‌مدت و سنگین در فضای باز اجتناب کرده و بقیه افراد فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.
مهندس حیدرزاده، مشاور شهردار تهران در امور محیط‌زیست نیز با اشاره به آماده باش سامانه 137 و آتش‌نشانی تهران به ایسنا گفت: تمامی فعالیت‌های عمرانی شهرداری تهران متوقف شده و به سامانه 137 نیز اعلام شده محل‌هایی که اقدام به سوزاندن لاستیک و ... می‌کنند را سریعا به محیط‌زیست استان تهران به‌منظور انجام پلمب معرفی کنند.

امیدی به وزش باد نیست

شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط هشدار باقی ماند. میزان آلاینده ذرات معلق کمتر از2.5  میکرون در تمامی ایستگاه‌های مورد سنجش فراتر از حد مجاز بوده و در پارک رازی، پارک سلامت، پارک قائم، دانشگاه علم و صنعت در آستانه شرایط اضطرار قرار گرفت. میدان آزادی از شدت آلاینده منواکسیدکربن به شرایط اضطرار رفت.

مدیرکل هواشناسی استان تهران اعلام کرد که عمق دید در تهران 4 هزار متر است. آنطور که نقشه‌های وضعیت هوا نشان می‌دهند وضعیت پایدار جوی تا پایان هفته ادامه دارد که بر این اساس افزایش چگالی آلاینده‌ها تا پایان هفته پیش‌بینی می‌شود. آنطور که مدیرکل هواشناسی تهران گفته است سرعت وزش باد نیز در تهران بسیار پایین است و تاثیری بر کاهش غلظت آلاینده‌ها نخواهد داشت.